تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۹، شماره ۱، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی ساختار مفهومی دانش‌پژوهی حوزه حکمرانی علم و فناوری در ایران: تحلیل علم‌سنجی
چکیده فارسی مقاله هدف: حکمرانی علم و فناوری به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه پایدار و پیشرفت کشورها محسوب می‌شود و به فرایند طراحی، اجرا، و نظارت بر سیاست‌ها و اقدامات مرتبط با توسعه و استفاده از علم و فناوری در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی اشاره دارد. در ایران حوزه حکمرانی علم و فناوری به عنوان یکی از موضوعات محوری در پژوهش‌های علمی مطرح شده است؛ اما ابعاد مفهومی این حوزه پژوهشی گسترده، تا حدودی ناشخص و غیر منسجم است. آنچه ذهن پژوهشگر این نوشتار به عنوان مسئله اصلی پژوهش به خود جلب کرده این است که با مطالعه محتوای این پژوهش‌ها در ایران، می‌توان پی‌برد که ابعاد حکمرانی علم و فناوری از لحاظ مفهومی تا به امروز چگونه در ایران بسط و گسترش پیدا کرده است؟ از این‌رو، هدف اصلی پژوهش ساختار مفهومی دانش‌پژوهی این حوزه در ایران است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش‌های کاربردی است و با رویکرد علم‌سنجی و با روش تحلیل هم‌واژگانی اجرا شده است. جامعه مورد مطالعه شامل 673 مقاله از 1373 تا مهر 1403 است. ابزار گردآوری دادها شامل پایگاه‌های اطلاعاتی فارسی است و برای تجزیه و تحلیل و همچنین ترسیم نقشه‌ها از نرم‌افزار‌های «یوسی آی نت»، «نت دراو» و «وس ویوئر»، و اس.پی.اس.اس استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج روش تحلیل هم‌واژگانی بر روی این پژوهش‌ها، منجر به استخراج 3433 مفهوم یا کلیدواژگان گردید و در حدود 15 درصد از مفاهیم دارای وزن بالا و بیش از 5 بار فراوانی داشته‌اند. همچنین در ده سال اخیر بیش از 100 مفهوم جدید وارد ادبیات این حوزه پژوهشی شده است. از سوی دیگر، نتایج خوشه‌بندی منجر به تشکیل 15 خوشه موضوعی مستقل و نیمه مستقل گردید. بر اساس شاخص‌های تحلیل شبکه، تمرکز کل شبکه مفهومی عددی در حدود 2145. است و قدرت پیوند بین مفاهیم پر قدرت این حوزه از عدد 52 تا عدد 6 متغیر است. بیشترین نمره پیوندها متعلق به مفاهیم پربسامد این حوزه است.
نتیجه‌گیری: پژوهش کنونی نشان داد به دلیل گستردگی مباحث مطرح شده در پژوهش‌ها، این حوزه از لحاظ تعداد مفاهیم، حوزه پژوهشی گسترده، چندوجهی و پیچیده است و به علت پویایی، تحول سریع فناوری‌ها و تأثیرات عمیق آنها بر جنبه‌های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی و محیطی، در چند سال اخیر مفاهیم نوظهوری را به همراه داشته است. همچنین خوشه‌بندی مفاهیم حوزه پژوهشی حکمرانی علم و فناوری به شکلی چندبُعدی، میان‌رشته‌ای و متنوع است. به نظر می‌رسد با توجه به حضور مفاهیمی همچون سیاست، اولویت، راهبر توسعه، زیرساخت حمایتی، اعتماد عمومی، دیپلماسی علمی، مقررات اخلاقی و مفاهیمی از این دست، تأثیر حاکمیت بر حکمرانی علم و فناوری مشهود است. در این پژوهش، تلاش شد تا با بررسی مفاهیم، روابط مفهومی و ساختار شبکه‌ای حکمرانی علم و فناوری، تصویری شفاف‌تر از این حوزه پیچیده و چندوجهی در ایران ارائه شود. اهمیت این مطالعه در فراهم آوردن بستری برای تصمیم‌گیری‌های بهتر و سیاست‌گذاری‌های آگاهانه در این زمینه است. با این پژوهش، گامی کوچک، اما مهم در مسیر شناخت عمیق‌تر مفاهیم حکمرانی علم و فناوری برداشته شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حکمرانی علم و فناوری،علم‌سنجی،تحلیل هم واژگانی،ترسیم ساختار مفهومی،خوشه‌بندی اطلاعات،

عنوان انگلیسی The Conceptual Structure of Scholarly Knowledge in the Field of Science and Technology Governance in Iran: A Scientometric Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Science and technology governance is widely recognized as a fundamental pillar of sustainable development and national progress. It encompasses the processes of formulating, implementing, and evaluating policies and initiatives related to the development and application of science and technology at national, regional, and global levels. In Iran, the governance of science and technology has emerged as a central topic in scholarly research. However, the conceptual dimensions of this broad research field remain somewhat unclear and unstructured. This study aims to investigate how the conceptual dimensions of science and technology governance have evolved and expanded in Iran. Accordingly, the primary objective is to examine the conceptual structure of scholarly knowledge within this field in the Iranian context.
Method: This study is applied in nature and employs a scientometric approach, specifically utilizing co-word analysis methodology. The research population consists of 673 articles published between 1994 and October 2024. Data were collected from Iranian databases. For data analysis and visualization, software tools such as UCINET, NetDraw, VOSviewer, and SPSS were used.
Results: The co-word analysis of the articles published in this field yielded 3,433 distinct concepts (or keywords), with approximately 15% being highly significant (appearing more than five times). Additionally, more than 100 new concepts have emerged in the literature over the past decade. The clustering results revealed 15 independent and semi-independent thematic clusters. Based on network analysis metrics, the overall density of the conceptual network was approximately 2,145, while the connection strength between high-impact concepts ranged from 6 to 52. The highest connection scores corresponded to the most frequently occurring concepts in this domain.
Conclusions: The current study demonstrated that, due to the diversity of topics addressed in the research, this domain is extensive, multidimensional, and complex in terms of the number of concepts. Its dynamic nature, rapid technological advancements, and profound impacts on various aspects of social, economic, and environmental life have introduced emerging concepts in recent years. Additionally, the clustering of concepts in the field of science and technology governance appears multidimensional, interdisciplinary, and diverse. Given the prominence of concepts such as "policy, priority, development leadership, supportive infrastructure, public trust, scientific diplomacy, ethical regulations," and others, the influence of governance on science and technology governance is evident. This study sought to provide a clearer picture of the complex and multifaceted field of science and technology governance in Iran by examining concepts, conceptual relationships, and the network structure of this domain. The significance of this research lies in providing a foundation for better decision-making and informed policymaking in this area. This study represents a small but significant step toward a deeper understanding of the concepts of science and technology governance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله حکمرانی علم و فناوری,علم‌سنجی,تحلیل هم واژگانی,ترسیم ساختار مفهومی,خوشه‌بندی اطلاعات

نویسندگان مقاله حمید احمدی |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

فریبرز پیرو |
گروه جامعه‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی https://jlib.ut.ac.ir/article_103153_3d86e34878e1f9e8f4c8bc6a0a122e66.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات