این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۱۱۱-۱۳۰

عنوان فارسی مطالعه امکان‌سنجی برقی‌سازی خط ریلی «تهران – مشهد» بر اساس روش‌های تحلیل مالی و اقتصادی
چکیده فارسی مقاله شبکه سراسری راه‌آهن ایران شامل قطارهای باری و مسافری به جز دو قطعه «جلفا – تبریز» و «تبریز - آذرشهر» به مسافتی در حدود 204 کیلومتر، با استفاده از لوکوموتیوهای دیزلی کار می‌کند. پیاده‌سازی یک سیستم راه‌آهن برقی دارای مزایای فنی و زیست‌محیطی متعددی است که می‌تواند اقتصاد و محیط‌زیست کشور را متأثر نموده و آثار اجتماعی فراوانی داشته باشد. در پژوهش حاضر به مطالعه امکان‌سنجی برقی‌سازی خط ریلی «تهران – مشهد» بر اساس روش هزینه - فایده پرداخته می‌شود؛ بنابراین محققان به ارائه چارچوبی برای ارزیابی منافع مستقیم و غیرمستقیم این طرح و هزینه‌های مترتب بر آن می‌پردازند. نتایج ارزیابی‌های «هزینه – فایده» در این پژوهش نشان داد که دارای نرخ بازده داخلی تعدیل شده 12 % است که با لحاظ تمامی منابع اختصاص‌یافته دارای مطلوبیت اقتصادی مناسبی است و با نتایج مطالعات مرتبط با برقی‌سازی در سایر تحقیقات مطابقت دارد. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که پیاده‌سازی و بهره‌برداری از یک خط ریلی جدید می‌تواند تا 17 درصد هزینه کل حمل‌ونقل را کاهش دهد. همچنین کاهش بیست‌درصدی از کل انتشار CO2 برای مناطق کاشت و برداشت غلات از دیگر دستاوردهای اقتصادی و زیست‌محیطی مطالعه است که برای تأمین مالی و بهره‌گیری از پتانسیل‌های بخش خصوصی و عمومی، جذاب و انگیزه‌بخش به نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برقی‌سازی،راه‌آهن،روش هزینه-فایده،خط ریلی تهران - مشهد،

عنوان انگلیسی Feasibility Study of Electrification of the "Tehran-Mashhad" Railway Line based on Financial and Economic Analysis Methods
چکیده انگلیسی مقاله The national railway network of Iran includes freight and passenger trains, except for two sections "Jolfa-Tabriz" and "Tabriz-Azarshahr" with a distance of about 204 km, using diesel locomotives. Implementing an electric railway system has numerous technical and environmental benefits that can affect the economy and environment of the country and have many social effects. In the present study, the feasibility study of electrification of the "Tehran-Mashhad" railway line is studied based on the cost-benefit method; therefore, the researchers provide a framework for evaluating the direct and indirect benefits of this project and its associated costs. The "cost-benefit" assessments in this study showed that it has an adjusted internal rate of return of 12%, which is economically appropriate considering all allocated resources and is consistent with the results of studies related to electrification in other research.

The results of this research can be effective in decision-making and government policy-making in providing a coherent and consistent framework for the electrification of the Tehran-Mashhad railway route. On the other hand, many assumptions are required regarding other influential factors that, despite the difficulty in obtaining data in this research, can provide an acceptable estimate of the social and environmental benefits of electrification of the Tehran-Mashhad line.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برقی‌سازی,راه‌آهن,روش هزینه-فایده,خط ریلی تهران - مشهد

نویسندگان مقاله مهران خلج |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران

داود جعفری |
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران

پژمان صالحی |
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_220589_c351be2fc96e0e6d3bcd017f2dd3cb9c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات