این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
آینه معرفت
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۳۷-۵۶
عنوان فارسی
بررسی تواناییهای ادراکی ماشینها در درک احساسات انسان بر اساس نظریهی صورتهای نوعیه در حکمت متعالیه
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به بررسی امکان درک حقیقی احساسات انسانی توسط ماشینها از منظر فلسفهی صدرایی و نظریهی صورتهای نوعیه میپردازد. با وجود پیشرفتهای چشمگیر در زمینههای پردازش زبان طبیعی، بینایی ماشین و یادگیری عمیق، هنوز این پرسش مطرح است که آیا ماشینها صرفاً دادهها را پردازش و شبیهسازی میکنند یا به ادراک واقعی از احساسات دست مییابند؟ بر اساس مبانی حکمت متعالیه، ادراک احساسات امری فراتر از بازتابهای عصبی است و بهنحوی از علم حضوری و تحول درونی نفس مرتبط است. در مقابل، ساختار هوش مصنوعی فاقد جوهر مجرد و قوهی ادراکی است که بتواند بهواسطهی آن به تجربهی درونی و حضوری دست یابد. مقالهی حاضر، با تحلیل تفاوت ماهوی میان پردازش داده و ادراک حقیقی، به محدودیتهای ذاتی هوش مصنوعی در این حوزه میپردازد و پیشنهادهایی برای طراحی سامانههایی با ساختار شبهادراکی ارائه میدهد. نتیجه آنکه درک حقیقی احساسات امری انسانی و وجودی است که در افق هستیشناسی ماشین نمیگنجد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش مصنوعی،پردازش احساسات،حکمت متعالیه،صورتهای نوعیه،حرکت جوهری،ادراک انسانی،
عنوان انگلیسی
An Analysis of Machines Cognitive Abilities in Understanding Human Emotions Based on the Theory of Suwar Nawʿiyya in the Transcendent Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
This article examines the possibility of genuine understanding of human emotions by machines from the perspective of Sadra’s philosophy and the theory of universal forms (ṣuwar nawʿiyya). Despite significant advances in natural language processing, computer vision, and deep learning, the question remains whether machines merely process and simulate data or achieve real perception of emotions. According to the fundamentals of Transcendent Philosophy (Ḥikmat al-Mutaʿāliya), the perception of emotions goes beyond neural reflections and is intrinsically related to immediate knowledge (ʿilm ḥuẓūrī) and inner transformation of the soul (nafs). In contrast, the structure of artificial intelligence lacks an immaterial essence and cognitive faculty necessary for experiential and immediate understanding. This article analyzes the essential difference between data processing and genuine perception, addressing the inherent limitations of artificial intelligence in this domain and proposes suggestions for designing semi-perceptive systems. It concludes that authentic comprehension of emotions is a uniquely human and existential phenomenon that lies beyond the ontological horizon of machines.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هوش مصنوعی,پردازش احساسات,حکمت متعالیه,صورتهای نوعیه,حرکت جوهری,ادراک انسانی
نویسندگان مقاله
علی صغیری |
دانشجوی دکترا، گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
مهدی افچنگی |
گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
ابراهیم باغشنی |
گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، شاهرود، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jipt.sbu.ac.ir/article_105809_c9313c6d9f9a7dd2664a6091599a44b9.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات