جامعه شناسی آموزش و پرورش، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۲۷

عنوان فارسی ارائه مدل معادلات ساختاری به منظور توسعه حرفه‌ای دبیران فیزیک کشور عراق
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و شاخص‌های توسعه حرفه‌ای دبیران فیزیک دوره متوسطه اول و ارائه مدلی مناسب برای کشور عراق انجام شده است.
 
روش‌شناسی: طبق آمار وزارت آموزش و پروش کشور عراق، در سال 1402، 1200 نفر گزارش شده است که شامل دبیران فیزیک است.  با توجه به حجم جامعه آماری، حجم نمونه 291 نفر به دست آمده است و به صورت نمونه گیری خوشه‌ای جهت تکمیل ابزار پرسشنامه کمی مورد پرسش قرار گرفت. این مطالعه کاربردی بوده و از روش تحقیق کمی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری بهره گرفته است. هم چنین منابع جهت جمع آوری داده‌های لازم از منابع کتابخانه ای، اسنادی، الکترونیکی و پایان نامه‌ها و رساله‌های مرتبط بهره گرفته شده است و از جهت جمع آوری داده‌های میدانی از ابزار پرسشنامه بهره گرفته شده است. برای ارزیابی پایایی سؤال‌های پرسشنامه، از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده است. که ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 7/. به دست آمده است و نتایج پایایی و روایی متغیرها نیز مثبت می‌باشد و برای بررسی اندازه اثرگذاری متغیرها (توسعه حرفه‌ای دبیران و ارائه مدل مناسب) با کمک SmartPls تجزیه و تحلیل شد.
 
یافته‌ها: نتایج تحقیق نشان داد که بهبود و توسعه حرفه‌ای دبیران فیزیک در عراق از طریق شناسایی نیازهای آموزشی، اجرای برنامه‌های مشاوره، برگزاری کارگاه‌های تخصصی، و ایجاد شبکه‌های حمایتی امکان‌پذیر است. شرایط علّی (مانند حمایت‌های آموزشی و مالی)، شرایط زمینه‌ای (مانند زیرساخت‌های مناسب و سیاست‌های آموزشی) و شرایط مداخله‌گر (مانند همکاری بین نهادها و استفاده از فناوری‌های نوین) تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر راهبردهای توسعه دارند. پیامدهای این اقدامات شامل بهبود کیفیت آموزش، ارتقاء روش‌های تدریس، افزایش موفقیت دانش‌آموزان، و ایجاد محیط‌های یادگیری جذاب و تعاملی است. هم چنین بین متغیرهای "شرایط زمینه‌ای"، "شرایط علّی"، "شرایط مداخله‌گر" و "پدیده محوری" با "راهبردها" رابطه‌ای معنی‌دار و مثبت وجود دارد. تأثیر شرایط علّی بر پدیده محوری (20.757T=) و پدیده محوری بر راهبردها (15.143T=) از قدرت بالایی برخوردار است، در حالی که تأثیر شرایط زمینه‌ای (2.519T=) و شرایط مداخله‌گر (33.434T=) بر راهبردها کمتر است. این تأثیرات نشان‌دهنده نقش مستقیم و غیرمستقیم عوامل مختلف بر انتخاب و اجرای راهبردها است.
 
نتیجه‌گیری: توسعه حرفه‌ای دبیران فیزیک عراق مستلزم شناسایی نیازهای آموزشی، حمایت‌های مالی، همکاری نهادی، و استفاده از فناوری‌های نوین است که موجب بهبود کیفیت آموزش و افزایش موفقیت دانش‌آموزان خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه حرفه‌ای،دبیران فیزیک،کشور عراق،

عنوان انگلیسی Providing a Structural Equation Model for the Professional Development of Physics Teachers in Iraq
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The present study aims to identify the dimensions and indicators of professional development for secondary school physics teachers and to propose an appropriate model for Iraq.
 
Methodology: According to statistics from Iraq’s Ministry of Education, in 2023, the number of physics teachers was reported to be 1,200. Given the population size, the sample size was determined to be 291, and cluster sampling was used to collect data through a quantitative questionnaire. This applied study employed a quantitative research method using structural equation modeling. Additionally, data sources included library materials, documents, electronic sources, and related dissertations and theses, while field data collection was conducted through a questionnaire. To assess the reliability of the questionnaire items, Cronbach’s alpha test was utilized, yielding a Cronbach’s alpha coefficient above 0.7. The reliability and validity of the variables were also confirmed. The analysis of the effect size of the variables (professional development of teachers and the proposed model) was conducted using SmartPLS software.
 
Findings: The research findings indicate that enhancing the professional development of physics teachers in Iraq is feasible through identifying educational needs, implementing advisory programs, organizing specialized workshops, and establishing support networks. Causal conditions (such as educational and financial support), contextual conditions (such as appropriate infrastructure and educational policies), and intervening conditions (such as inter-institutional cooperation and the use of modern technologies) have both direct and indirect impacts on development strategies. The outcomes of these measures include improved education quality, enhanced teaching methods, increased student success, and the creation of engaging and interactive learning environments. Moreover, there is a significant and positive relationship between the variables of "contextual conditions," "causal conditions," "intervening conditions," and "core phenomenon" with "strategies." The influence of causal conditions on the core phenomenon (T=20.757) and the effect of the core phenomenon on strategies (T=15.143) are substantial, whereas the impact of contextual conditions (T=2.519) and intervening conditions (T=33.434) on strategies is lower. These effects highlight the direct and indirect roles of various factors in the selection and implementation of strategies.
 
Conclusion: The professional development of physics teachers in Iraq requires identifying educational needs, financial support, institutional cooperation, and the use of modern technologies, leading to improved education quality and increased student success.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توسعه حرفه‌ای,دبیران فیزیک,کشور عراق

نویسندگان مقاله عبد الله صادق حمدى الشمری |
دانشجوى دکترى، گروه مدیریت آموزشى، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامى، کرمانشاه، ایران.

فرانک موسوی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

الهام کاویانی |
استادیار،گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.

مریم اسلام پناه |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.iase-jrn.ir/article_722431_449144012457b8bec982df579ebf6850.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات