این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آمایش سرزمین، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۱

عنوان فارسی ارزیابی و رتبه‎بندی شاخص‎های پایداری محیطی فضاهای آموزش عالی (مطالعه موردی: واحدهای دانشگاه‌ فرهنگیان تهران)
چکیده فارسی مقاله تلفیق پایداری و آمایش در آموزش عالی هنوز در گام‎های ابتدایی خود مانده و با چالش‎های بسیاری روبه‎روست و بهبود سنجش و ارزیابی مداوم شاخص‎ها و مؤلفه‎های پایداری دانشگاهی می‎تواند باعث ایجاد تحول و ثبات در نظام آموزش عالی و کاهش نگرانی‎های روزافزون پایداری محیطی مؤسسات آموزش عالی شود. بنابراین هدف پژوهش حاضر ارزیابی و رتبه‎بندی شاخص‎های آمایشی پایداری محیطی واحدهای دانشگاه‌ فرهنگیان تهران بوده است. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش کلیه استادان و خبرگان آشنا با واحدهای دانشگاه فرهنگیان شهر تهران بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 52 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد که روایی آن با استفاده از روش محتوایی و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد آماره تی (612/0) مؤلفه ‎مواد و مصالح پایداری محیطی معنی‌دار نیست و در حد متوسط است. اما آماره تی (549/24-) سیستم حمل‎ونقل، آماره تی (768/11-) بهره‎گیری از آب، آماره تی (435/10-) مدیریت زیست‎محیطی، و آماره تی (537/12-) انرژی و اتمسفر در سطح 001/0 منفی و معنی‌دار است. بنابراین میانگین این متغیرها به طور معنادار پایین‌تر از میانگین فرضی یعنی 3 است و در سطح نامطلوبی هستند. همچنین نتایج نشان داد وضعیت هیچ‌یک از شاخص‎های مربوط به مؤلفه‌های پایداری محیطی (مدیریت محیط زیست، سیستم حمل‎ونقل، مواد و مصالح، بهره‎گیری از آب و انرژی و اتمسفر) در وضعیت مطلوب و مساعدی قرار ندارد. بهبود وضعیت پایداری دانشگاه فرهنگیان مستلزم بازنگری اسناد بالادستی، سند چشم‎انداز دانشگاه فرهنگیان، و اهتمام ورزیدن به شاخص‎های آمایش سرزمین در برنامه‎ریزی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمایش سرزمین،دانشگاه پایدار،پایداری محیطی،دانشگاه فرهنگیان،

عنوان انگلیسی Evaluation and Ranking of Environmental Sustainability Planning Indicators of Higher Education Spaces: (A Case study of Tehran University of Education Departments)
چکیده انگلیسی مقاله The integration of sustainability and higher education is still in its early stages, facing many challenges. The improvement and assessment of the ongoing evaluation of academic sustainability indicators and components can lead to evolution and stability in the education system, while addressing the increasing concern for environmental sustainability in higher education institutions. Therefore, the purpose of the present study was to evaluate and rank the environmental sustainability indicators of Tehran University of Culture. This study is a descriptive survey. The statistical population of the research consisted of all professors and experts familiar with the units of Tehran Farhangian University, who were selected using a simple random sampling method based on Cochran formula, resulting in a sample size of 52. A researcher-made questionnaire was used to collect information, which was confirmed for content and structural validity, and its reliability was verified using Cronbach's alpha method. The results showed that the statistics (0.612) were not significant, indicating average environmental stability materials. However, T-statistics for the transportation system (-549.54), water utilization (-1768), Environmental management (-435), and Energy and the atmosphere (-1537) is negative at 0.001 levels. Therefore, the means of these variables is significantly lower than the hypothetical average, i.e., 3, and are at adverse levels. Additionally, the results indicated that the status of any of the indices of environmental sustainability components (environmental management, transportation system, materials, water and energy and atmosphere) is not favorable. Improving the sustainability of the Farhangian University requires a review of upstream documents, the vision document of the Farhangian University, and efforts to enhance land planning indicators in strategic planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آمایش سرزمین,دانشگاه پایدار,پایداری محیطی,دانشگاه فرهنگیان

نویسندگان مقاله صلاح الدین ابراهیمی |
گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

علی خنیفر |
گروه هنر، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

مجتبی دولت یاری |
گروه جامعه‎شناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران


نشانی اینترنتی https://jtcp.ut.ac.ir/article_101507_9c8a5a5f22e74fc06726b80040c61de3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات