جامعه شناسی آموزش و پرورش، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۵۴-۶۷

عنوان فارسی تدوین الگوی سیاستی نقش سرمایه اجتماعی در ارتقاء آگاهی شهروندی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه فرهنگیان همدان)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از این پژوهش تدوین الگوی سیاستی نقش سرمایه اجتماعی در ارتقاء آگاهی شهروندی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهرهمدان است.
 
روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان شهرهمدان بود، که با استفاده از فرمول کوکران 305 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه در راستای هدف پژوهش صورت گرفت. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزار SMART PLS و SPSSاستفاده شده است.
 
یافته‌ها: ضریب پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب: شبکه روابط اجتماعی769/0، آگاهی و اطلاعات 721/0، اعتماد اجتماعی 741/0، همیار و مشارکت اجتماعی 791/0، سرمایه اجتماعی 746/0، آگاهی از حقوق شهروندی964/0، آگاهی از وظایف شهروندی 882/0، ارتقاء آگاهی شهروندی957/0به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
 
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی در ارتقاء آگاهی شهروندی دانشجو معلمان رابطه معنی­داری وجود دارد. بدین ترتیب در نهایت الگوی سیاستی منسجم با توجه به دستاوردهای نظری و عملی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه اجتماعی،ارتقاء حقوق شهروندی،آگاهی شهروندی،حقوق و وظایف،

عنوان انگلیسی Developing a Policy Model for the Role of Social Capital in Enhancing Citizen Awareness (Case Study: Students of Farhangian University, Hamedan)
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: The purpose of this study is to develop a policy model for the role of social capital in enhancing citizen awareness among students of Farhangian University in Hamedan.
 
Methodology: The present study is applied in terms of its objective and correlational-descriptive in terms of data collection. The statistical population consisted of all student-teachers at Farhangian University in Hamedan, from which a sample of 305 individuals was selected using Cochran’s formula and a proportional stratified sampling method. Data were collected through a questionnaire designed in line with the research objective. Data analysis was performed using SMART PLS and SPSS software.
 
Findings: The reliability coefficients of the questionnaires, measured by Cronbach’s alpha, were as follows: social network relationships (0.769), awareness and information (0.721), social trust (0.741), social cooperation and participation (0.791), social capital (0.746), awareness of citizenship rights (0.964), awareness of civic duties (0.882), and enhancement of citizen awareness (0.957). Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling were used to analyze the data. The results indicated a significant relationship between social capital and the enhancement of citizen awareness among student-teachers.
 
Conclusion: Consequently, a coherent policy model was ultimately proposed based on theoretical and practical findings.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرمایه اجتماعی,ارتقاء حقوق شهروندی,آگاهی شهروندی,حقوق و وظایف

نویسندگان مقاله زهره روغنیان |
استادیار، گروه آموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.iase-jrn.ir/article_721812_16d7311f543f25840a66543bfec3ff7f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات