سیاستگذاری عمومی، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۷-۱۸۱

عنوان فارسی یادگیری خط‌مشی و خط‌مشی‌گذاری عمومی: واکاوی دامنه و گستره پژوهش‌ها,
چکیده فارسی مقاله مفهوم یادگیری خط‌مشی در طی دو دهه اخیر موردتوجه اغلب پژوهشگران و دانش‌پژوهان حوزه خط‌مشی‌گذاری قرار گرفته است. یادگیری خط‌مشی در عمومی‌ترین سطح عبارت است از به‌روزرسانی باورها، افزایش اطلاعات و دانش خط‌مشی‌گذاران. علی‌رغم پژوهش‌های متعدد انجام شده، و نیز به دلیل پراکندگی موضوعی در این حوزه، هنوز درک جامعی از این مفهوم ایجاد نشده است. هدف پژوهش حاضر، ایجاد تصویر کلان از یادگیری خط‌مشی در فضای حکمرانی است. براین‌اساس، در این پژوهش از یکی از محبوب‌ترین روش‌های مروری، یعنی مرور دامنه‌ای که آرکی و اومالی (2005) آن را ارائه نموده اند، استفاده شده است. برای شناسایی مطالعات، جستجوها در پایگاه‌داده‌های اسکوپوس، وب او ساینس و ابسکوهاست انجام شده است. برای غربالگری از چک‌لیست استانداردی استفاده کردیم، و در نهایت 48 مطالعه وارد مرور نهایی شده‌اند. همچنین برای افزایش کیفیت مرور از دستورالعمل Prisma-ScR استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهند که تمرکز اصلی پژوهش‌ها بر روی بررسی یادگیری خط‌مشی در ارتباط با سایر مفاهیم حوزه خط‌مشی‌گذاری (یادگیری خط‌مشی و انواع آن، ارزشیابی خط‌مشی، چارچوب ائتلاف مدافع، تغییر خط‌مشی، حکمرانی، ذی‌نفعان و بازیگران خط‌مشی، انتقال خط‌مشی، شکست خط‌مشی، انتشار خط‌مشی، همگرایی خط‌مشی) بوده است. در نهایت توصیه‌هایی جهت پژوهش‌های آتی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری خط‌مشی،تغییر خط‌مشی،حکمرانی،خط‌مشی عمومی،ذی‌نفعان و بازیگران خط‌مشی،

عنوان انگلیسی Policy Learning and Public Policy Making: Analysis of the Scope of Previous Studies
چکیده انگلیسی مقاله The concept of policy learning attracted the interest of most researchers and scholars in the area of policy making in the past two decades. At its most general level, policy learning is updating policy makers' beliefs and enhancing their information and knowledge. Because of the thematic dispersion in policy learning, no comprehensive understanding of this concept has been achieved yet although many studies have been conducted on it. The present research intended to create a big picture of policy learning in governance. For this purpose, it used one of the most popular review methods – the methodological framework introduced by Arksey & O'Malley in 2005 for conducting scoping studies. A literature search was made using Scopus, Web of Science, and EBSCO databases for finding the related research, and the PRISMA-ScR checklist was used for screening. In all, 48 studies entered the study, and the PRISMA-ScR checklist was used to improve the quality of the review. The results showed that the previous research was mainly focused on policy learning in relation to the other concepts in policy making (policy learning and the different forms of policy learning, policy evaluation, the advocacy coalition framework, policy change, governance, interest groups and policy actors, policy transfer, policy failure, policy dispersion, and policy convergence). Finally, suggestions were offered for future studies.        
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله یادگیری خط‌مشی,تغییر خط‌مشی,حکمرانی,خط‌مشی عمومی,ذی‌نفعان و بازیگران خط‌مشی

نویسندگان مقاله علی حمیدی زاده |
دانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران

حسن دانایی‌ فرد |
استاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

سیده هدی شمس |
دانشجوی مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، قم، ایران


نشانی اینترنتی https://jppolicy.ut.ac.ir/article_102512_a49b3d6ffd715f20042e278a8e08aaa3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات