این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 18 مهر 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۵۱-۷۵
عنوان فارسی
تجربۀ فعالیت تشکلی دختران دانشجو در دهههای هشتاد و نود شمسی با تأکید بر جنسیت
چکیده فارسی مقاله
مقالۀ حاضر به مطالعۀ تجربیات دخترانی میپردازد که در دهههای هشتاد و نود شمسی عضو انواع تشکلها و انجمنهای دانشجویی بودهاند. در این پژوهش با استفاده از نظریۀ دیدگاه و استراتژی فمینیستی، بهطور هدفمند با 27 نفر از دانشجویان دختر دانشگاههای تهران، امیرکبیر و الزهرا که از اعضای تشکلهای انجمناسلامی، بسیج دانشجویی، شورای صنفی و انجمنهای علمی بودند، مصاحبۀ نیمهساختاریافته انجام شدهاست. تحلیل تماتیک دادهها نشان میدهد که ساختارهای از پیش موجود تشکلها مقوم جنسیتزدگی است و زنان در برهمکنش های تشکلی عمدتاً نادیده گرفته میشوند، در حالی که لابیهای مردانۀ دانشجویان پسر با استادان و مسئولان دانشگاه برسازندۀ موقعیت فرادست و آیندهساز برای آنان است. با آنکه رانت عضویت در تشکلها برای مردان بیشتر است، اما تجربۀ عضویت در انجمنها و تشکلهای دانشجویی برای دختران، حتی در محافظهکارترین آنها، تجربهای توانمندساز است و بهرغم کلیشهها و تبعیضهای جنسیتیِ همچنان موجود، فعالیت تشکلی و نیز تصدی سمتها در میان دختران در دهۀ نود بیشتر شدهاست. با وجود افزایش آگاهیهای جنسیتی در گذر زمان، در سالهای انتهایی دهۀ نود فضای کار تشکلی محدودتر و بستهتر شده است. یافتهها نشان میدهند که رکود و انفعال در حیات انجمنی دانشگاه دختران را بیش از پسران در معرض تجربۀ فشار و طرد قرار میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تشکلهای دانشجویی،جنبش دانشجویی،نظریۀ دیدگاه،روششناسی فمینیستی،دختران دانشجو،
عنوان انگلیسی
The Associational Experiences of Iranian Female Students: A Gendered Standpoint (2000-2020)
چکیده انگلیسی مقاله
This article explores the experiences of female university students—using feminist standpoint theory—who were members of various student organizations and associations during the first and second decades of the 21st century. Using a qualitative approach and purposive sampling, semi-structured interviews were conducted with 27 female students from Tehran University, Amirkabir University, and Alzahra University. These students were primarily members of Islamic associations, the student Basij, student :union: councils, and scientific associations. Thematic analysis of the data reveals that pre-existing structures of organizations reinforce gender bias, with women largely overlooked in organizational interaction. Meanwhile, male students actively lobby with university professors and officials to shape their positions. Although membership benefits are more accessible to men, participating in student organizations and associations remains an empowering experience for girls, even in the most conservative ones. Despite existing gender stereotypes and discrimination, girls' involvement in organizational activities and their presence in leadership positions has increased during the 2010s. Despite the growing awareness of gender issues over time, in the late 2010s, the organizational workspace became more restricted and constrained. The findings suggest that the stagnation and inactivity in university associations exposed female students to greater experiences of pressure and exclusion compared to male students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تشکلهای دانشجویی,جنبش دانشجویی,نظریۀ دیدگاه,روششناسی فمینیستی,دختران دانشجو
نویسندگان مقاله
خدیجه کشاورزی |
استادیار جامعهشناسی مؤسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران
مینا عزیزی |
دکتری جامعهشناسی سیاسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
شقایق یوسفی مقدم |
دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_728322_25ba8af587f7f6929f694c034e2e9577.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات