این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
هنرهای تجسمی، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۵

عنوان فارسی ﺗﺄثیر مضامین مذهبی بر مولفه‌های بصری در تصویرگری کتاب‌ کودک و نوجوان (دهه ۱۳۵۰ شمسی)
چکیده فارسی مقاله در دهه پنجاه شمسی، کتاب‌های تصویری گوناگونی با موضوعات مذهبی برای مخاطب کودک و نوجوان منتشر شد. این آثار علیرغم ارزش تاریخی و اطلاعاتی که از تحولات فرهنگی و اجتماعی این دوران ارائه می‌دهند، چندان مورد توجه پژوهشگران قرار نگرفته‌اند. لذا در پژوهش حاضر تلاش شد تا ویژگی‌های بصری این آثار مورد بررسی قرار گرفته و سپس ارتباط آن با جریان‌های مذهبی این دوران مشخص شود. پژوهشگران در گام نخست به طرح این پرسش پرداختند که رویکردهای بصری مسلط در این کتاب‌ها در دهه 50 شمسی چه بوده است؟ و سپس به دنبال پاسخگویی به این پرسش برآمدند که چرا گرایش‌های متفاوتی در تصویرگری کتاب‌های مذهبی در این دوره وجود داشته‌ است؟ هدف پژوهش حاضر، شناخت ویژگی‌های بصری کتاب‌های تصویری در دهه 50 شمسی و یافتن نسبت آن با گرایش‌های مختلف مذهبی این دوران بوده‌ است. این پژوهش از نظر هدف توسعه‌ای، از نظر روش تجزیه و تحلیل داده‌ها کیفی، از نظر گردآوری داده‌ها، اسنادی با مطالعه منابع کتابخانه‌ای و الکترونیکی و از لحاظ روش تحقیق نیز توصیفی-تحلیلی است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که دو گرایش بصری فیگوراتیو و غیرفیگوراتیو در کتاب‌های تصویری مذهبی در این دهه وجود داشته که متاثر از دو گونه برداشت مذهبی توسط گروه‌های مختلف بوده ‌است. نخست برداشت عرفانی و معنوی از اسلام و دیگری برداشتی سیاسی-اجتماعی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کتاب‌های مذهبی،کتب مصور کودکان و نوجوانان،تشیع،اسلام سیاسی،

عنوان انگلیسی Religious Approaches and the Formation of Visual Elements in Children's and Teenagers' Picture Books in the 1950s
چکیده انگلیسی مقاله In the 1350s Iran various picture books with religious themes were designed and published for children and teenagers. Despite their historical value and the rich range of information they provide about the cultural and social developments of this era, these works have not received a deserved attention from researchers. Therefore, in the current research, an effort was made to examine the visual characteristics of these works and then determine their relationship with the religious currents at the time. The main treated question is: What dominant visual approaches were present in religious picture books made for children and teenagers in the 50s in Iran? The second question is: Why different trends emerged in the visual representation used in religious books made for children and teenagers during this period? In this regard, while precisely identifying the visual components of these works, the recognition of different religious tendencies in this era was also pursued, and an attempt was made to analyze the relationships between these two. The aim of the current research was to understand the visual characteristics of picture books made for children and teenagers in 1950s Iran and to find their relationship with various religious tendencies in play in this era. This research is developmental in goal, qualitative in data analysis, based on library data collection, and descriptive-analytical in method. The first finding is that due to the existence of two major religious intellectual trends at the time, two major visual trends also emerged in the depictions used in these works. First, a political and revolutionary understanding of religion, which in the 50s led to the struggle against the government, the beginning of the movement and the victory of the revolution, and finally the formation of a new fully religious government. According to this approach and its revolutionary interpretations of the Shia religion, books made for children and teenagers were produced with the main content of some moral dichotomies such as right versus wrong, depicted through confrontation and antagonism, and as a result, the main themes and ideas of a powerful political and social movement was symbolized in various religious stories. Illustration aligned with this trend is characterized by the figurative representation of icons, a focus on prominent characters, the actualization of historical events with a commitment to objectivity, images full of movement and dynamics, attention to details, and the depiction of conflicts and confrontations. On the other hand there is a spiritual and mystical understanding of religion which focuses on the ruling and teaching aspects and individual actions. Illustrations aligned with this tendency utilize traditional Islamic cryptographic and ornamental art, characterized by a lack of association with external form and a tendency toward absolute abstractionism. This style is typically limited to decorative borders, gilded elements on pages and covers, and the absence of narrative imagery. The second important result of the research reveals that other tendencies outside the territory of the capital and dominant approaches emerged in other cities—especially religious centers—where artists followed their own independent visual methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله کتاب‌های مذهبی,کتب مصور کودکان و نوجوانان,تشیع,اسلام سیاسی

نویسندگان مقاله الهه سادات میربابائیان |
دکترای پژوهش هنر، گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، .ایران.

سجاد باغبان ماهر |
استادیار گروه موزه و گردشگری، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران.

علی بوذری |
استادیار گروه ارتباط تصویری و تصویرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jfava.ut.ac.ir/article_99838_dc48f784c87e8ad8704ef86ce44602ae.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات