این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۶۳-۸۶

عنوان فارسی نقش خودشناسی و هویت اجتماعی بر مهارت‌های ارتباطی و تاب‌آوری(مورد مطالعه دانشجویان دختر دانشگاه یاسوج)
چکیده فارسی مقاله هدف: مهارتهای ارتباطی از مهم‌ترین توانایی‌های فردی است که تقویت تاب‌آوری در آن، موفقیت افراد را در تمام حوزه‌های زندگی تسهیل‌می‌کند و به عنوان یکی از مهارتهای نرم، از اصول بی‌بدیل برنامه‌های توسعۀ اخلاقی است. از آنجا که آموزه‌های دینی و اخلاقی با تأکید بر خودشناسی، هماره انسانها را به برخورد شایسته با سایرین فرامی‌خوانند؛ پژوهش حاضر با هدف دستیابی به نقش خودشناسی و هویت اجتماعی بر مهارتهای ارتباطی و تاب‌آوری انجام شد. روش: پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی و توصیفی از نوع همبستگی است که به شیوۀ رگرسیون انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش، گزاره‌های دینی، کتب اخلاقی و تمامی دانشجویان دختر سال تحصیلی 1403-1402 دانشگاه یاسوج بود. یافته‌ها: یافته‌های به دست‌آمده نشان می‌دهد دو متغیّر هویت اجتماعی وخودشناسی، به ترتیب  33 و36 درصد از واریانس تاب‌آوری و مهارتهای ارتباطی را تبیین‌کرده‌اند؛ بعلاوه، ضرایب غیر استاندارد بتا و همچنین ضرایب استاندارد بتا برای متغیّر پایگاه اجتماعی، 551/0 و برای متغیّر خودشناسی، 161/0 است که نشان می‌دهد هویت اجتماعی و خودشناسی دانشجویان دختر، تاب‌آوری آنان را پیش‌بینی می‌کند. همچنین، ضرایب بتا برای متغیّر هویت اجتماعی(514/0) و خودشناسی(512/0) نشان می‌دهد هویت اجتماعی و خودشناسی دانشجویان دختر، مهارتهای ارتباطی آنان را پیش‌بینی می‌کند. نتیجه‌گیری: متغیّرهای پیش‌بین هویت اجتماعی و خودشناسی، واریانس متغیّرهای تاب‌آوری و مهارتهای ارتباطی دانشجویان را پیش‌بینی کرد؛ بنابر این می‌توان نتیجه‌گرفت با افزایش مهارت خودشناسی و هویت اجتماعی، مهارتهای تاب‌آوری و ارتباطی دانشجویان بهبود می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودشناسی،هویت اجتماعی،مهارت‌های ارتباطی،تاب‌آوری،دانشجو،

عنوان انگلیسی The role of self-knowledge and social identity on communication skills and resilience (a case study of Female students of Yasouj University)
چکیده انگلیسی مقاله Communication skills are one of the most important individual abilities, strengthening resilience in it facilitates the success of people in all areas of life, and as one of the soft skills, it is one of the irreplaceable principles of moral development programs. Because religious and moral teachings, emphasizing self-knowledge, always call people to treat others decently; The present study was formed to achieve the role of self-knowledge and social identity on communication skills and resilience. The research method is descriptive-analytical and descriptive of the correlation type, which was done using the regression method. The statistical population of the research was the main sources of Islamic religion and moral books and all the female students of the academic year 1402-1403 of Yasouj University.In order to analyze the research data, Pearson's correlation coefficient and multiple regression were used.
The research results indicate that both predictive variables, self-knowledge, and social identity predict resilience. Together, these two variables explain 33% of resilience. Self-knowledge and social identity are also able to predict communication skills. Together, these two variables explain 36% of the variance in communication skills. In addition, based on the findings, resilience and communication skills improve with increasing self-knowledge and social identity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خودشناسی,هویت اجتماعی,مهارت‌های ارتباطی,تاب‌آوری,دانشجو

نویسندگان مقاله فرانک بهمنی |
دانشیار فلسفه و کلام اسلامی گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران

توران علیزاده دمیه |
استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان، واحد پردیس کوثر یاسوج، یاسوج، ایران


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1366_24e6719f9fd45656586ee70aa31c8daf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات