این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۳، شماره ۱۲۴، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی پرسشگری اینترنتی و حضوری در حوزه قیمت‌گذاری محدوده کنترل ترافیک
چکیده فارسی مقاله مطالعات رفتاری در حوزه حمل‌ونقل مستلزم بهره‌گیری از داده‌های دقیق و معتبر هستند که غالباً از طریق روش‌های گوناگون پرسشگری گردآوری می‌شوند. باوجود گسترش روزافزون پرسشگری اینترنتی در سال‌های اخیر، مقایسه نظام‌مند آن با پرسشگری حضوری در تحلیل رفتار سفر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پرسشگری اینترنتی به دلیل سرعت بالا، هزینه پایین و دسترسی گسترده، از مزایای قابل‌توجهی برخوردار است و در پروژه‌های تحقیقاتی اولویت یافته است، درحالی‌که پرسشگری حضوری داده‌هایی با اعتبار بالاتر از گروه‌های خاص جمعیتی فراهم می‌آورد. باتوجه‌به کمبود مطالعات تطبیقی کمّی و عینی در این زمینه، پژوهش حاضر به بررسی میدانی تأثیر پرسشگری به دو روش اینترنتی و حضوری بر تحلیل واکنش کاربران خودروی شخصی به سیاست اخذ عوارض ترافیکی در محدوده کنترل ترافیک شهر تهران می‌پردازد. داده‌ها از 3691 پرسش‌نامه بازگشتی اینترنتی و 1029 پرسش‌نامه بازگشتی حضوری گردآوری شده و پس از پالایش، به ترتیب 493 و 385 نمونه مرتبط با تغییر وسیله سفر برای مدل‌سازی انتخاب شده‌اند. نتایج تحلیل آمار توصیفی نشان می‌دهد که اگرچه الگوهای پاسخ‌دهی در هر دو روش دارای شباهت‌های ساختاری هستند، تفاوت‌هایی در انتخاب گزینه‌های جایگزین نظیر تغییر زمان سفر، مسیر یا وسیله نقلیه مشاهده می‌شود. نتایج برخی تحلیل­های آمار استنباطی مانند آزمون خی‌دو حاکی از وجود تفاوت معنادار بین پاسخگویان آنلاین و حضوری در بیش­تر متغیرهای حاصل از پرسشگری است. بر پایه نتایج پرداخت مدل لوجیت چندگانه، متغیرهایی نظیر مقصد سفر در محدوده طرح زوج یا فرد، جنسیت زن و متأهل بودن و همچنین هدف سفر در هر دو مدل معنادار بوده و دقت پیش‌بینی مدل‌ها در سطح قابل‌قبولی گزارش شده است (23/45 درصد برای مدل اینترنتی و 99/44 درصد برای مدل حضوری). این مطالعه نشان می‌دهد که به‌کارگیری داده‌های حاصل از هر دو روش می‌تواند رویکردی مکمل و کارآمد برای ارزیابی اثربخشی سیاست‌های مدیریت ترافیک فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشگری اینترنتی،قیمت‌گذاری محدوده‌،لوجیت چندگانه،مطالعه تطبیقی،

عنوان انگلیسی Comparative Study of Online and In-person Questionnaire Surveys in Cordon Pricing
چکیده انگلیسی مقاله Behavioral studies in transportation planning require accurate and reliable data, typically obtained through various survey methods. Although the use of online questionnaires has increased in recent years, systematic comparisons between online and in-person surveys in the context of travel behavior analysis remain scarce. Online surveys offer notable advantages, including speed, cost-effectiveness, and broad accessibility, making them increasingly popular in research. In contrast, in-person surveys often yield higher-quality data from certain demographic groups. To address the gap in empirical comparative research, this study conducts a field-based analysis of how survey mode—online versus in-person—affects the assessment of private car users' responses to cordon pricing policies in Tehran's traffic control zone. A total of 3,691 online and 1,029 in-person responses were collected, from which 493 and 385 cases related to mode shift behavior were selected for modeling. Descriptive statistics reveal structural similarities in response patterns across the two modes, although differences are evident in the selection of alternatives such as changes in travel time, route, or mode. Inferential statistical tests, including chi-square analysis, show significant differences between online and in-person respondents across most variables. Multinomial logit modeling indicates that variables such as trip destination within the restricted zone, gender (female), marital status, and trip purpose are significant predictors in both models. Model prediction accuracy is satisfactory: 45.23% for the online sample and 44.99% for the in-person sample. The findings suggest that integrating data from both survey modes can provide a complementary and robust basis for evaluating the effectiveness of traffic demand management policies. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پرسشگری اینترنتی,قیمت‌گذاری محدوده‌,لوجیت چندگانه,مطالعه تطبیقی

نویسندگان مقاله علیرضا غلامی |
دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه تربیت‌مدرس، تهران، ایران

فاطمه حق وردی |
دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران

امیررضا ممدوحی |
دانشیار، گروه مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران و استاد وابسته دانشکدة مهندسی عمران، زمین شناسی و معدن دانشگاه فنی مونترال کانادا


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_222355_72224daf3e0f644f01d3b0aeccc38820.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات