این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
طب کار
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۹
عنوان فارسی
بینزاکتی در محیط کار، چالشی پنهان و شایع در حوزه شغلی: یک مطالعه مروری روایتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه
:
مطالعه و بررسی رفتارهای کارکنان در محیط کار از اهمیت ویژهای برخوردار است. شرح وظایف کارکنان نشانگر رفتارهای کاری مورد انتظار است، اما طبیعی است که کارکنان علاوه بر رفتارهای مورد انتظار، رفتارها و فعالیتهای دیگری را در محیط کار از خود نشان میدهند که به عنوان بینزاکتی در ادبیات نظری از آنها یاد شده است. لذا با توجه به اهمیت این رفتارها و تأثیر آن بر سازمان، این مطالعه با هدف بررسی ابعاد مختلف بینزاکتی در محیطهای کاری و چالشهای مرتبط با آن صورت گرفت.
روش بررسی
:
این مطالعه مروری روایتی، با تأکید بر نتایج تحقیقات بینالمللی انجامشده در زمینه جنبههای مختلف بینزاکتی در محیطهای شغلی صورت گرفته است. مقالات چاپ شده در فاصله سالهای 2023-2000 با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی
Scopus
،
Web
of
Science
و
SID
و کلیدواژههای بینزاکتی، رفتارهای انحرافی و رفتار سازمانی مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج:
بررسی مقالات نشان داد که شیوع بینزاکتی در محیطهای کاری بسیار بالاست و نیازمند توجه جدی در این خصوص است. همچنین بینزاکتی
در
محیط
کار
از
دیگر
شکلهای
انحراف
در
محیط
کار
شامل،
بیعدالتی
تعاملی، انحراف
بین
فردی، پرخاشگری، قلدری متمایز
است. بینزاکتی دارای سه مشخصه اصلی شدت کم، ابهام در نیت فرد بینزاکت و نقض هنجارها میباشد. براساس مطالعات انجامشده، منابع بینزاکتی
را
میتوان
به
سه
گروه
بینزاکتی
همکار،
بی
نزاکتی
سرپرست و بینزاکتی مشتریان یا مراجعهکنندگان تقسیمبندی نمود.
همچنین نتایج نشان داد که
بینزاکتی کارکنان تأثیر منفی بر عملکرد کارکنان دارد و باعث افزایش فرسودگی عاطفی و قصد ترک شغل در کارکنان میشود.
نتیجهگیری:
با توجه به اینکه بینزاکتی در
محیط
کار
بر
ارتباطات
بین
فردی
تأثیرات
منفی میگذارد،
لازم
است
مدیریت
منابع
انسانی
توجه خاصی
نسبت
به
این
موضوع
مبذول
دارد،
زیرا مداخلات
مدیریت
منابع
انسانی
میتواند
در کاهش چنین
رفتارهایی
مؤثر
باشد.
سازمانها
میتوانند
انتظارات
و هنجارهایی
را
برای
رفتار
و
تعاملات
بین
فردی
در محیط
کار
به
روشنی
مشخص
کنند.
مشخص
کردن انتظارات
به
صورت
واضح،
به
کاهش
سوءتفاهمها و
تعارض
پنهان
در
محیط
کار
منجر
میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بینزاکتی در محیط کار، کارمندان، رفتارهای انحرافی، رفتار سازمانی
عنوان انگلیسی
Incivility in the Workplace, a Hidden and Common Challenge in the Work: A Narrative Review Study
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
Researching and examining employee behaviors in the workplace carries significant importance. Although the job description for employees outlines the expected work behaviors, it is normal for them to demonstrate additional behaviors and activities at work. The theoretical literature regarding this subject has been examined, emphasizing the significance of these behaviors and their influence on the organization. Consequently, this study was carried out to investigate the different aspect of incivility in workplace and the related difficulties.
Materials and Methods:
This narrative review examined the results of worldwide studies carried out on different facets of workplace incivility. Publications from 2000 to2023 were examined utilizing the Scopus, Web of Science, and SID databases. The research employed keywords like incivility, deviant acts, and organizational behavior.
Results:
The research showed that rudeness is common in workplace, requiring significant focus. In contrast to other types of deviance like interactional injustice, interpersonal deviance, aggression, and bullying, workplace incivility is distinct. Impoliteness is characterized by minimal intensity, unclear intent of the offender, and breaches of social norm. Research showed that rudeness originates from coworkers, managers, and customers or clients. The findings further indicated that employee incivility negatively affects work performance, resulting in increased emotional fatigue and a higher probability of employees wishing to resign.
Conclusion:
Due to its negative effect
on interpersonal communication, human resource management needs to tackle this problem. Interventions can successfully diminish such actions. Organizations should set explicit expectations and norms for interpersonal interactions in the workplace to reduce misunderstandings and hidden conflicts.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Incivility in the workplace, Employees, Deviant behaviors, Organizational behavior
نویسندگان مقاله
عبدالله محمودی | Abdollah mahmoodi
دانشگاه علوم پزشکی اراک
نشانی اینترنتی
http://tkj.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1328-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات