پژوهشنامه حمل و نقل، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۳۶۳-۳۷۶

عنوان فارسی مطالعه آزمایشگاهی تأثیر مصالح سنگی لیکا و تراورتن بر مکانیک شکست مخلوط‌های آسفالتی
چکیده فارسی مقاله لیکا مصالحی است که از خاک رس منبسط شده بدست می‌آید. ویژگی اصلی آن سبک بودن در مقایسه با سایر مصالح است. از طرفی تراورتن یکی از سبک‌ترین مصالح سنگی در مقایسه با سایر مصالح طبیعی است. این ادعا وجود دارد که مصالح سنگی سبک هزینه حمل را کاهش داده، کارایی مخلوط آسفالتی را در هنگام تولید و تراکم بهبود می‌دهند و انرژی حرارتی کمتری در هوای گرم تابستان دریافت می‌نمایند. کاهش وزن مصالح، تنش‌های فشاری کمتری را به بستر روسازی انتقال می‌دهد. از طرفی در کشور ما سنگ دانه‌های سیلیسی به وفور در تولید مخلوط‌های آسفالتی استفاده می‌شود. در این تحقیق رفتار مکانیک شکست مخلوط‌های آسفالتی ساخته شده با لیکا و تراورتن به ترتیب به عنوان مصالح سبک و نسبتا سبک در سه دانه‌بندی مختلف در مقایسه با سنگدانه‌های سیلیسی بررسی می‌شود. بدین‌منظور، نمونه‌های آسفالتی به شکل نیم استوانه‌ با این مصالح ساخته شدند. این نمونه‌ها در شرایط بارگذاری سه‌نقطه‌ای و در مود شکست I قرار گرفتند. مقدار بار بحرانی شکست آنها به‌دست آمد. سپس ضریب شدت تنش بحرانی تعیین و انرژی شکست آنها مشخص شد. نتایج نشان داد که بار شکست، ضریب شدت تنش بحرانی و انرژی شکست نمونه‌های ساخته شده با این مصالح از مصالح سیلیسی کمتر است. تغییر دانه‌بندی و استفاده از اندازه ذرات درشت‌دانه‌تر توانست، بار شکست و ضریب شدت تنش بحرانی بیشتری برای لیکا و تراورتن در مقایسه با دانه‌بندی ریز‌تر ایجاد کند. در دماهای آزمایش پایین‌تر، مقدار بار شکست و ضریب شدت تنش بحرانی بیشتر و مقدار انرژی شکست کمتری مشاهده گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسفالت،انرژی شکست،بار شکست،تراورتن،لیکا،

عنوان انگلیسی Experimental Investigating of the Effect of Leca and Travertine Aggregates on the Fracture Mechanics of Asphalt Mixtures
چکیده انگلیسی مقاله Leca and travertine are both lightweight materials, with Leca being obtained from expanded clay and travertine being a type of stone. Aggregates containing silica are commonly used in asphalt production to reduce transportation costs, improve asphalt performance, and absorb less thermal energy in hot weathers, ultimately reducing compressive stress on pavement subgrades. In this study, we investigated the mechanical fracture behavior of asphalt mixtures containing leca and travertine as relatively light materials, respectively, in comparison to silica aggregates. We used three different grades of these materials to fabricate semi-cylindrical asphalt samples, which were then tested under three-point loading and failure mode I to determine their critical failure load values. Subsequently, we calculated the critical stress intensity factor and failure energy of the samples. The results indicated that the fracture load, critical stress intensity factor, and fracture energy of the samples fabricated with leca and travertine were lower than those of the silica aggregate. Additionally, we found that changing the aggregate size and using a larger particle size could lead to a higher fracture load and critical stress intensity factor for leca and travertine compared to a smaller aggregate size. Furthermore, we observed that at lower test temperatures, the fracture load and critical stress intensity factor were higher, while the fracture energy was lower.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسفالت,انرژی شکست,بار شکست,تراورتن,لیکا

نویسندگان مقاله میکائیل ناصری یالقوزآغاج |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس، ایران

ناصر زورمند |
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران

بابک گلچین |
دانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

رامین مشک آبادی |
دانشیار، دانشکده فناوری‌های نوین، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://www.trijournal.ir/article_214631_308dd1a14b326bcc2b6da34979dd8ab5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات