این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، جلد ۲۹، شماره ۱۰۲، صفحات ۳۳-۶۲

عنوان فارسی شناسایی تجارب زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان لرستان از عوامل موثر بر معنویت
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر معنویت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و راهکارهای افزایش آن انجام شد. روش: روش پژوهش، کیفی است و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون انجام شده است. جامعۀ مشارکت‌کنندگان پژوهش، شامل 20 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان لرستان بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌های پژوهش از مصاحبۀ نیمه‌ساختارمند استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌های انجام‌شده، منجر به شناسایی چهار مضمون فراگیر و 14 مضمون سازمان‌دهنده، شامل «نقش عوامل اجتماعی انسانی»(کادر اداری فرهنگی و آموزشی، جایگاه علمی اساتید)؛ «نقش محیط و فضا»(نقش دوستان، نقش فضای مجازی، وضعیت خوابگاه، امکانات دانشگاه)؛ «اثرگذاری ضعفهای شناختی و معرفتی»(عدم پیگیری حصول معرفت معنویت، به کار نبستن اصول منطقی تفکر، عدم انتقال معارف صحیح به شیوۀ فراگیر) و «محرّکها و راهکارها»(مشوّقها و انگیزه‌ها، آزادی و پرسشگری، اثرگذاری نیروی انسانی، برگزاری جلسات مذهبی، آگاه کردن دانشجویان) و همچنین 162 مضمون پایه شد. نتیجه‌گیری: لازمۀ ایجاد جوّ معنوی اثرگذار و پایدار در دانشگاه فرهنگیان، منوط به کارایی هرچه بیشتر برنامه‌های فرهنگی، از جمله برگزاری جشنها و مراسم مذهبی مؤثر و آشنایی دانشجومعلمان با معنویت و زیبایی‌ها و آثار آن است. یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند جزء برنامه‌های اصلاحی دانشگاه فرهنگیان برای آشنایی عوامل مؤثر در معنویت و راهکارهای افزایش آن باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنویت،دانشگاه فرهنگیان،تحلیل مضمون،فضای مجازی،نقش اساتید و روحانیون،

عنوان انگلیسی Identifying the Lived Experiences of Teacher Education Students at Farhangian University of Lorestan Regarding the Factors Influencing Spirituality
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to identify the factors influencing the spirituality of student-teachers at Farhangian University and to propose strategies for its enhancement using a qualitative research methodology. The research participants consisted of 20 student-teachers from Farhangian University in Lorestan, selected through purposive sampling. Data collection was conducted using semi-structured interviews. The data were analyzed through thematic analysis. The findings from the interviews revealed the identification of 4 overarching themes and 14 organizing themes, including: 1. The role of social and human factors (administrative, cultural, and educational staff, the academic standing of faculty members); 2. The impact of environment and atmosphere (influence of peers, role of virtual spaces, dormitory conditions, university facilities); 3. The effects of cognitive and epistemic weaknesses (lack of pursuit of spiritual knowledge, failure to apply logical thinking principles, inadequate transmission of accurate knowledge in a comprehensive manner); and 4. Stimuli and strategies (incentives and motivations, freedom and inquiry, influence of human resources, holding religious sessions, raising students' awareness). Additionally, 162 basic themes were identified. Ultimately, the study concludes that creating an effective and sustainable spiritual atmosphere at Farhangian University depends on the efficiency of cultural programs,

Keywords: Spirituality, Farhangian University, Student-teacher, Thematic analysis
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله معنویت,دانشگاه فرهنگیان,تحلیل مضمون,فضای مجازی,نقش اساتید و روحانیون

نویسندگان مقاله سعید رومانی |
استادیار گروه اموزشی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان ایران

عباس پورسلیم |
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران،

صمد رحمتی |
استادیار گروه آموزش روان شناسی و مشاوره ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران smd.rahmati@cfu.ac.ir


نشانی اینترنتی https://ksiu.nahad.ir/article_1372_da88ce1e457b71d0e33859685833b4f2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات