تحقیقات نظام سلامت، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۸۳-۱۹۰

عنوان فارسی بررسی عوامل مرتبط با خودکارامدی از عهده‌برآیی مهارت فرزندپروری مادران شهر جیرفت در استان کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شیوه‌های فرزندپروری در نحوه ارتباط با کودک و سلامت روانی و اجتماعی وی نقش بسیار مهمی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین عوامل مرتبط با خودکارامدی از عهده‌برآیی مادران در مهارت فرزندپروری بود.
روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 252 مادر دارای فرزند 3 تا 8 ساله که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای در سال 1402 انتخاب شده بودند، صورت گرفت. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ای که روایی و پایایی آن در تحقیقات پیشین تأیید شده بود، اطلاعات دموگرافیک و سازه‌های رویکرد فرایند عمل بهداشتی (HAPA یا
Health Action Process Approach) جمع‌آوری گردید. اطلاعات با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و آزمون‌های ضریب همبستگی Pearson و تحلیل Multiple regression در نرم‌افزار SPSS و سطح معنی‌داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین نمره سازه‌های انگیزشی HAPA بیشتر از سازه ارادی بود. همچنین، بین متغیرهای قصد رفتار (01/0 > P، 62/0 = r)، برنامه‌ریزی عمل (01/0 > P، 67/0 = r)، برنامه‌ریزی از عهده‌برآیی (01/0 > P، 50/0 = r) و خودکارامدی از عهده‌برآیی همبستگی معنی‌داری وجود داشت. بر اساس نتایج تحلیل Multiple regression، متغیرهای مذکور پیش‌بینی‌کننده 54 درصد از تغییرات متغیر خودکارامدی از عهده‌برآیی برنامه فرزندپروری مثبت در مادران بود.
نتیجه‌گیری: با توجه به نقش پیش‌بینی‌کنندگی خودکارامدی از عهده‌برآیی برنامه فرزندپروری مثبت به کمک سازه‌های فاز ارادی HAPA، توصیه می‌شود از چارچوب نظری این رویکرد در انجام مداخلات با هدف افزایش خودکارامدی از عهده‌برآیی در ارتقای مهارت فرزندپروری در مادران استفاده گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارامدی، مهارت‌ها، فرزندپروری، مادران

عنوان انگلیسی Investigating Factors Related to the Self-Efficacy of Parenting Skills among Mothers in Jiroft City, Kerman Province, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Parenting methods have a very important role in the way of communication with the child and his mental and social health. This study was conducted to investigate the factors related to the coping self-efficacy of parenting skills of mothers in Jiroft City, Iran.
Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted in 2023 with 252 mothers of children aged 3 to 8 years, utilizing a multi-stage cluster sampling method. Data were collected using a validated and reliable questionnaire, which included demographic information and constructs of the Health Action Process Approach (HAPA). The collected data were analyzed using SPSS software, employing descriptive statistical tests, Pearson's correlation, and multiple regression analysis at a significance level of 0.05.
Findings: The average score of motivational constructs of the HAPA was higher than the volitional construct. Moreover, there was a statistically significant difference between behavior intention (r = 0.62, P < 0.01), action planning (r = 0.67, P < 0.01), coping planning (r = 0.50, P < 0.01), and coping self-efficacy. In addition, based on the results of multiple regression analysis, the aforementioned variables predicted 54% of the changes of coping self-efficacy variable of the positive parenting program in mothers.
Conclusion: Considering the predictive role of coping self-efficacy of the positive parenting program with the help of volitional phase constructs of the HAPA, it is recommended that the theoretical framework of this approach be used in carrying out interventions to increase coping self-efficacy in improving parenting skills in mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-efficacy, Skills, Parenting, Mothers

نویسندگان مقاله رضا پورنارانی | Reza Pournarani
Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران

احسان موحد | Ehsan Movahed
Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران

رضا فاریابی | reza Faryabi
Assistant Professor, Department of Health Education and Health Promotion, School of Health, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
استادیار، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران

اکبر مهرعلیزاده | Akbar Mehralizadeh
PhD, School of Medicine, Jiroft University of Medical Sciences, Jiroft, Iran
دکتری تخصصی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران


نشانی اینترنتی http://hsr.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-788-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات