|
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر بازیهای مهارت بنیادی بر شایستگی حرکتی کودکان بیشفعال |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در میان شایعترین اختلالات عصبی رشدی در اوایل دوران کودکی قرار دارد. کودکان مبتلا به ADHD اغلب در مقایسه با همسالان خود مهارتهای حرکتی و شناختی ضعیفتری را نشان میدهند. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر بازیهای مهارت بنیادی بر مهارتهای حرکتی کودکان بیش فعال انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و گواه انجام شد. 30 پسر بیشفعال 8 تا 12 ساله شهر همدان به طور داوطلبانه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش یا کنترل قرار گرفتند. قد، وزن و شاخص توده بدنی شرکتکنندگان ثبت شد و پس از آن یک ارزیابی پیشآزمون با استفاده از آزمون عملکرد حرکتی اولریخ انجام شد. سپس گروه آزمایش به مدت هشت هفته در بازیهای مهارت بنیادی شرکت کردند، درحالیکه گروه کنترل به فعالیتهای منظم خود ادامه دادند. در ادامه، همه شرکتکنندگان پسآزمون مشابه با پیشآزمون را انجام دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که بازیهای مهارت بنیادی به طور معنیدار مهارتهای جابجایی و دستکاری و همچنین شایستگی حرکتی کلی را در کودکان مبتلا به ADHD بهبود بخشید. نتیجهگیری: بازیهای مهارت بنیادی میتواند مداخلهای مؤثر برای تقویت مهارتهای حرکتی کودکان بیشفعال باشد و میتواند در برنامههای رشدی آنها گنجانده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار تکانشی، مهارتهای حرکتی، جابجایی، فعالیت بدنی، بازی درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Fundamental Motor Games on Motor Competence in Hyperactive Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) ranks among the most prevalent neurodevelopmental disorders in early childhood. Children with ADHD often exhibit weaker motor and cognitive skills compared to their peers. This study aimed to examine the effects of fundamental motor games on the motor skills of hyperactive children. Materials and Methods: This quasi-experimental study employed a pre-test and post-test design with experimental and control groups. Thirty hyperactive boys aged 8 to 12 from Hamadan, Iran were voluntarily selected and randomly assigned to either the experimental or control group. Participants’ height, weight, and body mass index were recorded, followed by a pre-test assessment using Ulrich’s Motor Performance Test. The experimental group then participated in fundamental motor games for eight weeks, while the control group continued their regular activities. Afterward, all participants completed a post-test identical to the pre-test. Results: The findings indicated that fundamental motor games significantly improved locomotor and manipulation skills, as well as overall motor competence in children with ADHD. Conclusion: Fundamental motor games can be an effective intervention for enhancing motor skills in hyperactive children and could be incorporated into their developmental programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Impulsive Behavior, Motor Skills, Locomotion, Exercise Play, Therapy |
|
نویسندگان مقاله |
حسین غلامحسینی | Hosein Gholamhoseini Department of Physical Education and Sports Sciences, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
محمد جلیلوند | Mohammad Jalilvand Department of Physical Education and Sports Sciences, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-697-6&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
بازتوانی و توانبخشی اعصاب |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|