این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رشد و یادگیری حرکتی - ورزشی، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۸۱-۹۹

عنوان فارسی اثر حاد فعالیت بدنی هوازی بر پتانسیل‌های فراخوانده‌شده از تکلیف توجهی فلانکر در پسران نوجوان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: سازوکار‌های اثر حاد فعالیت بدنی بر شناخت و وابسته‌های نوروالکتریک آن مورد توافق نیست. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر حاد فعالیت بدنی هوازی بر پتانسیل‌های فراخوانده‌شده از تکلیف توجهی فلانکر از طریق تحلیل پتانسیل‌های وابسته به رخداد (ERP) است.
 روش پژوهش: 15 پسر نوجوان با میانگین سنی 1/12 ± 14/07 سال در این پژوهش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در دو روز متفاوت به آزمایشگاه مراجعه کردند. در یک روز بدون دویدن و در روز دیگر بعد از 20 دقیقه دویدن هوازی آزمون فلانکر را اجرا کردند. همزمان فعالیت الکتریکی قشر نیز ثبت شد. از نرم‌افزار EEGLAB برای استخراج  ERPهای حاصل از فعالیت الکتریکی قشری حین اجرای تکلیف فلانکر استفاده شد و مؤلفه‌های P2، N2 وP3 در کانال‌های Fz، Pz استخراج شدند. از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون و برای پاسخ به فرضیه‌های تحقیق استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان‌داد که یک جلسه تمرین بدنی هوازی، دامنۀ مؤلفه‌های درون‌زا P3 و N2 در کانال Fz را افزایش معنادار و زمان تأخیر ظهور آنها را نیز کاهش داده است (0/05>P). این تغییرات در کانال Pz تأیید نشد. دامنۀ مؤلفۀ P2 در اثر دویدن هوازی تغییر معناداری نداشت (0/05P).
نتیجه‌گیری: نتایج نشان ‌داد که مؤلفه‌های درون‌زا ERP در تکلیف توجهی فلانکر پس از فعالیت بدنی هوازی به شکل معناداری تسهیل شده است. ممکن است وقوع سریع‌تر P2 حاصل یکپارچگی حسی ادراکی مؤثرتر در ناحیۀ آهیانه‌ای باشد. بنابراین فعالیت بدنی هوازی به‌عنوان یک راهکار برای تسهیل شناختی پیش از فعالیت‌هایی با نیاز پردازشی سطح بالا توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الکتروانسفالوگرافی&،quot،،پتانسیل وابسته به رویداد&،quot،،پردازش شناختی&،quot،،درونزا&،quot،،&،quot،،برونزا&،quot،،

عنوان انگلیسی Acute Effect of Aerobic Exercise on Evoked Potentials from Flanker Attention Task in Adolescent Boys
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The mechanisms underlying the acute effect of aerobic exercise on cognition and its neuroelectrical correlates are not fully understood. The purpose of this study was to investigate the impact of acute aerobic physical activity on evoked potentials during a flanker attention task by analyzing event-related potentials (ERP).
Method: Fifteen adolescent boys with an average age of 14.07 ± 1.12 years participated in this study. Participants visited the laboratory on two separate days: once without running and once after 20 minutes of aerobic running. During both visits, they performed the flanker task while their ERP activity was recorded. Using the EEGLAB software, ERP components including P2, N2, and P3 were extracted from Fz and Pz electrode channels. To test the research hypotheses, non-parametric Wilcoxon tests were conducted using SPSS version 20.
Results: The results showed that a single session of aerobic exercise significantly increased the amplitude of the P3 and N2 components at the Fz channel and reduced their latency (p < 0.05). These changes were not observed at the Pz channel. The amplitude of the P2 component did not change significantly after aerobic running (p > 0.05), but it appeared significantly earlier at the Pz channel (p < 0.05).
Conclusion: These findings indicate that endogenous ERP components during the flanker attention task were significantly enhanced following acute aerobic exercise. The earlier onset of the P2 component may reflect improved perceptual processing in the parietal region. Therefore, engaging in aerobic physical activity is suggested as a strategy to enhance cognitive performance before tasks requiring high-level mental processing.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الکتروانسفالوگرافی&,quot,,پتانسیل وابسته به رویداد&,quot,,پردازش شناختی&,quot,,درونزا&,quot,,&,quot,,برونزا&,quot

نویسندگان مقاله محسن شیرمحمدلو |
گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

سمیه نامدار طجری |
گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران


نشانی اینترنتی https://jsmdl.ut.ac.ir/article_99701_52648c45ef7fa3fcd6abe91e6a3af295.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات