این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
رشد و یادگیری حرکتی - ورزشی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۹-۴۱
عنوان فارسی
اثر مداخلۀ فعالیت بدنی مدرسهمحور مایل روزانه بر سواد بدنی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
کاهش سطح فعالیت بدنی در بین دانشآموزان مدارس ابتدایی به نگرانی شایان توجهی برای سلامت عمومی تبدیل شده است. مایل روزانه یک مداخله مبتکرانه فعالیت بدنی است که بهطور مثبت بر نشانگرهای سلامت تأثیر میگذارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخله فعالیت بدنی مدرسهمحور مایل روزانه بر سواد بدنی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر دبستانی بود.
روش پژوهش:
جامعۀ آماری شامل دانشآموزان پسر شهر نورآباد با دامنۀ سنی 8 تا 10 سال بود که 200 نفر (100 نفر گروه تجربی، 100 نفر گروه کنترل) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و انجام آزمونهای سواد بدنی (CAPL-2) و تکمیل پرسشنامۀ کیفیت زندگی (Peds QL) بهصورت پیشآزمون و پسآزمون در این پژوهش شرکت کردند. گروه تجربی به مدت دو ماه بهصورت سه جلسه در هفته در برنامه مایل روزانه شرکت کردند و گروه کنترل فعالیتهای معمول خود را انجام دادند.
یافتهها:
نتایج نشان داد مداخلۀ مایل روزانه اثر معناداری بر سواد بدنی، فعالیت بدنی روزانه، شایستگی جسمانی، انگیزش و اعتمادبهنفس، دانش و درک شرکتکنندگان دارد (0/001=P). همچنین اثر مداخله مایل روزانه بر کیفیت زندگی و مؤلفههای آن شامل عملکرد جسمانی، عملکرد عاطفی، عملکرد اجتماعی و عملکرد تحصیلی معنادار بود (0/001=P).
نتیجهگیری:
بر اساس یافتهها، مداخلات مدرسهمحور میتواند به توسعه سواد بدنی و کیفیت زندگی دانشآموزان پسر کمک کند. نتایج بهدستآمده از برنامه مداخلهای مایل روزانه حمایت کرد که پیشنهاد میشود از این فعالیتها در کنار برنامههای معمول مدارس استفاده شود. تحقیقات بیشتر برای بررسی اثربخشی این مداخلات در سطح کشور مورد نیاز است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد بدنی،کیفیت زندگی،کودکان دبستانی،مداخلات مبتنی بر مدرسه،
عنوان انگلیسی
The Effect of School-Based Physical Activity Intervention, the Daily Mile on Physical Literacy and Quality of Life in Elementary School Boys
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
:
Declining levels of physical activity among elementary school students have become a significant public health concern. The Daily Mile is an innovative physical activity intervention that has a positive impact on health markers. The present study aimed to investigate the effect of a school-based physical activity intervention (The Daily Mile) on the physical literacy and quality of life of elementary school boys.
Methods
:
The statistical population included male students from Noorabad city aged 8 to 10 years, with a total of 200 participants (100 in the experimental group and 100 in the control group). Using cluster sampling, physical literacy was assessed using the CAPL-2 test, and quality of life was measured via the PedsQL questionnaire. Both assessments were conducted as pre-tests and post-tests. The experimental group participated in the Daily Mile program for two months, three sessions per week, while the control group continued their usual activities.
Results
:
The results showed that the Daily Mile intervention had a significant positive effect on physical literacy, including daily physical activity, physical competence, motivation, and self-confidence, as well as knowledge and understanding of the participants (p = 0.001). Additionally, the intervention significantly improved quality of life and all its components—physical functioning, emotional functioning, social functioning, and school functioning (p = 0.001).
Conclusion:
Based on these findings, school-based interventions like The Daily Mile can help improve both physical literacy and quality of life in male elementary school students. These results support the integration of such activities into regular school programs. Further research is needed to assess the effectiveness of these interventions on a national scale.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد بدنی,کیفیت زندگی,کودکان دبستانی,مداخلات مبتنی بر مدرسه
نویسندگان مقاله
روح اله محمدی میرزائی |
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
مجید محمدی |
گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_98902_caa661c309515513a19493e6de1455f3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات