این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۹۱-۹۹
عنوان فارسی
اختلال حرکتی در کودکان مبتلا به اوتیسم با عملکرد بالا و آسپرگر: شواهدی از یادگیری توالی حرکتی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال حرکتی یکی از ویژگی های برجسته ی اوتیسم و آسپرگر است. هدف از این مطالعه بررسی یادگیری صریح حرکتی افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و تحکیم آن بعد از گذشت 24 ساعت است. مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 15 کودک مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم با 16 همتای عادی مقایسه شدند. شرکت کننده ها با استفاده از ASSQ از دبستان های نجف آباد انتخاب شدند. نمونه ها در روز اول، تکلیف زمان عکس العمل متوالی را در 10 بلوک و در روز دوم در 2 بلوک انجام دادند. نتایج: میانگین و انحراف معیار سرعت یادگیری در 8 بلوک منظم روز اول در گروه مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم برابر 405/0±5/1 و در همتایان عادی 29/0±14/1 بود. مقایسه ی سرعت یادگیری دو گروه تفاوت معنی داری را نشان داد که بیانگر نقص یادگیری صریح در افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بود (009/0=P). مقایسه ی میانگین سرعت یادگیری دو گروه در روز اول با دوم (اختلالات طیف اوتیسم:31/0±295/1، سالم:21/0±06/1) نیز نشان دهنده ی تفاوت معنی داری بین دو گروه بود (046/0=P) که مبین نقص تحکیم یادگیری بود.نتیجه گیری: نقص یادگیری حرکتی صریح و تحکیم آن در گروه اختلالات طیف اوتیسم می تواند به علت اختلال عملکرد نیمکره ی چپ، تخصصی شده در یادگیری صریح، باشد. این نقص یادگیری حرکتی صریح تاکیدی بر اختلالات حرکتی در افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Motor impairment in children with high-functioning autism and Asperger: evidence of motor sequence learning
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Motor impairment is considered as one of the main features of autism and Asperger syndrome. The aim of this study was to investigate the explicit motor-sequence learning in children with autism spectrum disorder (ASD) and its consolidation after 24 hours. Materials and Methods: In this clinical trial study, 15 boys with ASD and 16 matched healthy controls were selected using the autism spectrum screening questionnaire among the elementary schools in Najafabad (Isfahan, Iran). Participants in both groups performed the serial reaction time task in 10 blocks at the first day and 2 blocks after 24 hours.Results: The mean and standard deviation of explicit learning speed through 8 regular blocks in the first day was 1.5±0.405 in the ASD group and 1.14±0.29 in healthy controls. There was a significant difference in the explicit learning speed between the two groups which indicated an explicit learning deficit in the ASD group (P=0.009). Moreover, there was a significant difference between the two groups for explicit learning speed mean in the first and second days of the experiment (ASD: 1.295±0.31 healthy controls: 1.06±0.21, P=0.046) suggesting a defect in consolidation of the explicit motor-sequence learning in the ASD group. Conclusion: Defect in the explicit motor-sequence learning and its consolidation in the ASD group may be due to the left hemisphere dysfunction, which is specialized for explicit motor learning, and confirms the motor impairments in individuals with ASD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا ایزدی نجف آبادی | sara izadi najafabadi
department of occupational therapy, faculty of rehabilitation science, isfahan university of medical sciences, isfahan, i. r. iran.
اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشکده توانبخشی، گروه کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
وحید نجاتی | vahid nejati
نوید میزاخانی عراقی | navid mirzakhany araghi
زهرا پاشازاده آذری | zahra pashazadeh azari
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-998&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات