این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آینه معرفت، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۲۰

عنوان فارسی نظر و عمل به‌مثابه مقوّم "حکمت" در جدال تاریخی ابن‌تیمیه و ابوالحسن عامری
چکیده فارسی مقاله متفکران اسلامی در مورد اشتمال مفهوم حکمت بر "علم" و "عمل" به جدال پرداخته‌اند. در این میان، ابن-تیمیه از دیدگاه عامری در این خصوص انتقاد نموده، عقیده دارد نسبت دانش معقول و دین، از قاعده‌ای تبعیت نمی‌کند و عقل‌گرایان و ازجمله عامری، سعی در انتساب اقوالشان به شرایع الهی دارند. همچنین وی، خاستگاه نظام مفهومی فلاسفه از جمله عامری را در خصوص "حکمت" غیر از اسلام می‌داند. در ارزیابی این انتقادات باید گفت اولاً ابن‌تیمیه تنگ‌بینانه و غیرمنصفانه با آراء متفکران روبرو می‌شود و ثانیاً نقش عامری، صرفاً انتقال مفاهیم فلسفی یونانی به فضای اسلامی نیست؛ بلکه وی مفاهیم فلسفی را به دین عرضه می‌کند. همین‌طور عامری در موارد متعددی، عمل را به عنوانِ اصلِ محوری در علم مطرح نموده، لازمه‌ی عملی را برای علم ضروری می‌داند. وی علم را مبدأ عمل، و عمل را مرحله پایانیِ علم می‌داند و یا عمل را تمام و کمال علم معرفی می‌کند. .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظر،عمل،حکمت،فلسفه اسلامی،فلسفه یونانی،ابوالحسن عامری،ابن‌تیمیه. ،

عنوان انگلیسی Opinion and action as the element of "wisdom" in the historical challenge of Ibn Taymiyyah and Abul Hasan Ameri.
چکیده انگلیسی مقاله Islamic thinkers have debated the inclusion of the concept of wisdom on "knowledge" and "action". In the meantime, Ibn Taymiyyah criticized Amiri's view on this matter, believing that the relationship between rational knowledge and religion does not follow any rule and that Amiri, try to attribute their statements to divine religions. He also considers the origin of the conceptual system Amiri, regarding "wisdom" to be other than Islam. In evaluating these criticisms, it should be said that Ibn Taymiyyah narrowly and unfairly confronts the opinions of thinkers, and Amiri's role is not simply to transfer Greek philosophical concepts to the Islamic environment; rather, he presents philosophical concepts to religion. Amiri in several cases proposes action as a central principle in science and considers practical results essential for the formation of science. He considers knowledge to be the beginning of action, and action to be the final stage of knowledge. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نظر,عمل,حکمت,فلسفه اسلامی,فلسفه یونانی,ابوالحسن عامری,ابن‌تیمیه. 

نویسندگان مقاله سید احمد فاضلی |
گروه فلسفه‌ی اخلاق، دانشکده‌ی الهیات، دانشگاه قم، ایران


نشانی اینترنتی https://jipt.sbu.ac.ir/article_105720_83b2e4ebba8225060a0e0ed1df7632d0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات