این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل
، جلد ۲۷، شماره ویژه نامه ۱ - آموزش پزشکی -، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی توانمندیهای عملی دانشجویان دندانپزشکی عمومی
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
باتوجه به شاخصهای تعیین شده در برنامه آموزشی جدید در ارتباط با توانمندیهای دانشجویان دندانپزشکی در زمینه مهارتهای عملی کسب شده به تفکیک بخشها و گروههای آموزشی؛ این مطالعه با هدف تعیین توانمندیهای مهارتهای عملی کسب شده در بخشهای بالینی مختلف دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دیدگاه دانشجویان ترم آخر بر اساس برنامه درسی جدید انجام شد
.
مواد و روشها:
در این مطالعه مقطعی تعداد 66 نفر از دانشجویان سال آخر دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 400-1399 به روش سرشماری شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه آنلاین محقق ساخته با استفاده از آخرین ویرایش برنامه آموزشی جدید دوره دندانپزشکی عمومی در سال 1396 جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.
یافتهها:
بر اساس نتایج مطالعه، در زمینه مهارتهای عملی کسب شده، بالاترین نمره مربوط به بخش دندانپزشکی ترمیمی (14/56
±
89/22) و کمترین نمره نیز مربوط به بخش آسیب شناسی (19/89
±
43/46) بود (0/001>
p
). تنها نمره توانمندیهای عملی کسب شده در زمینه پریودانتیکس با افزایش سن افزایش یافت (0/049
=
p
). میانگین نمره توانمندی در زمینه ارتودانتیکس (0/001>
p
) و دندانپزشکی کودکان (0/033
=
p
) در دانشکده پردیس انزلی بالاتر از دانشکده دندانپزشکی رشت بود. همچنین بین توانمندیهای عملی کسب شده با جنسیت و وضعیت تاهل رابطه معنیداری مشاهده نشد
.
نتیجهگیری:
نتایج مطالعه نشان داد که توانمندی عملی دانشجویان در اکثر موارد در حد مطلوب قرار دارد.
با این حال در بخشهای پریودانتیکس و ارتودانتیکس مطلوب نبود که به نظر میرسد برنامهریزی لازم میبایستی توسط مسئولین جهت تامین بیمار کافی جهت آموزش مناسب و کافی بر اساس کوریکولوم آموزشی در بخش
های مختلف دانشکده مخصوصاً بخشهای پریودانتیکس و ارتودانتیکس صورت گیرد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توانمندیهای عملی، آموزش، دندانپزشکی، دانشجویان.
عنوان انگلیسی
An Evaluation of the Practical Competencies of General Dentistry Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective:
Considering the indicators presented in the new curriculum regarding the competencies of dental students in acquired practical skills based on their department, the present study was conducted to determine the practical competencies acquired in different clinical departments of the School of Dentistry, Guilan University of Medical Sciences, from the perspective of senior students based on the new curriculum.
Methods:
This cross-sectional study included 66 senior general dentistry students at Guilan University of Medical Sciences during the 2020-2021 academic year based on a census. Data were collected and analyzed using a researcher-made online questionnaire using the latest edition of the new general dentistry curriculum, designed in 2017
.
Findings:
According to the results of the study, in terms of acquired practical skills, the highest score was related to the restorative dentistry department (89.22±14.56) and the lowest score was related to the pathology department (43.46±19.89) (p<0.001). Only the score of acquired practical competencies in the field of periodontics increased with age (p=0.049). The mean competency score in the field of orthodontics (p<0.001) and pediatric dentistry (p=0.033) in Anzali Pardis Faculty was higher than Rasht Faculty of Dentistry. In addition, no significant relationship was observed between acquired practical competencies and gender and marital status.
Conclusion:
The results of the study showed that the practical competency of the students was at a desirable level in most cases. However, it was not desirable in the departments of periodontics and orthodontics, as it seems that necessary planning should be considered by the authorities to provide enough patients for appropriate and sufficient training based on the educational curriculum in different departments of the faculty, especially the departments of periodontics and orthodontics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Practical Competencies, Education, Dentistry, Students.
نویسندگان مقاله
حسین خوشرنگ | H Khoshrang
1.Medical Education Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, I.R.Iran.
1. مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
ایده دادگران | I Dadgaran
1.Medical Education Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, I.R.Iran.
1. مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
نگار پوروخشوری | N Pourvakhshoori
1.Medical Education Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, I.R.Iran.
1. مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
مریم خوشبخت پیشخانی | M Khoshbakht Pishkhani
2.Department of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, I.R.Iran.
2. گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
فاطمه پیروی | F Peyrovi
3.Student Research Committee, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, I.R.Iran.
3. کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
امیررضا هندی | A Hendi
4.Dental Sciences Research Center, Guilan University of Medical Sciences, Rasht, I.R.Iran.
4. مرکز تحقیقات دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
نشانی اینترنتی
http://jbums.org/browse.php?a_code=A-10-7407-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
تحقیقی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات