|
اخلاق وحیانی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۵۳-۱۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
روش ارائه راهکارهای دفع و رفع رذایل اخلاقی در کتاب شرح چهل حدیث و مراحل اخلاق در قرآن |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی روش امام خمینی; و آیتالله جوادی آملی در ارائه راهکارهای دفع و رفع رذائل اخلاقی در دو اثر «شرح چهل حدیث» و «مراحل اخلاق در قرآن کریم» میپردازد. تهذیب نفس و تربیت اخلاقی، بهعنوان یکی از مهمترین اهداف اخلاق اسلامی، محور اصلی این دو رویکرد است. امام خمینی; با تأکید بر جهاد نفس، تفکر، عزم، مشارطه، مراقبه و محاسبه، و همچنین بهرهگیری از موعظه و ارتباط عاطفی، راهکاری عملی و تدریجی برای اصلاح اخلاق ارائه میکند. ایشان به نقش استاد سلوکی، دعا و ذکر، و همچنین استفاده از مثالهای ساده و ملموس توجه ویژهای دارد. آیتالله جوادی آملی نیز با تأکید بر مراحل مانعزدایی نظیر توبه، زهد، ریاضت، مراقبت و محاسبه، و با استفاده از زبان ادبی و علمی، به ارائه شیوهای فلسفیتر و نظاممند برای تهذیب اخلاق میپردازد. ایشان رذائل را اموری عارضی و فضایل را فطری میداند و معتقد است که با زدودن رذایل، فضایل فطری شکوفا میشوند. هر دو رویکرد در هدف، یعنی پالایش عقل و تزکیه نفس برای رسیدن به توحید، مشترکاند؛ اما در روش، تفاوتهایی دارند. روش امام خمینی بیشتر بر موعظه، ارتباط عاطفی و تربیت عملی متمرکز است، در حالی که روش آیتالله جوادی آملی بر تحلیل فلسفی، خودآگاهی و بیداری فردی تأکید دارد. این تفاوتها نشاندهنده تنوع و غنای رویکردهای تربیتی در اخلاق اسلامی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روشهای تهذیب نفس،دفع و رفع رذائل،امام خمینی،آیتالله جوادی آملی، |
|
عنوان انگلیسی |
The method of presenting solutions for eliminating and eliminating moral vices in the book Sharh Forty Hadiths and the Stages of Morality in the Quran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research employs a descriptive-analytical method to examine the approaches of Imam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoli in providing solutions for overcoming and eliminating moral vices in two works: "Sharh-e Chahardah Hadith" and "Marahel-e Akhlaq in the Holy Quran." Self-purification and moral education, as one of the most important goals of Islamic ethics, are the main focus of these two approaches. Imam Khomeini emphasizes the struggle against the self, contemplation, determination, self-commitment, vigilance, and accountability, while also utilizing preaching and emotional connection to offer a practical and gradual method for moral reform. He pays special attention to the role of a spiritual mentor, prayer, and remembrance, as well as using simple and tangible examples. Ayatollah Javadi Amoli, on the other hand, emphasizes stages of removing obstacles such as repentance, asceticism, discipline, vigilance, and accountability, and presents a more philosophical and systematic method for moral refinement using literary and scientific language. He views vices as incidental and virtues as innate, believing that by eliminating vices, innate virtues can flourish. Both approaches share a common goal of purifying the intellect and refining the self to achieve monotheism, but they differ in methodology. Imam Khomeini's method focuses more on preaching, emotional connection, and practical education, while Ayatollah Javadi Amoli emphasizes philosophical analysis, self-awareness, and individual awakening. These differences reflect the diversity and richness of educational approaches in Islamic ethics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
روشهای تهذیب نفس,دفع و رفع رذائل,امام خمینی,آیتالله جوادی آملی |
|
نویسندگان مقاله |
منا لیراوی | کارشناسی ارشد رشته مدرسی اخلاق اسلامی دانشگاه تهران
وحید واحدجوان | دانشیار گروه اخلاق اسلامی، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ethics.isramags.ir/article_221438_e54a6eec2bc36d19b4057d8f8b2e25b9.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|