روابط خارجی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۹۷-۱۳۰

عنوان فارسی مقدمات دیپلماسی علمی ایران: راهبردها و راه‌کنش‌های افزایش سهم ایران در بازار دانشجویان بین‌الملل
چکیده فارسی مقاله بازار دانشجویان بین‌الملل عرصه‌ای است که فراتر از محرک اقتصادی، به لحاظ افزایش قدرت سیاسی و فرهنگی، در اندرکنش کشورها با جامعه جهانی تعیین‌کننده است. امروزه، علاوه بر کشورهای توسعه‌یافته، قدرت‌های نوظهور منطقه‌ای و حتی کشورهای ذره‌ای نیز به این بازار ورود کرده و در صدد افزایش سهم خود از آن هستند. موفقیت ایران در بازار رقابتی دانشجویان بین‌الملل مستلزم فراهم آمدن مقدمات و ملزوماتی است که بدون آن‌ها دستیابی به اهداف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد انتظار از این حوزه ممکن نیست. پژوهش حاضر رویکردی حل‌المسائلی داشته و در صدد پاسخ به این سؤال است که راهبردها و راه‌کنش‌های افزایش سهم ایران در بازار دانشجویان بین‌الملل چیست؟ در این راستا، در این پژوهش، با ملاحظۀ مسائل و چالش‌های موجود، راهبردها و راه‌کنش‌هایی در دو سطح کلان و واحد برای افزایش سهم دانشگاه‌های ایران در بازار دانشجویان بین‌الملل ارائه شده است. مدعای پژوهش حاضر این است که با فرض فراهم بودن زیرساخت‌های مادی و معنوی لازم، راهبردپردازی بومی متناسب با وضعیت داخلی و جهانی ایران، دستیابی به سهم مطلوبی از دانشجویان بین‌الملل به نسبت کل جمعیت دانشجویان داخلی را ممکن می‌کند. ملاحظۀ راهبردهای مذکور در سیاستگذاری آموزش عالی می‌تواند وضعیت و رویۀ جذب دانشجویان بین‌الملل در ایران را به لحاظ کمی و کیفی بهبود ببخشد. این پژوهش، با استفاده از روش ترکیبی تبیینی و تجویزی انجام شده و داده‌های آن از منابع کتابخانه‌ای و روش مصاحبۀ بدون ساختار و نیز به واسطۀ حضور و تجربۀ زیستۀ مؤلفان در زمینۀ اجتماعی- تاریخی موضوع مورد پژوهش، یعنی دانشجویان بین‌الملل فراهم شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازار دانشجویان بین‌الملل،دیپلماسی علمی،راهبردهای منطقه‌ای،منطقه فرهنگی ایران،مزیت نسبی،

عنوان انگلیسی Prerequisites of Iran’s Science Diplomacy: Strategies and Tactics to Enhance Iran’s Portion in the International Student Market
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The international student market is a field where countries can enhance their global political and cultural influence, beyond economic income. Today, in addition to the developed countries, some emerging regional powers and small countries are trying to enhance their portion of the international student market. Iran’s success in the competitive international student market requires providing the prerequisites and requirements necessary to achieve the expected economic, political, and cultural goals in this field. In this regard, current research, with a problem-solving approach, tries to answer this question what are strategies and tactics for increasing Iran’s portion in the international student market? Discussions and results: In response to the research question, by considering the challenges and obstacles, some strategies and tactics at both micro and macro levels are offered to enhance the share of Iranian universities in the international student market. Current research claims that assuming the necessary material and spiritual infrastructure and offering some strategies tailored to Iran's domestic and global situation makes it possible to achieve a satisfying portion of international students relative to total domestic students. Incorporating the mentioned strategies in higher education policymaking improves the situation and procedure of attracting international students in Iran, in terms of quantity and quality. Strategizing is a prescriptive subject that is based on the priori description and explanation. Accordingly, this research includes two sections in which some strategies at both macro (national) and micro (university) levels are offered to attract international students. In addition, the challenges related to marketing and attracting international students are discussed in the mentioned sections. The offered strategies and tactics are a necessary prerequisite for the science diplomacy of Iran which includes formal and public science diplomacy at regional and global levels. In other words, science diplomacy, without the offered prerequisites, requirements, and strategies may lead to adverse results for the national interest and soft power of the country. Methodology: This research is written by the explanatory and prescriptive method, in such a way that the situation of Iran in attracting international students is explained, and based on that some strategies are prescribed in line with the international standards and the indigenous situation of Iran to attract the international students. The applied data are collected by unstructured interviews and written resources, as well as through the author's practical experience. Conclusion: Assuming the prerequisites and requirements of attracting international students are in place, strategizing in this field is realistic. Based on this, in this research strategizing at the macro and micro levels is carried out to enhance attracting international students. These strategies, beyond the usual purpose of money-making and scientific interchange, are in line with achieving national interest and extending the cultural and geopolitical influence of Iran on regional and global ranges. In this order, these comprehensive and barrier strategies in the current article are applicable in policy-making and legalization to attract international students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بازار دانشجویان بین‌الملل,دیپلماسی علمی,راهبردهای منطقه‌ای,منطقه فرهنگی ایران,مزیت نسبی

نویسندگان مقاله حمید یحیوی همدانی |
استادیار گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

بهرام عین اللهی معصوم |
دانش‌آموخته دکتری روابط بین‌الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://frqjournal.csr.ir/article_220375_7b3a333a71cdb642c9b9a559c217bafd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات