|
جامعه شناسی آموزش و پرورش، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۷۸
|
|
|
عنوان فارسی |
چالشهای آموزش زبان عربی در عراق: مطالعه مرور سیستماتیک برای ارائه راهبردهای مؤثر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مطالعه با هدف شناسایی چالشهای موجود در آموزش زبان عربی در عراق و ارائه راهکارهای مؤثر برای بهبود نتایج یادگیری انجام شد. روششناسی: این پژوهش از روش مرور سیستماتیک با استفاده از دستورالعملهای PRISMA برای اطمینان از انتخاب و تحلیل دقیق مطالعات بهره گرفت. جستجوی منابع علمی در پایگاههای معتبر بین سالهای 2000 تا 2024 انجام شد. پس از غربالگری اولیه و بررسی معیارهای ورود و خروج، 22 مقاله برای تحلیل عمیق انتخاب شدند. مطالعات منتخب بینشهایی در مورد عوامل آموزشی، ساختاری و اجتماعی-فرهنگی مؤثر بر آموزش زبان عربی در عراق ارائه دادند. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش زبان عربی در عراق با چالشهایی از جمله استفاده گسترده از روشهای تدریس سنتی، کمبود معلمان متخصص در زبان عربی، پیچیدگیهای ساختاری این زبان و کمبود منابع و زیرساختهای آموزشی مواجه است. علاوه بر این، عوامل فرهنگی و اجتماعی مانند استفاده از گویشهای محلی و نگرش منفی نسبت به زبان عربی فصیح، یادگیری این زبان را دشوارتر میکنند. این مشکلات منجر به کاهش توانایی دانشآموزان در دستیابی به مهارتهای زبانی مورد نیاز در گفتار و نوشتار میشود. نتیجهگیری: برای غلبه بر این چالشها، این مطالعه پیشنهاد میکند که فناوریهای نوین آموزشی به کار گرفته شود، محتوای درسی بازنگری شود، برنامههای آموزشی برای ارتقای مهارتهای معلمان توسعه یابد، و محیطهای یادگیری حمایتی ایجاد گردد. این راهکارها میتوانند به بهبود کیفیت آموزش زبان عربی در عراق کمک کرده و به حفظ و ترویج هویت زبانی و فرهنگی این کشور یاری رسانند. با اتخاذ رویکردهای نوآورانه و برطرف کردن کاستیهای نظام آموزشی، میتوان به پیشرفت قابلتوجهی در آموزش زبان عربی در عراق دست یافت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش زبان عربی،چالشهای آموزشی،راهبردهای یادگیری،نظام آموزشی عراق، |
|
عنوان انگلیسی |
Challenges of Arabic Language Education in Iraq: A Systematic Review for Effective Strategies |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: This study aimed to identify the challenges faced in Arabic language education in Iraq and propose effective strategies to improve learning outcomes. Methodology: A systematic review method was employed using PRISMA guidelines to ensure a rigorous selection and analysis process. The study involved searching reputable scientific databases for relevant articles published between 2000 and 2024. After an initial screening and assessment of inclusion and exclusion criteria, 22 studies were selected for in-depth analysis. The selected studies provided insights into various pedagogical, structural, and sociocultural factors influencing Arabic language education in Iraq. Findings: The findings revealed that Arabic language education in Iraq is hindered by several challenges, including the prevalence of traditional teaching methods, a shortage of qualified language instructors, structural complexities of the Arabic language, and deficiencies in educational resources and infrastructure. Additionally, cultural and social factors such as the widespread use of local dialects and negative perceptions toward Standard Arabic further complicate language learning. These issues contribute to students' struggles in achieving proficiency in Arabic, both in spoken and written forms. Conclusion: To address these challenges, the study recommends implementing modern educational technologies, revising curriculum content, enhancing teacher training programs, and fostering supportive learning environments. These strategies can help improve the effectiveness of Arabic language instruction in Iraq and contribute to the preservation and promotion of linguistic and cultural identity. By adopting innovative approaches and addressing systemic deficiencies, Arabic language education in Iraq can be significantly improved. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش زبان عربی,چالشهای آموزشی,راهبردهای یادگیری,نظام آموزشی عراق |
|
نویسندگان مقاله |
علی عباس نعمه العبادی | دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزش، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
مهدی شریعتمداری | استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
حیدر محسن سلمان الشویلی | دانشیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه ذی قار
زهره آقا کثیری | استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.iase-jrn.ir/article_722767_0fe9a9c3efa15fe59dfac52d7f5eb1d5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|