این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۳۹۰-۴۰۲

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی بسته آموزشی توان‌مندسازی مربیان پیش دبستانی و بررسی اثربخشی آن در رشد هیجانی کودکان جهت ورود موفق به مدرسه: یک مطالعه میکس متد
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: برنامههای آموزش اولیه دوران کودکی اگر به­خوبی طراحی شده باشند، میتوانند اثرات مثبت، قابل توجه و طولانی مدتی بر کودکان داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی توان‌مندسازی مربیان پیش دبستانی و تعیین اثربخشی آن در رشد هیجانی کودکان جهت ورود موفق به مدرسه انجام شد.
مواد و روش­ها: روش پژوهش آمیخته بود. در بخش کیفی مصاحبه با 15 نفر از مربیان شاغل در مراکز پیش دبستانی شهر تهران انجام شد. اعتبارسنجی بسته با روش­های CVR (Content Validity Ratio) و CVI (Content Validity Index) Waltz و Bausell (1981) توسط 15 نفر متخصصان برنامه­ریزی درسی انجام شد. در بخش کمی نمونه شامل 50 نفر از کودکان پیش دبستانی بود که به­روش تصادفی انتخاب و در گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 25 نفر) جایگزین شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه رشد هیجانی Greenspan (2002) استفاده شد. داده­ها با استفاد از آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه­گیری­های مکرر تجزیه ­و تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی توان­مندسازی مربیان پیش دبستانی برای رشد هیجانی کودکان دارای چهار زیر مقوله شامل خودآگاهی هیجانی، دگرآگاهی هیجانی، تمیز هیجانات از یکدیگر و فنون تنظیم هیجان بود. نتایج اعتبارسنجی نشان داد مقدار CVR و CVI بسته تدوین شده به­ترتیب بالاتر از 49/0 و 79/0 است. نتایج میزان اثربخشی نشان داد آموزش بسته توان­مندسازی به­طور معناداری بر افزایش رشد هیجانی کودکان پیش دبستانی مؤثر است (001/0>P، 03/78=F).
نتیجه­گیری: بر اساس مطالعه حاضر پیشنهاد می­شود مربیان آموزش پیش دبستانی از الگوی آموزشی تدوین شده برای تقویت رشد هیجانی کودکان پیش دبستانی استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: محتوای آموزشی، مربیان پیش دبستانی، رشد هیجانی، کودکان پیش دبستانی، مطالعه آمیخته
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله محتوای آموزشی، مربیان پیش دبستانی، رشد هیجانی، کودکان پیش دبستانی، مطالعه آمیخته ​​​​​​​

عنوان انگلیسی Designing and Validating an Educational Package for Empowering Preschool Teachers and Investigating Its Effectiveness in Promoting Children’s Emotional Development for a Successful Transition to School: A Mixed-Methods Study
چکیده انگلیسی مقاله

Background and Objectives: Early childhood education programs, if well designed, can have positive, significant, and long-term effects on children. The present study aimed to design and validate a training package for empowering preschool teachers and to determine its effectiveness in promoting children's emotional development for a successful entry into school.
Materials and Methods: This study employed a mixed-methods research design. In the qualitative part, 15 teachers working in preschool centers in Tehran were interviewed. Then, content validation was conducted by 15 curriculum planning experts using the Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) methods of Waltz and Bausell (1981). In the quantitative part, there were 50 preschool children who were randomly selected and replaced in the experimental and control groups (25 children in each group). The Greenspan Emotional Development Questionnaire (2002) was used to collect data. The data were analyzed using two-way repeated measures analysis of variance (ANOVA).
Results: The results showed that the educational package for empowering preschool teachers for children's emotional development had four subcategories including emotional self-awareness, emotional deviance, separation and differentiation of emotions from each other, and emotion regulation techniques. The results showed that the CVR and CVI values of the developed package was higher than 0.49 and 0.79, respectively. The quantitative results showed that the training package for empowering preschool children was significantly effective in increasing the emotional development of preschool children (F=78.03, p<0.001).
Conclusion: According to the current results, it is recommended that educational psychologists and preschool teachers use the developed educational model to enhance the emotional development of preschool children.

Keywords: Educational content, Preschool teachers, Emotional development, Preschool children, Blended learning
Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics committee of Islamic Azad University, Zanjan Branch, approved the study (IR.IAU.Z.REC.1402.123).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Maryam Soltaninejad, Homam Moayedfar
- Methodology: Maryam Soltaninejad, Fatemeh Nazari, Homam Moayedfar
- Data collection: Maryam Soltaninejad
- Formal analysis: Maryam Soltaninejad, Homam Moayedfar
- Supervision: Maryam Soltaninejad, Homam Moayedfar
- Project administration: Fatemeh Nazari
- Writing - original draft: Maryam Soltaninejad
- Writing - review & editing: Maryam Soltaninejad, Fatemeh Nazari, Homam Moayedfar
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational content, Preschool teachers, Emotional development, Preschool children, Blended learning

نویسندگان مقاله مریم سلطانی نژاد | Maryam Soltaninejad
Islamic Azad University, Zanjan branch, Zanjan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ، ایران

همام موید فر | Homam Moyedfar
Islamic Azad University, Zanjan branch, Zanjan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ، ایران

فاطمه نظری | Fateme Nazari
Islamic Azad University, Zanjan branch, Zanjan, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان ، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6997-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات