این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۳۲۳-۳۴۲

عنوان فارسی شناسایی مزایا و بررسی پارامترهای ترافیکی تبدیل خیابان‌های یک طرفه به دوطرفه: خیابان نظر شهر اصفهان
چکیده فارسی مقاله راهکار ترافیکی تبدیل خیابان دوطرفه به یک طرفه، غالباً در خیابان‌های باریک و شلوغ شهرها پیاده‌سازی می گردد. در این مقاله، از طریق مروری بر مطالعات انجام شده به بررسی مزایای تبدیل خیابان های یک طرفه به دوطرفه پرداخته شده است. همچنین در این مقاله، تأثیرات ترافیکی تبدیل خیابان‌های یک‌طرفه به دوطرفه با استفاده از مدل شبیه سازی مورد بررسی قرار گرفته است. شاخص های مرتبط با پارامترهای محیط زیست، ارزش ملک، رونق اقتصادی، پارک حاشیه ای، زمان سفر، مسافت طی شده، سطح سرویس، ایمنی و تصادفات، جرم و امنیت، و هزینه اجرا به عنوان شاخص های موثر در ایجاد مزیت برای این تبدیل شناسایی گردیدند. خیابان نظر به عنوان مطالعه موردی انتخاب و سه سناریو برای تبدیل آن به دوطرفه شامل تبدیل بخش شرقی، بخش میانی و هر دو بخش شرقی و میانی بررسی شدند. نتایج شبیه‌سازی نشان داده است که تبدیل بخش شرقی کم‌ترین تأثیر منفی بر پارامترهای ترافیکی مانند سرعت، تأخیر و زمان سفر داشت. تبدیل بخش میانی به دوطرفه نامطلوب‌ترین گزینه بود و باعث کاهش سرعت و افزایش تأخیر شد. در تمامی سناریوها، سطح سرویس شبکه تغییری نکرد. علاوه بر تحلیل ترافیکی از طریق بازدید میدانی، مزایای اجتماعی و اقتصادی این تغییرات، مانند بهبود دسترسی محلی، افزایش ایمنی عابران پیاده و تقویت فعالیت‌های اقتصادی، نیز مورد توجه قرار گرفت. این مطالعه نشان داده است که تبدیل برخی از خیابان‌های یک طرفه به دوطرفه، اگرچه ممکن است برخی پارامترهای ترافیکی را تحت تأثیر قرار دهد، اما داری مزایایی نیز می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خیابان یک طرفه،خیابان دوطرفه،شبیه سازی،مطالعه قبل و بعد،پارامترهای ترافیکی،

عنوان انگلیسی Identifying Benefits and Evaluating Traffic Parameters of Converting One-Way Streets to Two-Way Streets: A Case Study of Nazar Street in Isfahan, Iran
چکیده انگلیسی مقاله The conversion of two-way streets to one-way systems is a traffic management strategy frequently implemented in narrow and congested urban areas. However, doubts have emerged regarding the overall effectiveness of this approach. This paper aims to investigate the potential benefits of converting one-way streets back to two-way operation through a review of existing literature. Furthermore, the traffic impacts of such conversions are analyzed using a simulation model. Key indicators related to environmental parameters, property value, economic vitality, on-street parking, travel time, distance traveled, level of service, safety and accidents, crime and security, and implementation cost were identified as influential factors in determining the advantages of this conversion. Nazar Street was selected as a case study, and three scenarios for its conversion to a two-way street were examined: converting the eastern section, the central section, and both the eastern and central sections. Simulation results indicated that converting the eastern section had the least negative impact on traffic parameters such as speed, delay, and travel time. Conversely, converting the central section to two-way operation was the least favorable option, leading to reduced speeds and increased delays. Across all scenarios, the network level of service remained unchanged. In addition to the traffic analysis, conducted through field observations, the social and economic benefits of these changes, such as improved local accessibility, enhanced pedestrian safety, and the strengthening of economic activities, were also considered. This study suggests that converting certain one-way streets to two-way operation, while potentially influencing some traffic parameters, can offer notable advantages.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خیابان یک طرفه,خیابان دوطرفه,شبیه سازی,مطالعه قبل و بعد,پارامترهای ترافیکی

نویسندگان مقاله احمدرضا جعفریان مقدم |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و حمل ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

نریمان نیکو |
استادیار، دانشکده مهندسی عمران و حمل ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

علی رستمی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران و حمل ونقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_222352_289494a4d055406c6e7587b901960fd2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات