|
پژوهشنامه حمل و نقل، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴۷۱-۴۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین حد آستانهای و بررسی اثر تکانه نرخ ارز بر شاخص قیمت حملونقل |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی حملونقل شوکهای ناشی از شاخص قیمت حملونقل میباشد. اثرگذاری تغییرات نرخ ارز بر شاخص قیمت حملونقل یکی از موضوعات مهم در بخش حملونقل و سرمایهگذاری در این بخش میباشد. با توجه به وضعیت این دو متغیر در بخش حملونقل، رهیافتهای نوین اقتصادسنجی میتوانند بینش جدیدی ارائه کنند. در این راستا، پژوهش حاضر با بهکارگیری الگوی خود رگرسیون برداری آستانهای میکوشد اثر تکانه نرخ ارز بر شاخص قیمت حملونقل در ایران را طی سالهای 1401-1370 بهصورت غیرخطی بررسی کند. نتایج نشان دادند اثرگذاری نرخ ارز بر شاخص قیمت حملونقل (محیط تورمی و آستانه آن) وابسته است. بهطوریکه اگر شاخص قیمت حملونقل کمتر از20 درصد باشد، شوک ارزی اثر کمتری بر شاخص قیمت حمل-ونقل دارد و اگر شاخص قیمت حملونقل بیشتر از20 درصد باشد، شوک ارزی اثر بیشتری دارد. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که به دلیل نبود سیاست هدفگذاری تورم در بخش حملونقل و اقتصاد ایران، اثرگذاری شوک نرخ ارز بر تورم در مقادیر کمتر از سطح20 درصد، کمتر و در مقادیر بیشتر از سطح20 درصد، بیشتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حد آستانهای،تکانه نرخ ارز،شاخص قیمت حملونقل،خودرگرسیون برداری آستانه ای، |
|
عنوان انگلیسی |
Determining the Threshold Limit and Examining the Effect of Exchange Rate Shocks on the Transport Price Index |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the factors affecting the economic growth of transportation is the shocks from the transport price index. The effect of exchange rate changes on the transport price index is one of the important issues in the transport sector and investment in this sector. Considering the status of these two variables in the transport sector, new econometric approaches can provide new insights. In this regard, the present study, by using the threshold vector autoregression model, tries to investigate the effect of exchange rate shocks on the transport price index in Iran during the years 1370-1401 in a nonlinear manner. The results showed that the effect of the exchange rate on the transport price index (inflationary environment and its threshold) is dependent. So that if the transport price index is less than 20 percent, the exchange rate shock has a smaller effect on the transport price index, and if the transport price index is more than 20 percent, the exchange rate shock has a larger effect. The results obtained indicate that due to the lack of inflation targeting policy in the transport sector and the Iranian economy, the impact of the exchange rate shock on inflation is smaller at values less than 20 percent and greater at values greater than 20 percent. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
حد آستانهای,تکانه نرخ ارز,شاخص قیمت حملونقل,خودرگرسیون برداری آستانه ای |
|
نویسندگان مقاله |
پریسا بازدار اردبیلی | استادیار، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.trijournal.ir/article_220671_a73a50433b0ec9eb40769dea7f2f8ff5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|