این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۴۹-۱۸۲

عنوان فارسی متاورس و فرصت های کارآفرینی در ورزش: تحقیقی کیفی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف اصلی این تحقیق، شناسایی فرصت‌های نوآورانه کارآفرینی است که دنیای متاورس می‌تواند برای صنعت ورزش فراهم کند. این پژوهش علاوه بر کشف این فرصت‌ها، با ارائه راهکارهای عملی و کاربردی، به دنبال تقویت و پایداری موفقیت‌های بلندمدت در این صنعت پویا و در حال تحول است. در نهایت، این تحقیق به توسعه شیوه‌های نوین کارآفرینی ورزشی و ایجاد بستری برای رشد پایدار در این حوزه کمک خواهد کرد.

روش: این تحقیق با رویکرد تبیینی و هدف گسترش دانش و درک موجود در زمینه فرصت‌های کارآفرینی ورزشی در متاورس، به شیوه کیفی انجام شده است. از رویکرد تحلیل مضمونی براون و کلارک(2006) برای طراحی تحقیق کیفی استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش نمونه‌گیری هدفمند و معیارمحور استفاده شد. شرکت‌کنندگان بر اساس معیارهای تعیین شده انتخاب شدند. در این راستا، مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مختلف انجام شد. تعداد شرکت‌کنندگان در بخش کیفی پس از دستیابی به اشباع نظری، به 16 نفر رسید.

یافته‌ها: این تحقیق به شناسایی چندین مقوله اساسی پرداخته است که فرصت‌های نوینی را که متاورس برای کارآفرینی در صنعت ورزش فراهم می‌آورد، نمایان می‌سازد. این مقوله‌ها عبارتند از: (1) طراحی و برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی: در متاورس، می‌توان رویدادها و مسابقات ورزشی، اعم از لیگ‌های داخلی و بین‌المللی را طراحی، برگزار و سازماندهی کرد. این فضا امکان ایجاد مسابقات ویژه برای گروه‌های خاص مانند کودکان و افراد معلول را نیز فراهم می‌کند. متاورس این امکان را فراهم می‌کند که رویدادهای ورزشی برای تماشاگران جهانی قابل دسترسی باشند و محدودیت‌های مکانی رویدادهای فیزیکی را حذف می‌کند. همچنین، می‌توان ورزش‌هایی را طراحی کرد که به دلیل محدودیت‌های زیرساختی و هزینه‌ها در دنیای واقعی امکان‌پذیر نیستند. (2) برگزاری کلاس‌های آموزشی و تمرینی: یکی از بزرگ‌ترین مزایای کلاس‌های آموزشی و تمرینی در متاورس، دسترسی جهانی است که به افراد از هر نقطه جهان این امکان را می‌دهد تا از مربیان معتبر بهره‌مند شوند. کلاس‌ها می‌توانند در محیط‌های شبیه‌سازی‌ شده و تعاملی مانند استادیوم‌ها یا فضاهای طبیعی برگزار شوند، جایی که ورزشکاران می‌توانند اشتباهات خود را بدون خطر اصلاح کنند. علاوه بر این، دسترسی 24 ساعته به کلاس‌ها، مخصوصاً برای افرادی که در مناطق زمانی مختلف هستند، از دیگر مزایای متاورس است. (3) ایجاد پلتفرم‌ها و تکنولوژی‌های جدید: فناوری‌های متاورس تحولاتی بزرگ در صنعت ورزش ایجاد کرده‌اند. این فناوری‌ها امکان برگزاری رویدادهای آنلاین، مدیریت تیم‌ها با ابزارهای پیشرفته، تمرینات مجازی و داوری با واقعیت مجازی را فراهم می‌کنند. همچنین، پلتفرم‌های خرید تجهیزات، استفاده از ان اف تی برای تجارت و فناوری‌های پوشیدنی برای بهبود عملکرد ورزشکاران به کمک آمده‌اند. (4) ایجاد تجارب و تعاملات جدید ورزشی: متاورس به‌طور چشمگیری صنعت ورزش را متحول کرده است. این فضا امکان حضور سه‌بعدی و تعاملی در رویدادهای ورزشی را فراهم می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که از هر نقطه‌ای به تجربه‌های ورزشی دسترسی داشته باشند. همچنین، متاورس فرصتی برای برگزاری رویدادهای ترکیبی (واقعی و مجازی) ایجاد کرده که مرزهای فیزیکی را از میان برداشته است. برای خانواده‌ها نیز این فضا فرصتی برای شرکت در رویدادها با استفاده از آواتارهای شخصی خود فراهم می‌آورد. (5) توسعه کسب و کارها و بازاریابی: متاورس فرصت‌های جدیدی برای کسب‌وکارهای ورزشی فراهم کرده است. برندها می‌توانند محصولات دیجیتال (مانند لباس‌های مجازی و بلیت‌های آنلاین) بفروشند و فضاهای مجازی برای تعامل با مشتریان بسازند. همچنین، تبلیغات دیجیتال در رویدادهای ورزشی مجازی و استفاده از ان اف تی برای جذب طرفداران و افزایش وفاداری، به برندها کمک می‌کند. (6) توسعه فناوری و ابزارها: متاورس تحولاتی در برگزاری رویدادهای ورزشی و تعامل طرفداران با برندها ایجاد کرده است. استفاده از فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به ورزشکاران کمک می‌کند تا در محیط‌های شبیه‌سازی ‌شده تمرین کنند. همچنین، جمع‌آوری و تحلیل داده‌های ورزشی با استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و دستگاه‌های پوشیدنی به بهبود عملکرد ورزشکاران و بهینه‌سازی استراتژی‌ها کمک می‌کند.

نتیجه: به طور کلی نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که متاورس نه صرفاً به‌مثابه یک فناوری نوین، بلکه به‌عنوان یک پارادایم تحول‌آفرین در زیست‌بوم ورزش قابل‌درک است. از بازتعریف تجربه رویدادهای ورزشی گرفته تا دگرگونی در شیوه‌های آموزش، بازاریابی، فناوری و تعاملات اجتماعی. متاورس بستری برای گذار از ساختارهای سنتی به محیط‌های هوشمند، داده‌محور و مشارکت‌پذیر فراهم می‌آورد .ویژگی‌های چندبُعدی متاورس از جمله حذف مرزهای جغرافیایی، شبیه‌سازی تعاملی، اقتصاد مبتنی بر دارایی‌های دیجیتال و امکان شخصی‌سازی خدمات ورزشی، آن را به یک اکوسیستم پویا و قابل توسعه تبدیل کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله متاورس،کارآفرینی،ورزش،فرصت،نوآوری،

عنوان انگلیسی Metaverse and Entrepreneurship Opportunities in Sports: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The main objective of this study is to identify the innovative entrepreneurial opportunities that the metaverse can provide for the sports industry. In addition to discovering these opportunities, the research aims to strengthen and sustain long-term successes in this dynamic and evolving industry by offering practical and applicable solutions. Ultimately, this study will contribute to the development of new sports entrepreneurship methods and the creation of a foundation for sustainable growth in this field.

Method: This study was conducted using an explanatory approach with the aim of expanding existing knowledge and understanding of entrepreneurial opportunities in sports within the metaverse, utilizing a qualitative method. The thematic analysis approach developed by Braun and Clarke (2006) was applied to design the qualitative research. Data collection was carried out using purposive and criterion-based sampling. Participants were selected based on the established criteria. In this regard, semi-structured interviews were conducted with experts and specialists from various fields. The number of participants in the qualitative phase reached 16 after theoretical saturation was achieved.

Results: This study identifies several key categories that highlight the novel opportunities the metaverse offers for entrepreneurship in the sports industry. The categories are as follows: 1) Designing and Organizing Sports Competitions and Events: In the metaverse, it is possible to design, organize, and host sports events, including both domestic and international leagues. This environment allows for the creation of special events tailored for specific groups, such as children and people with disabilities. The metaverse makes it possible for global audiences to access sporting events, removing the spatial limitations of physical events. Additionally, sports that may not be feasible in the real world due to infrastructure and cost constraints can be designed within the metaverse. 2) Conducting Training and Educational Classes: One of the greatest advantages of educational and training classes in the metaverse is the global accessibility it provides, allowing individuals from anywhere in the world to benefit from expert coaches. Classes can be held in simulated and interactive environments, such as stadiums or natural spaces, where athletes can correct their mistakes without the risk of injury. Additionally, 24-hour access to classes, especially for those in different time zones, is another key benefit of the metaverse. 3) Creating New Platforms and Technologies: Metaverse technologies have brought significant transformations to the sports industry. These technologies enable the hosting of online events, advanced team management tools, virtual training, and virtual reality-based refereeing. Furthermore, platforms for purchasing equipment, the use of NFTs for commerce, and wearable technologies for enhancing athlete performance have been developed. 4) Creating New Sports Experiences and Interactions: The metaverse has significantly transformed the sports industry. It allows for 3D, interactive participation in sports events, enabling users to access sports experiences from anywhere in the world. Additionally, the metaverse provides an opportunity to host hybrid events (real and virtual) that eliminate physical boundaries. For families, this space offers a chance to participate in events using their personal avatars. 5) Business Development and Marketing: The metaverse has created new opportunities for sports businesses. Brands can sell digital products, such as virtual clothing and online tickets, and create virtual spaces for customer interaction. Additionally, digital advertising in virtual sports events and the use of NFTs to attract fans and increase loyalty help brands.6) Technology and Tool Development: The metaverse has brought changes to the organization of sports events and fan interaction with brands. The use of virtual and augmented reality technologies helps athletes train in simulated environments. Moreover, the collection and analysis of sports data using advanced tools such as artificial intelligence and wearable devices aids in improving athlete performance and optimizing strategies.

Conclusion:Overall, the findings of this study indicate that the metaverse should not merely be viewed as an emerging technology, but rather as a transformative paradigm within the sports ecosystem. From redefining the experience of sporting events to reshaping methods of education, marketing, technology, and social interaction, the metaverse provides a platform for transitioning from traditional structures to intelligent, data-driven, and participatory environments. Its multidimensional features including the elimination of geographical boundaries, interactive simulations, a digital asset-based economy, and the personalization of sports services have turned the metaverse into a dynamic and scalable ecosystem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله متاورس,کارآفرینی,ورزش,فرصت,نوآوری

نویسندگان مقاله سحر بی باک |
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

محمد احسانی |
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

رسول نوروزی سید حسینی |
گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_102712_17d813e380d6d6042a271ed45f8ce3c7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات