دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۶۳-۸۰

عنوان فارسی بررسی «نعی» (خبر رسانی مرگ) در مرثیه اسلامی
چکیده فارسی مقاله یکی از مهم‌ترین عناصر فن مرثیه، عنصر «نعی» یعنی اعلان فوت(خبر رسانی مرگ ) افراد است که در وحی الهی وادبیات منظوم، از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است و نظر به اینکه موضوع «نعی»به طور مستقل در نزد ناقدان مورد بررسی قرار نگرفته، لذا از نظر اصطلاح، تعریف جدیدی برای آن ارائه شده است تا محدوده ادبی «نعی»در فن رثاء نسبت به عناصر دیگر آن یعنی (ندبه: بیان اندوه ومویه سرائی؛ تأبین: مدح وستایش متوفّی، تعزیه: ابراز همدردی وعرض تسلیت به صاحب مصیبت) بیشتر تبیین گردد. در بخشی دیگری از این گفتار به دلیل مشابهت‌هایی که بین نعی گزنده در فن مرثیه و فن هجاء از نظر مضمون، وجود دارد، به بیان مرز تفاوت بین این دو فن از فنون شعری پرداخته شده‌است. همچنین در یک بررسی موضوعی از قرآن کریم، و تقسیم‌بندی کلی، «نعی» به سه دسته نعی تقبیح کننده، نعی ستایش کننده، و نعی بی‌طرفانه تقسیم شده، و برای هریک، نمونه‌هایی از کتاب خدا بیان گردیده‌، وبه برخی از نکات مثبت تربیتی واخلاقی آن نیز اشاره شده‌ است. در بخش دیگری از این گفتار، «نعی» در ادبیات منظوم اسلامی، به دو نوع تقسیم شده است که عبارتند از: خبر رسانی از مرگ خود، خبر رسانی ازمرگ دیگران. که در هر یک از این اینها خبر رسانی به دو گونه مطرح شده‌است: برخی، از سالها پیش با علم غیب(یقین) از مرگ خود ویا دیگران مرثیه می گویند که این ویژه بندگان صالح خداوند است و برخی هنگام فرارسیدن مرگ و ظهور آثار ونشانه های حتمی آن، به خبر رسانی از مرگ در مرثیه می‌پردازند مانند بسیاری از شاعرانی که برای خویش مرثیه سرائی کرده‌اند، وبرای آن نمونه‌هایی از اشعار شاعران متعهد ذکر شده‌است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نعی(خبر رسانی مرگ)، مرثیه، ادبیات، شعر عربی،

عنوان انگلیسی سی «نعی» (خبر رسانی مرگ) در مرثیه اسلامی
چکیده انگلیسی مقاله از مهم‌ترین عناصر فن مرثیه، عنصر «نعی» یعنی اعلان فوت(خبر رسانی مرگ ) افراد است که در وحی الهی وادبیات منظوم، از اهمیّت ویژه‌ای برخوردار است و نظر به اینکه موضوع «نعی»به طور مستقل در نزد ناقدان مورد بررسی قرار نگرفته، لذا از نظر اصطلاح، تعریف جدیدی برای آن ارائه شده است تا محدوده ادبی «نعی»در فن رثاء نسبت به عناصر دیگر آن یعنی (ندبه: بیان اندوه ومویه سرائی؛ تأبین: مدح وستایش متوفّی، تعزیه: ابراز همدردی وعرض تسلیت به صاحب مصیبت) بیشتر تبیین گردد. در بخشی دیگری از این گفتار به دلیل مشابهت‌هایی که بین نعی گزنده در فن مرثیه و فن هجاء از نظر مضمون، وجود دارد، به بیان مرز تفاوت بین این دو فن از فنون شعری پرداخته شده‌است. همچنین در یک بررسی موضوعی از قرآن کریم، و تقسیم‌بندی کلی، «نعی» به سه دسته نعی تقبیح کننده، نعی ستایش کننده، و نعی بی‌طرفانه تقسیم شده، و برای هریک، نمونه‌هایی از کتاب خدا بیان گردیده‌، وبه برخی از نکات مثبت تربیتی واخلاقی آن نیز اشاره شده‌ است. در بخش دیگری از این گفتار، «نعی» در ادبیات منظوم اسلامی، به دو نوع تقسیم شده است که عبارتند از: خبر رسانی از مرگ خود، خبر رسانی ازمرگ دیگران. که در هر یک از این اینها خبر رسانی به دو گونه مطرح شده‌است: برخی، از سالها پیش با علم غیب(یقین) از مرگ خود ویا دیگران مرثیه می گویند که این ویژه بندگان صالح خداوند است و برخی هنگام فرارسیدن مرگ و ظهور آثار ونشانه های حتمی آن، به خبر رسانی از مرگ در مرثیه می‌پردازند مانند بسیاری از شاعرانی که برای خویش مرثیه سرائی کرده‌اند، وبرای آن نمونه‌هایی از اشعار شاعران متعهد ذکر شده‌است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حیدر شیرازی | seyed heydar
استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)


نشانی اینترنتی http://aijh.modares.ac.ir/article_7221_e6c6e419d0a3b099b24a98e00985d9e7.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/815/article-815-353833.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده ar
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات