این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۵۰۸-۵۳۲

عنوان فارسی خصوصیات ژئوتکنیکی مارن تثبیت شده با سیمان جهت کاربرد در ساخت لایه های روسازی راه تحت شرایط ذوب و یخبندان
چکیده فارسی مقاله مارن یکی از انواع خاک‌های حساس در پروژه‌های عمرانی و بویژه در هنگام احداث بدنه راه انعطاف پذیر در مناطق سردسیر هست. هنگامیکه مارن در معرض شرایط آب و هوایی سرد و یخبندان قرار می‌گیرد بدلیل جذب آب و تشکیل عدسی‌های یخی دچار تورم و افزایش حجمی می‌شود. زمانیکه درجه حرارت محیط افزایش می‌باید بدلیل آب شدن این عدسی‌ها و ایجاد حفرات در لایه‌های خاکی مارنی، انقباض و کاهش حجم و افت توانایی اتفاق می‌افتد. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر سیمان بر مارن شهر تبریز جهت کاربرد در احداث لایه‌های روسازی بدنه راه هست. در این مطالعه، سیمان با مارن به میزان 4، 6 و 10 درصد مخلوط شده و سپس بر روی نمونه‌ها به مدت 28 روز عمل آوری انجام گرفته است. جهت رسیدن به اهداف تحقیق، آزمون‌های خواص خمیری، تراکم، نسبت باربری کالیفرنیا (در دو حالت خشک و اشباع)، مقاومت فشاری تک محوری، مقاومت کششی غیر مستقیم و نفوذپذیری انجام یافته است. نتایج بدست آمده نشان داده که ترکیب بهینه مخلوط مارن و 10 درصد سیمان هست. زیرا، این مخلوط میزان مقاومت فشاری تک محوری را 4/23 برابر عدد CBR را 12 برابر افزایش داده و مقدار تورم را 83 درصد کاسته است. همچنین، در اثر چرخه ذوب و یخبندان مقادیر افت وزنی و کاهش حجم بوقوع پیوسته برابر با 5 درصد اتفاق افتاده که این شرایط، امکان استفاده از مخلوط بهینه را جهت ساخت لایه های روسازی راه در مناطق سردسیر فراهم می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مارن،سیمان،تثبیت،لایه روسازی راه،شرایط ذوب و یخبندان،

عنوان انگلیسی Geotechnical Properties of Cement-Stabilized Marl for Use in the Construction of Pavement Layers under Thaw and Freeze Conditions
چکیده انگلیسی مقاله Marl is considered one of the problematic soil types in civil engineering, particularly in flexible pavements in cold regions. Its behavior under freeze–thaw conditions poses significant challenges. Exposure to sub-zero temperatures leads to water absorption and the formation of ice lenses within the soil structure, causing swelling and an increase in volume. Upon temperature rise and thawing, these ice lenses melt, resulting in shrinkage, volume reduction, and a loss of mechanical strength due to the development of voids within the soil matrix. This study aims to evaluate the effectiveness of cement stabilization in improving the geotechnical properties of marl in the Tabriz region for potential use in road subgrade and pavement layers. Samples were prepared with varying cement contents of 4%, 6%, and 10%, and subsequently cured for a period of 28 days. To assess the performance of the stabilized mixtures, a comprehensive series of laboratory tests was conducted, including Atterberg limits, compaction characteristics, California Bearing Ratio (CBR) in both dry and saturated conditions, unconfined compressive strength, indirect tensile strength, and permeability. The experimental results indicated that the mixture containing 10% cement yielded the most favorable outcomes. Specifically, this composition led to a 23.4-fold increase in unconfined compressive strength and a 12-fold improvement in the CBR value, while reducing swelling potential by approximately 83%. Furthermore, under repeated freeze–thaw cycles, the mixture exhibited consistent performance, with weight loss and volume reduction limited to around 5%. These findings demonstrate the suitability of the 10% cement–marl mixture for road pavement in cold climates.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مارن,سیمان,تثبیت,لایه روسازی راه,شرایط ذوب و یخبندان

نویسندگان مقاله محمد موسوی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

روزبه دبیری |
دانشیار، گروه مهندسی عمران، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_224381_5d0fccaa21d104443e551428c779248f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات