این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 19 مهر 1404
جاده
، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۴۱۷-۴۳۸
عنوان فارسی
توسعه مدل نوین برنامهریزی ساخت پروژههای بالاستی راهآهن با استفاده از ابزار شبیهسازی پیشامد گسسته (مطالعه موردی: راهآهن میانه – اردبیل)
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، بهرهگیری از فناوریهای نوین در ساخت خطوط بالاستی راهآهن با مزایای متعددی همراه بوده است. این فناوریها طیف گستردهای از حوزهها نظیر بهکارگیری ماشینآلات پیشرفته، مدیریت هوشمند ورود مصالح و بهرهبرداری از فناوریهای رایانهای برای اجرای پروژههای ریلی را دربر میگیرند. استفاده از شبیهسازی امکان برنامهریزی احداث خطوط ریلی بهصورت دقیق و منطبق با واقعیت پروژه را فراهم کرده و با تحلیل نقاط گلوگاهی، موجب افزایش بهرهوری میشود. در این پژوهش به نحوه برنامهریزی فرایند ساخت خطوط ریلی بالاستی با تأکید بر مدلسازی ساخت با استفاده از شبیهسازی پیشامد گسسته پرداخته شده است. برای توسعه مدل شبیهسازی از نرمافزار Arena simulation بهره گرفته شده که علاوه بر پیادهسازی جزئیات اجرای پروژه، امکان تصویرسازی فرایند اجرا را نیز فراهم میآورد. بر پایه مدل توسعهیافته، برخی از نقاط گلوگاهی و نحوه تعامل عوامل مؤثر در بهرهوری ساخت پروژه بهدقت بررسی شده است. بهمنظور ارزیابی عملکرد مدل، مطالعهای موردی در پروژه ساخت راهآهن میانه - اردبیل انجام شده است. نتایج نشان میدهد که تغییرات جزئی در برخی عوامل تأثیرگذار میتواند اثر چشمگیری بر زمان اتمام پروژه داشته باشد. عوامل مختلفی ممکن است بهرهوری و مدت اجرای پروژه را تحتتأثیر قرار دهند. تأخیر در عملیات زیرسازی و نحوه نامطلوب تأمین مصالح از جمله دلایل اصلی کاهش بهرهوری هستند؛ بهگونهای که در برخی شرایط، پیشرفت پروژه تا بیش از 16 درصد کاهشیافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجرای روسازی ریلی،ارزیابی بهرهوری،روسازی بالاستی،شبیهسازی پیشامد گسسته،
عنوان انگلیسی
Development of a Novel Construction Planning Model for Ballasted Railway Projects Using Discrete Event Simulation (Case Study: Mianeh-Ardabil Railway)
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, the use of advanced technologies in the construction of railway ballast tracks has led to numerous advantages. These technologies encompass a wide range of domains, including the deployment of modern machinery, intelligent management of material inflow, and application of computer-based tools for project execution. Among these tools, discrete event simulation offers a precise and reality-based framework for railway construction planning by identifying bottlenecks and enhancing overall productivity. This study proposes a comprehensive modeling framework for the construction planning of ballasted railway infrastructure, utilizing discrete event simulation. The model was developed and implemented in Rockwell Arena Simulation Software, which enables detailed process visualization and execution modeling. The proposed framework facilitates the analysis of critical factors influencing construction performance and highlights interactions that affect productivity. A Mianeh-Ardabil railway project case study was conducted to evaluate the model’s effectiveness. Results demonstrate that even slight variations in influential parameters can significantly alter the project completion time. Key challenges such as subgrade delays and inefficient material supply were identified as major contributors to reduced productivity, with some scenarios showing over 16% decline in progress rates.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اجرای روسازی ریلی,ارزیابی بهرهوری,روسازی بالاستی,شبیهسازی پیشامد گسسته
نویسندگان مقاله
علیرضا مهدوی میرعلیلو |
دانشآموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مسعود فتحعلی |
عضو هیئت علمی و رئیس بخش حمل و نقل ریلی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
حسین تقدس |
دانشیار، گروه مدیریت ساخت، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_220989_0a92a9a123c4117564dbe1e41a038640.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات