جامعه شناسی آموزش و پرورش، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۶۱-۲۷۶

عنوان فارسی طراحی الگوی برنامه‌درسی روش پژوهش با تاکید بر پژوهش‌های هنری
چکیده فارسی مقاله هدف: برنامه‌درسی روش پژوهش هنری می‌تواند سبب افزایش علاقه و انگیزه اساتید و دانشجویان به تدریس و یادگیری آن شود. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی برنامه‌درسی روش پژوهش با تاکید بر پژوهش‌های هنری بود.
روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع کیفی بود. جامعه آماری این پژوهش همه اساتید خبره علوم تربیتی و مقاله‌های داخلی (سال‌های 1402-1380) و مقاله‌های خارجی (سال‌های 2023-2009) مرتبط با حیطه پژوهش بودند که طبق اصل اشباع نظری و با روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 20 استاد و 40 مقاله به‌عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با اساتید و یادداشت‌برداری از مقاله‌ها بود که روایی آنها با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 82/0 به‌دست آمد. داده‌های این پژوهش با روش تحلیل مضمون با رویکرد ریزوماتیک در نرم‌افزار MAXQDA تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل‌های این پژوهش نشان داد که برای برنامه‌درسی روش پژوهش با تاکید بر پژوهش‌های هنری 13 مضمون هسته‌ای شامل تفکر اصیل (با چهار مقوله توسعه‌ای شامل درک وجوه تشابه، درک وجوه ناهمگونی، درک تقابل و درک تفکیکی)، تفکر شناختی (با چهار مقوله توسعه‌ای شامل تفکر ذهن‌آگاهی، تفکر پدیدارشناسی، تفکر زبانشناسی و تفکر اندیشه‌ورزانه)، تفکر زیباشناختی (با چهار مقوله توسعه‌ای شامل حس کمال‌گرایی، حس زیباشناختی، حس ظرافت شناختی و حس جلوه شناختی)، تفکر شهودی (با سه مقوله توسعه‌ای شامل امکان‌سنجی چیدمان عناصر مختلف، الهام‌گرفتن از فلسفه و درک ایدئولوژی اثر)، تفکر تأملی (با سه مقوله توسعه‌ای شامل ارزیابی آگاهی، ارتقای خودآگاهی و دوری از شتاب‌زدگی)، تفکر سیستمی (با سه مقوله توسعه‌ای شامل عناصر تحلیل سیستمی، تحلیل سیستمی و واکاوی سیستمی)، تفکر خلاق (با سه مقوله توسعه‌ای شامل زوایای خلاقیت، دلالت‌های خلاقیت و ترکیب خلاقیت)، تفکر نوظهور (با دو مقوله توسعه‌ای شامل ارزش‌های هیوریستیکی پژوهش و تبلورسازی بینش چندبعدی)، تفکر انتقادی (با چهار مقوله توسعه‌ای شامل نگرش انتقادی، کندوکاوهای تفکر انتقادی، تعلقات انتقادی و فلسفه تفکر انتقادی)، تفکر معنامحور (با چهار مقوله توسعه‌ای شامل معناشناختی وجود، معناشناختی انسان، معناشناختی نسبت‌ها و معناشناختی گسست‌ها)، تفکر عقلانی ارتباطی (با دو مقوله توسعه‌ای شامل عقلانیت و توانمندسازی عقلانیت)، تفکر بین‌رشته‌ای (با چهار مقوله توسعه‌ای شامل عدول علمی، ابتکار عمل، تجمیع‌پذیری و درک فرارشته‌ای) و تفکر خردورزانه (با سه مقوله توسعه‌ای شامل درک معقولیت، درک مفیدبودن و درک منصفانه‌بودن) شناسایی شد. در پایان، بر اساس مضمون‌های هسته‌ای شناسایی‌شده الگوی برنامه‌درسی روش پژوهش با تاکید بر پژوهش‌های هنری طراحی شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های به‌دست آمده، الگوی برنامه‌درسی روش پژوهش با تاکید بر پژوهش‌های هنری باید مبتنی بر شیوه‌های ترکیبی و تلفیقی باشد و با بهره‌گیری خلاقانه از آنها اقدام به بهبود برنامه‌درسی روش پژوهش با تاکید بر پژوهش‌های هنری نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌درسی،روش پژوهش،پژوهش‌های هنری،تفکر شناختی،تفکر سیستمی،تفکر خلاق،تفکر انتقادی،

عنوان انگلیسی Designing a Research Method Curriculum Pattern with an Emphasis on Artistic Researches
چکیده انگلیسی مقاله rpose: The curriculum of the artistic research method can increase the interest and motivation of professors and students university in teaching and learning it. Therefore, the purpose of this research was to designing a research method curriculum pattern with an emphasis on artistic researches.
Methodology: This study was applied in terms of purpose and descriptive from type of qualitative in terms of implementation method. The statistical population of this research was all expert professors of educational sciences and domestic articles (1380-1402) and foreign articles (2009-2023) related to the research field, which according to the principle of theoretical saturation and with the purposive sampling method were selected as samples 20 professors and 40 articles. The research tools were included semi-structured interviews with professors and note-taking of articles, which their validity was confirmed by the triangulation method and their reliability was obtained by the agreement coefficient method between the two coders, 0.82. The data of this research were analyzed with using the theme analysis method with the rhizomatic approach in MAXQDA software.
Findings: The analyses of this research showed that for the research method curriculum with an emphasis on artistic researches were identified 13 core themes including original thinking (with four developmental categories including understanding similarities, understanding dissimilarities, understanding contrast and understanding differentiation), cognitive thinking (with four developmental categories including mindfulness thinking, phenomenological thinking, linguistic thinking and contemplative thinking), aesthetic thinking (with four developmental categories including perfectionism sense, aesthetic sense, cognitive elegance sense and cognitive manifestation sense), intuitive thinking (with three developmental categories including assessing the feasibility of arranging different elements, drawing inspiration from philosophy and understanding the ideology of the work), reflective thinking (with three developmental categories including assessing awareness, promoting self-awareness and avoiding haste), systemic thinking (with three developmental categories including elements of systemic analysis, systemic analysis and systemic review), creative thinking (with three developmental categories including angles of creativity, implications of creativity and combination of creativity), emergent thinking (with two developmental categories including research heuristic values and crystallization of multidimensional insight), critical thinking (with four developmental categories including critical attitude, critical thinking explorations, critical attachments and critical thinking philosophy), semantic thinking (with four developmental categories including existence semantics, human semantics, relations semantics and discontinuities semantics), communicative rational thinking (with two developmental categories including rationality and rationality empowerment), interdisciplinary thinking (with four developmental categories including scientific deviation, initiative, agreegability and transdisciplinary understanding), and wise thinking (with three developmental categories including rationality understanding, usefulness understanding and fairness understanding). Finally, based on the identified core themes a research method curriculum pattern with an emphasis on artistic researches was designed.
Conclusion: Based on the obtained findings, the research method curriculum pattern with an emphasis on artistic researches should be based on combined and integrated methods and by creatively utilizing them should be improved the research method curriculum with an emphasis on artistic researches.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله برنامه‌درسی,روش پژوهش,پژوهش‌های هنری,تفکر شناختی,تفکر سیستمی,تفکر خلاق,تفکر انتقادی

نویسندگان مقاله فاطمه حسینی |
دانشجوی دکتری، گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، ایران.

سیده عصمت رسولی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران


نشانی اینترنتی https://www.iase-jrn.ir/article_725918_cc04c37f6d0f1cdcb6c889f7e1258789.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات