این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۲۰۷-۲۲۴

عنوان فارسی بررسی جامع میزان تاب‌آوری در سیستم‌های حمل‌و‌نقل ریلی و نقش آن در برنامه‌ریزی حمل‌ونقل
چکیده فارسی مقاله شبکه‌های زیرساختی حیاتی، مانند شبکه‌های حمل‌و‌نقل، برای عملکرد یک جامعه و اقتصاد ضروری هستند. افزایش تقاضای حمل‌و‌نقل، ازدحام را در شبکه‌های راه‌آهن افزایش می‌دهد و در نتیجه آن‌ها به یکدیگر وابسته‌تر و عملیات پیچیده‌تر می‌شوند. همچنین، افزایش تعداد اختلالات ناشی از خرابی سیستم و تغییرات آب و هوایی در آینده قابل انتظار است. در نتیجه، بسیاری از قطارها لغو شده و بیش از حد با تأخیر مواجه می‌شوند. بنابراین، بسیاری از مسافران به مقصد خود نمی‌رسند که نیاز مشتریان برای جابجایی را به خطر می‌اندازد. در حال حاضر، نیاز فزاینده‌ای برای تعیین کمیت اثرات اختلالات و تکامل عملکرد سیستم وجود دارد. هدف این مقاله، تنظیم یک تعریف ویژه میدانی از تاب‌آوری در حمل‌و‌نقل ریلی است و بررسی جامعی از تحقیقات به عمل آمده در حوزه تاب‌آوری راه‌آهن ارائه می‌دهد. معیارهای مبتنی بر سیستم، تمایل دارند تا اثرات بهتری بر خدمات و تقاضای حمل‌و‌نقل نشان دهند. همچنین بهینه‌سازی ریاضی، پتانسیل بالایی برای ارزیابی و بهبود تاب‌آوری سیستم‌های راه‌آهن نشان می‌دهد. روش‌های مبتنی بر داده نیز می‌توانند به طور بالقوه برای تجزیه و تحلیل دقیق پس از اختلالات گذشته استفاده شوند. انجام چنین مطالعاتی در حوزه تاب‌آوری سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی، سبب بهبود عملکرد، ایمنی و پایداری آن می‌گردد. با واکاوی مطالعات مربوط به تاب‌آوری، امکان تشخیص و پیش‌بینی مشکلات و خطرات احتمالی در سیستم حمل‌و‌نقل ریلی افزایش می‌یابد و اقدامات مناسب جهت پیشگیری از وقوع آن‌ها انجام می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری،راه‌آهن،مسافر،حمل‌ونقل،برنامه‌ریزی،

عنوان انگلیسی A Comprehensive Analysis of Resilience in Rail Transportation Systems and Its Role in Transportation Planning
چکیده انگلیسی مقاله Infrastructure networks, such as transportation networks, are vital for the functioning of a society and economy. The increasing demand for transportation leads to congestion in railway networks, making them more interdependent and complex. Additionally, the expected increase in disruptions due to system failures and weather changes in the future will likely result in many trains being canceled or excessively delayed. As a result, many passengers may not reach their destinations, jeopardizing the transportation needs of customers. There is a growing need to quantify the impacts of disruptions and the evolution of system performance. The aim of this article is to establish a specific field definition of resilience in rail transportation and provide a comprehensive overview of research conducted in the field of railway resilience. System-based criteria tend to demonstrate better effects on services and transportation demand. Mathematical optimization also shows high potential for assessing and improving the resilience of railway systems. Data-driven methods can potentially be used for detailed analysis post-disruptions. Conducting such studies in the field of transportation system resilience improves performance, safety, and stability. By exploring resilience studies, the ability to detect and predict potential problems and risks in the railway transportation system increases, leading to appropriate measures to prevent their occurrence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تاب‌آوری,راه‌آهن,مسافر,حمل‌ونقل,برنامه‌ریزی

نویسندگان مقاله محمدرضا خاکباز |
دانشجوی دکتری، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

عبدالرضا شیخ الاسلامی |
دانشیار، گروه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم‌وصنعت ایران، تهران، ایران

ندا کامبوزیا |
استادیار، گروه راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_212536_97b7f18044b64662aa56a1bc7b65b16c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات