مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۸۹۶۱-۸۹۷۳

عنوان فارسی بررسی عوامل استرس‌زای محیط آموزش دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: محیط دانشکده و فرآیند تحصیل در رشته دندانپزشکی، به‌طور بالقوه محیطی پراسترس است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل استرس‌زای محیط آموزشی دندانپزشکی از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد انجام گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی به‌صورت مقطعی در سال 1400 بر روی دانشجویان بالینی دکتری عمومی دندانپزشکی یزد انجام پذیرفت. مشخصات دموگرافیک و میزان استرس دانشجویان در حیطه‌های مختلف، با استفاده از پرسش‌نامه استرس محیط آموزشی دندانپزشکی جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم‌افزارversion 16  SPSS و آزمون های آماری تی، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: از 240 دانشجوی شرکت‌کننده، 62/9 درصد مؤنث بودند. میانگین نمره استرس کل دانشجویان 13/7±80/17 از 132 بود. 40 درصد دانشجویان سطح استرس بالا، 59/2 درصد متوسط و تنها 0/8 درصد سطح استرس پایینی نشان دادند. میانگین نمره کل استرس دانشجویان و به تفکیک حیطه‌ها، براساس جنسیت، تحصیلات والدین و سال ورودی دانشجویان اختلاف آماری معنی‌داری نشان نداد (0/05<P). نمره کل استرس و حیطه کارآیی دانشگاهی در دانشجویان بومی (ساکن یزد) به‌طور معنی‌داری از لحاظ آماری کمتر از دانشجویان غیربومی بود (به ترتیب 0/048=P و 0/016=P)، ولی در سایر حیطه‌ها اختلاف معنی‌داری دیده نشد (0/05<P).
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، استرس محیط دندانپزشکی در اغلب دانشجویان در سطح متوسط و بالا بود. حیطه آموزش کلینیکی بیشترین عامل استرس‌زا برای دانشجویان بود. محل سکونت و بومی بودن تنها عامل دموگرافیک مؤثر در کاهش سطح استرس دانشجویان تلقی شد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش دندانپزشکی، دانشجو،دانشجو دندانپزشکی‌، استرس ،کیفیت زندگی‌، استرس روحی

عنوان انگلیسی Assessment of Stressors in the Dental Environment among Dental Students at Yazd Dental Faculty
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The academic setting and the educational process in dental school can be inherently stressful. Therefore, the aim of this study was to investigate the stressors in the educational setting from the perspective of dental students at Yazd Dental School.
Methods: This descriptive-analytical cross-sectional study was conducted in 2021 among clinical-year dental students at Yazd University of Medical Sciences. Demographic information and stress levels across different areas were gathered through the Dental Education Stress Questionnaire. Data were analyzed using SPSS software version 16 with statistical tests including t-tests, analysis of variance (ANOVA), and Pearson’s correlation coefficient all at a significance level of 0.05.
Results: Among the 240 students who participated, 62.9% were female. The mean total stress score for all students was 80.17 ± 13.7 out of 132. Forty percent of students indicated experiencing high stress, 59.2% reported moderate stress, and merely 0.8% showed low stress levels. No significant differences were identified in the overall stress score or across domains when analyzing gender, parental education, or year of admission (P > 0.05). The overall stress score and the academic efficiency domain were significantly reduced in native students (Yazd residents) compared to non-native students (P = 0.048 and P = 0.016, respectively). No significant differences were observed in other domains (P > 0.05).
Conclusion: The findings of this study indicate that stress levels in the dental setting was moderate to high among most students, with the clinical education aspects being the primary source of stress. Residency status (native vs. non-native) was the only demographic factor that significantly decreased students’ stress levels.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dental education, Student, Dental student, Stress, Quality of life, Psychological stressor

نویسندگان مقاله عباس فلاح تفتی | Aabbas Falah Tafti
Department of Prosthodontics, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Science, Yazd, Iran.
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

محمدرضا حکیمی میبدی | Mohammad Reza Hakimi Meibodi
Department of Prosthodontics, School of Dentistry, Shahid Sadoughi University of Medical Science, Yazd, Iran.
گروه پروتزهای دندانی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران.

محمد صفری خرم‌آبادی | Mahammad Safari Khoramabadi
Dentist, Yazd, Iran.
دندانپزشک، یزد، ایران.


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3635-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده دندانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات