جامعه شناسی آموزش و پرورش، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۱-۵۳

عنوان فارسی بررسی ارتباط ویژگی‌های شخصیتی والدین با میزان اضطراب در کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله هدف: این مطالعه با هدف رابطه ویژگی‌های شخصیتی والدین با میزان اضطراب در کودکان پیش دبستانی صورت گرفت.
 
روش‌شناسی: در این پژوهش با رویکرد کمی برای ارزیابی ارتباط بین متغیرها از یک طرح همبستگی استفاده شد. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی و والدین آن‌ها در شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403بود. نمونه گیری به روش در دسترس صورت گرفت و تعداد 120 نفر در مطالعه شرکت کردند. والدین پرسشنامه ابعاد پنجگانه­ی شخصیت نئو و اضطراب اسپنس را تکمیل کردند. داده­های به دست آمده با روش­های آماری توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند.
 
یافته‌ها: یافته­های مطالعه­ی حاضر نشان می­دهد بین ابعاد پنجگانه­ی شخصیت روان نژندی، برون گرایی، توافق پذیری، باز بودن به تجربه و وظیفه شناسی با میزان اضطراب کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد و ابعاد روان نژندی و توافق پذیری با بیشترین ضریب تبیین توانستند میزان اضطراب را پیش بینی نمایند.
 
نتیجه‌گیری: ویژگی‌های شخصیتی والدین می‌تواند نقش مهمی در شکل‌گیری احساسات و رفتارهای کودکان داشته باشند. والدینی که اضطراب یا استرس بالایی دارند، ممکن است ناخواسته این احساسات را به کودکان خود منتقل کنند. از این رو، شناخت و مدیریت ویژگی‌های شخصیتی والدین می‌تواند به کاهش اضطراب در کودکان پیش‌دبستانی و بهبود وضعیت روانی آن‌ها کمک کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ویژگی‌های شخصیتی،والدین،اضطراب،کودکان پیش دبستانی،

عنوان انگلیسی Examining the Relationship Between Parental Personality Traits and Anxiety Levels in Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: This study aimed to investigate the relationship between parental personality traits and anxiety levels in preschool children.
 
Methodology: A quantitative approach with a correlational design was employed to assess the relationship between variables. The statistical population included all preschool children and their parents in Tehran during the 2023–2024 academic year. Convenience sampling was used, and a total of 120 participants took part in the study. Parents completed the NEO Five-Factor Personality Inventory and the Spence Children's Anxiety Scale. The collected data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, and regression analysis.
 
Findings: The findings of this study indicate a relationship between the five personality dimensions—neuroticism, extraversion, agreeableness, openness to experience, and conscientiousness—and anxiety levels in preschool children. Among these, neuroticism and agreeableness exhibited the highest explanatory power in predicting anxiety levels.
 
Conclusion: Parental personality traits can play a significant role in shaping children's emotions and behaviors. Parents with high levels of anxiety or stress may unintentionally transmit these feelings to their children. Therefore, recognizing and managing parental personality traits can contribute to reducing anxiety in preschool children and improving their psychological well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ویژگی‌های شخصیتی,والدین,اضطراب,کودکان پیش دبستانی

نویسندگان مقاله فاطمه رضائی |
گروه روان شناسی عمومی، پردیس کیش، دانشگاه تهران، ایران.

غلامعلی افروز |
گروه روان شناسی ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ،دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.iase-jrn.ir/article_721895_c5da6a12fc84e82afae11e4c70dd82de.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات