این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۳۴۳-۳۵۸

عنوان فارسی تاثیر وسایل نقلیه سنگین بر جریان ترافیک بزرگراهی (مطالعه موردی: آزادراه امیرکبیر و بزرگراه امام علی قم)
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر وسایل نقلیه سنگین بر جریان ترافیک بزرگراهی انجام شد. روش پژوهش حاضر تحلیلی و توصیفی و میدانی بود و داده‌های این پژوهش از طریق مرکز مدیریت کنترل ترافیک شهرداری قم تهیه شد که مربوط به بازه 4 ساعته (10 صبح تا 14 بعداز ظهر) تاریخ 9 بهمن 1402 بود که منجر به ترافیک در بزرگراه امام علی شده است. جهت تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده به کمک روابط علم مهندسی ترافیک، حجم و نرخ جریان ترافیک، سرعت جریان ، چگالی، سرفاصله زمانی، سرفاصله مکانی، سرعت هر وسیله نقلیه برای ساعت‌های متفاوت شبانه روز محاسبه گردید. سپس به کمک نرم افزار تحلیل آماری SPSS)) این داده‌ها و ارتباط آنها با تعداد وسایل نقلیه سنگین بررسی شد. به این منظور از آزمون کولموگروف اسمیرنف برای سنجش میزان نرمال بودن داده‌ها و همچنین از آزمون تحلیل رگرسیون به منظور بررسی ارتباط میان مولفه‌ها استفاده شد. در نهایت ظرفیت محاسبه شده از روش‌های مختلف پژوهش نسبت به ظرفیت پیشنهادی راهنمای ظرفیت راه‌ها (HCM) مقایسه گردید. باتوجه به محاسبات انجام شده مشخص شد که جریان ترافیک خودروهای سنگین سبب ایجاد ترافیک در مسیرهای موازی می‌گردند و می‌بایست با اعمال قوانین و جانمایی صحیح عوارضی قم- کاشان به این مشکل ترافیکی پایان داده شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وسایل نقلیه سنگین،جریان ترافیک،بزرگراه،راهنمای ظرفیت راه ها،

عنوان انگلیسی The effect of heavy vehicles on highway traffic flow (Case study: Amir Kabir freeway and Imam Ali Qom Highway)
چکیده انگلیسی مقاله In traffic analysis, extensive data is collected from various sources, including vehicle count, speed, location, timestamp, and more. Analyzing this data enables the identification of factors impacting traffic, including peak hours, accidents, special events, and other relevant variables, providing insights for formulating traffic improvement solutions. The present study investigates the impact of heavy vehicles on Highway traffic flow. This analytical, descriptive, and field-based study utilized data from the Qom Municipality Traffic Control Center, covering 4 hours (10:00 AM to 2:00 PM) on January 29, 2024, during which traffic congestion was observed on the Imam Ali Highway. Key metrics such as traffic volume and flow rate, flow speed, density, time headway, space headway, and vehicle speed for different times of the day were computed using traffic engineering equations. Subsequently, statistical analysis was conducted via SPSS software to examine the relationship between these metrics and the presence of heavy vehicles. The Kolmogorov-Smirnov test assessed data normality, while regression analysis evaluated the interrelations among variables. Finally, the calculated capacity from various methodological approaches was compared to the capacity recommended in the Highway Capacity Manual (HCM). The findings indicate that heavy vehicle traffic significantly contributes to congestion in adjacent lanes, underscoring the need for strategic regulations and optimal placement of toll stations on the Qom-Kashan highway to mitigate traffic challenges.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله وسایل نقلیه سنگین,جریان ترافیک,بزرگراه,راهنمای ظرفیت راه ها

نویسندگان مقاله شیما آینه وند |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

علیرضا سرکار |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_218379_dee1fdcfd7325fb66e3ea6a1c8ac79d2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات