این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 شهریور 1404
پژوهش تطبیقی حقوق اسلام و غرب
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۵-۵۲
عنوان فارسی
مسئولیت مدنی راجعبه کشتیهای خودران در حقوق ایران و اسناد بینالمللی
چکیده فارسی مقاله
کشتیهای خودران با چالشهای حقوقی همراه خود، اکنون آیندهای از صنعت حملونقل دریانوردی هستند. ازجمله چالشهای حقوقی این پدیدهها، مسئولیت مدنی ناشی از تولید و مالکیت و بهرهبرداری این کشتیها است. ازآنجاییکه حضور دریانوردان در عرشه، پیشنیاز صریح برای شمول عنوان «کشتی» نیست، کشتی خودران نیز، مشمول تعریف کشتی قرار دارد. مسئولیت مدنی در قلمرو کشتیهای خودران، از عوامل متعددی تأثیر میگیرد. قابلیت دریانوردی کشتی، سطح خودمختاری کشتی بدون سرنشین، میزان دخالت پذیری کشتی از عوامل انسانی، از این جملهاند. بهعلاوه، گونه شناسی تعهد اشخاص درگیر در تولید و بهرهبرداری و نیز نوع مسئولیتهای مبتنی بر این تعهدات بر نحوه شناسایی اشخاص مسئول و نیز نحوه تقسیم مسئولیت سهم بسزایی دارد. صرفنظر از اختلافهایی که در کنوانسیونهای مختلف و حقوق عرفی برخی سیستمهای حقوقی وجود دارد، بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، در مبنای مسئولیت مدنی کشتیهای خودران باید از مبنای تقصیر، به دلیل دشواری طرح دعوا و نیز حرفهای بودن تولیدکنندگان و بهرهبرداران و نیز از مسئولیت مطلق به دلیل سختگیری بیشازحد و عدم ضرورت این حد از حمایت، باید صرفنظر کرد. پذیرش مبنای پیشنهادی تعهد به ایمنی و مسئولیت محض، چه در تولید و چه در بهرهبرداری، یا دستکم فرض تقصیر، ثبوتاً و اثباتاً، مزیتهای بیشتر و معایب کمتری دارد. بهعلاوه، در صورت توارد اسباب و استناد زیان به عوامل متعدد طولی، امکان استقرار ضمان نسبت به پارهای عوامل زیانبار، ازجمله افرادی که تقصیر در بهرهبرداری منسوب به آنهاست، قابل بررسی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کشتی خودران، مسئولیت مدنی، هوش مصنوعی، قابلیت دریانوردی، تعهد به ایمنی، فرض مسئولیت،
عنوان انگلیسی
Civil Liability for Autonomous Ships Under Iranian Law and Relevant International Documents
چکیده انگلیسی مقاله
Autonomous ships along with their legal challenges including civil liability arising from the production, ownership, and operation of these ships, are a foresight for the future of the maritime transport industry. Since the presence of seafarers on deck is not an explicit prerequisite for the inclusion of the title "ship", the autonomous ship is also included in the definition of a ship. Several factors, including the ship's seaworthiness, its level of autonomy without human oversight and the degree of human intervention influence civil liability regarding autonomous vessels. In addition, the taxonomy of commitment of persons involved in production and operation, as well as the type of liabilities based on these commitments, have a significant role in identifying responsible persons and the manner of dividing responsibility. Despite differences in various conventions and common law of some legal systems, this research suggested that due to both the challenges injured parties face in making claims as well as the professional roles of manufacturers and operators, negligence should be avoided. the basis of absolute liability should be avoided due to the excessive strictness and lack of necessity for this level of protection. Acceptance of the proposed basis of commitment to safety and strict responsibility, or at least presumption of fault for production or operation issues, would provide more advantages and fewer disadvantages. Also In the event of existence and attribution of harm to multiple longitudinal factors, establishing liability for some damaging factors, including individuals attributed with fault in operation, can examined.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کشتی خودران, مسئولیت مدنی, هوش مصنوعی, قابلیت دریانوردی, تعهد به ایمنی, فرض مسئولیت
نویسندگان مقاله
محسن اکبری |
کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حسین جاور |
دانشیار گروه حقوق خصوصی، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران .
نشانی اینترنتی
https://csiw.qom.ac.ir/article_3330_f150ff41cd6a1bac12e1c4a0d48b8df3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات