این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات عرفانی، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۲۷۱-۲۹۴

عنوان فارسی مفهوم‌شناسی و تحلیل مصادیق امکان از منظر فلسفۀ ملاصدرا و عرفان محقق قیصری
چکیده فارسی مقاله اصطلاح «امکان» یکی از اصطلاحات پرکاربرد و مشترک در فلسفه و عرفان نظری است. عدم شناخت این دسته از اصطلاحات مشترک که احیاناً در فلسفه و عرفان نظری معانی متفاوتی دارند میتواند باعث خطاهایی در فهم گزارههای این دو علم شود. هدف از این پژوهش معناشناسی اصطلاح «امکان»، بررسی اشتراکات و افتراقات آن از منظر صدرالمتألهین شیرازی به‌عنوان بنیانگذار حکمت متعالیه و محقق قیصری شارح برجستۀ مکتب عرفانی ابنعربی است. نگارندگان در این پژوهش بر آن‌اند تا در راستای رسیدن به این هدف به این سؤال اصلی پاسخ دهند که اصطلاح امکان، در نظام تفکری ملاصدرا ازسویی و محقق قیصری ازسوی دیگر، چه اشتراکات و افتراقاتی دارد؟ این پژوهش از نوع مطالعۀ بنیادین است که به روش توصیفی و تحلیلی تهیه شده است. براساس دستاوردهای پژوهش، نقطۀ اشتراک ملاصدرا و محقق قیصری در کاربست اصطلاح امکان، ماسوی الله است که در نظر هر دو اندیشمند، با وصف «امکان» توصیف میشوند؛ اما مصادیق «امکان» در دیدگاه محقق قیصری دامنۀ وسیعتری دارد و اعیان ثابتۀ ممکن‌الظهور را نیز شامل میشود؛ چنانکه دربارۀ اصطلاح «امتناع» در دیدگاه محقق قیصری، بر همین منوال، اعیان ثابتۀ ممتنع‌الظهور را در بر میگیرد. امکان فقری در حکمت متعالیه وصف وجود است، اما امکان از نگاه محقق قیصری هیچگاه وصف وجود قرار نمیگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امکان،مفهوم‌شناسی،صدرالمتألهین،قیصری،عرفان نظری،حکمت متعالیه،

عنوان انگلیسی Conceptology and Analysis of Instances of Possibility from the Perspective of Mulla Sadra's Philosophy and Mohaqiq Qeysari's Mysticism
چکیده انگلیسی مقاله The term "possibility" (=Imkan) is one of the most widely used and common terms in philosophy and theoretical Sufism. Failure to recognize this group of common terms, which may have different meanings in philosophy and theoretical Sufism, can cause errors in understanding the propositions of these two sciences. The purpose of this study on the semantics of the term "possibility" is to examine its similarities and differences from the perspective of Mulla Sadra Shirazi as the founder of Transcendental wisdom and Mohaqiq Qeysari, a prominent commentator on the mystical school of Ibn Arabi. In this study, the authors aim to answer the main question of what similarities and differences the term "possibility" has in the thought systems of Mulla Sadra on the one hand and Mohaqiq Qeysari on the other. This research is a fundamental study that has been prepared using a descriptive and analytical method. Based on the research findings, the common point of Mulla Sadra and Mohaqiq Qeysari in using the term possibility is "what is not God", which is described by both thinkers with the description "possibility"; However, the instances of "possibility" in the view of the Qeysari have a broader scope and include fixed objects (الاعیان الثابتة) that are possible to appear; just as in the case of the term "impossibility" in the view of Qeysari, it also includes fixed objects that are prevented from appearing. In Transcendental Wisdom, "possibility in the sense of need" is a description of existence, but from the view of Qeysari, possibility is never a description of existence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امکان,مفهوم‌شناسی,صدرالمتألهین,قیصری,عرفان نظری,حکمت متعالیه

نویسندگان مقاله محمد جواد زکوی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشتۀ فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم،

سعید الهی نسب |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشتۀ فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه قم

مهران رضایی |
استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.


نشانی اینترنتی https://s-erfani.kashanu.ac.ir/article_114902_02f975797204475dbc6a8cd6e0381766.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات