پیاورد سلامت، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین سبک‌های یادگیری براساس مدل وارک با جنسیت، عملکرد و نیمسال تحصیلی دانشجویان هوشبری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: سبک یادگیری، رویکرد ترجیحی هر فراگیر برای دریافت، پردازش و یادگیری اطلاعات است و به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار در ارتقای فرایند آموزش و یادگیری دانشجویان شناخته می‌شود. مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی ارتباط بین سبک‌های یادگیری بر اساس مدل VARK با جنسیت، عملکرد تحصیلی و نیمسال تحصیلی دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی ایران (IUMS) انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی(مقطعی) و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با روش سرشماری بر روی ۶۵ نفر از دانشجویان کارشناسی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی ایران که در ترم‌های دوم، چهارم و ششم مشغول به تحصیل بودند، انجام گرفت. برای جمع‌آوری داده‌ها از نسخه روان‌سنجی‌شده پرسش‌‎نامه‌ی VARK با ضریب پایایی آلفای کرونباخ ۹۸/۶ استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و با بهره‌گیری از آزمون‌های آماری توصیفی(میانگین و درصد فراوانی) و استنباطی(کای‌دو و ANOVA) تحلیل گردید. سطح معناداری ۰/۰۵>P در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: از مجموع ۶۰ پرسش‌نامه تکمیل‌شده(۳۲ دانشجوی دختر و ۲۸ دانشجوی پسر)، ۸۶/۷ درصد از دانشجویان تنها از یک سبک یادگیری(تک‌وجهی) و ۱۳/۳ درصد از چند سبک یادگیری(چندوجهی) استفاده می‌کردند. سبک یادگیری غالب، سبک شنیداری با ۴۶/۷ درصد بود و سبک حرکتی با ۲۳/۳ درصد در رتبه دوم قرار گرفت، در حالی‌که سبک بینایی با تنها ۵ درصد کمترین فراوانی را داشت. در میان سبک‌های چندوجهی، ترکیب شنیداری–حرکتی با ۶/۷ درصد شایع‌ترین بود. در تمام ترم‌های تحصیلی(دوم، چهارم و ششم)، سبک شنیداری سبک غالب محسوب می‌شد و تفاوت معناداری بین ترم‌های مختلف از نظر نوع سبک یادگیری مشاهده نشد(۰/۰۹۴=P). همچنین در هر دو گروه جنسیتی نیز سبک شنیداری بیشترین فراوانی را داشت و تفاوت آماری معناداری بین دختران و پسران از لحاظ سبک یادگیری وجود نداشت(۰/۲۲۹=P). نتایج آزمون ANOVA نیز نشان داد که میان سبک‌های یادگیری و عملکرد تحصیلی دانشجویان(میانگین معدل ۱۷/۰۵)، ارتباط آماری معناداری وجود ندارد(۰/۳۴۵=P).
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد بیشتر دانشجویان از یک سبک یادگیری ترجیحی، به‌ویژه سبک شنیداری، استفاده می‌کنند و تفاوت معناداری بین سبک‌های یادگیری با جنسیت، ترم تحصیلی و عملکرد تحصیلی وجود نداشت. شناسایی سبک‌های یادگیری و انطباق روش‌های آموزشی با آن‌ها می‌تواند به بهبود فرایند یاددهی-یادگیری کمک کند. پیشنهاد می‌شود ارزیابی سبک‌های یادگیری در ابتدای دوره تحصیل انجام و در برنامه‌ریزی آموزشی مدنظر قرار گیرد. همچنین انجام مطالعات گسترده‌تر و بررسی تأثیر آموزش مبتنی‌بر سبک‌های یادگیری بر رضایت و عملکرد تحصیلی توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سبک یادگیری، مدل وارک، دانشجویان هوشبری، عملکرد تحصیلی

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Learning Styles Based on the VARK Model with Gender, Performance, and Academic Semester of Anesthesia Student
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Learning style refers to each learner’s preferred approach to receiving, processing, and retaining information. It is considered one of the key factors influencing the effectiveness of teaching and learning processes. This study aimed to examine the relationship between learning styles based on the VARK model and gender, academic performance, and academic semester among undergraduate anesthesia students at Iran University of Medical Sciences (IUMS).
Materials and Methods: This descriptive-analytical (cross-sectional) study was conducted during the 2022–2023 academic year using a census sampling method on 65 undergraduate anesthesia students enrolled in the 2nd, 4th, and 6th semesters at IUMS. Data were collected using the validated VARK questionnaire with a Cronbach’s alpha reliability coefficient of 98.6 Statistical analysis was performed using SPSS software, employing descriptive statistics (mean and frequency) and inferential tests (Chi-square and ANOVA). A significance level of P<0.05 was considered.
Results: Out of 60 fully completed questionnaires (32 female and 28 male students), 86.7% of students reported using a single (unimodal) learning style, while 13.3% used multiple (multimodal) styles. The predominant learning style was auditory (46.7%), followed by kinesthetic (23.3%), while visual style was the least frequent (5%). Among multimodal learners, the most common combination was auditory–kinesthetic (6.7%). In all academic semesters (2nd, 4th, and 6th), auditory style remained dominant, with no significant differences found across semesters (P=0.094). Similarly, no significant association was observed between learning styles and gender (P=0.229). ANOVA results indicated no significant relationship between learning styles and academic performance, with a mean GPA of 17.05 (P=0.345).
Conclusion: The findings indicated that most students preferred a single learning style, particularly the auditory modality, with no significant differences based on gender, academic semester, or academic performance. Identifying students’ learning styles and aligning teaching methods accordingly may enhance the teaching–learning process. It is recommended that learning style assessments be conducted at the beginning of academic programs and considered in curriculum planning. Further studies with larger and more diverse samples are suggested to evaluate the impact of learning style-based instruction on student satisfaction and academic achievement.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning Style, VARK Model, Anesthesia Students, Academic Achievement

نویسندگان مقاله شقایق تقی زاده | Shaqayeq Taghizadeh
Instructor, Department of Anesthesia, School of Paramedical Sciences, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, Iran
مربی گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران

شهنام صدیق معروفی | Shahnam Sedigh Mroufi
Associate Professor, Department of Anesthesia, School of Paramedicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

کیمیا خنکدار | Kimia Khonakdar
Master of Science in Anesthesia Education, School of Allied Medical Sciences, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناس‌ارشد آموزش هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

عطیه سادات سجادی | Atiyeh Sadat Sajadi
Instructor, Department of Anesthesia, School of Paramedicine, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
مربی گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

علیرضا باباجانی | Alireza Babajani
Instructor, Department of Anesthesia, School of Paramedicine, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran
مربی گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران


نشانی اینترنتی http://payavard.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1549-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده هوشبری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات