|
پژوهشنامه حمل و نقل، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی و رتبهبندی کارایی فنی مناطق راهآهن ایران در حملونقل بار با استفاده از مدل تحلیل پوششی دادههای پنجرهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه، ارزیابی عملکرد واحدهای سازمانی نقش ویژهای در تخصیص منابع سازمانی و مالی ایفا میکند. باتوجهبه افزایش رقابتپذیری و توسعه انتظارات ذینفعان دستیابی به موفقیت پایدار سازمان در گروه افزایش کارایی و استفاده بهتر از منابع در اختیار خواهد بود. اهمیت بهبود کارایی در شرکت دولتی راهآهن جمهوری اسلامی ایران که از تجهیزات زیرساختی کلیدی و محدودکننده (مانند لوکوموتیو) و نیروی ماهر عملیاتی و سایر موارد مشابه بهره میبرند، بسیار بیشتر است. روش تحلیل پوششی دادهها با رویکرد تحلیل پنجرهای یکی از بهترین ابرازها بهمنظور ارزیابی واحدهای سازمانی (مناطق راهآهن کشور) با وظایف مشابه و ورودی و خروجیهای همسان است. بااینوجود موقعیت جغرافیایی و ماهیت متفاوت دسترسی به مبادی حمل بار و مسافر، تفاوت در دسترسی به زیرساختهای خطوط و ناوگان فرایند ارزیابی و مقایسه عملکرد مناطق را پیچیده میکند. به این منظور در این مطالعه از روش تحلیل پوششی دادهای پنجرهای برای طراحی و تدوین مدلی برای اندازهگیری عملکرد مناطق شرکت راهآهن استفاده شده است. مناطق موردمطالعه بر اساس کارایی فنی در طی دوره پنجساله 1395 الی 1400 رتبهبندی شدهاند. نتایج حاکی از اثر تفکیک تمرکز نواحی بر حمل بار و یا مسافر و دسترسی به مراکز لجستیکی و چشمههای بار بر ارزیابی کارایی آنها است. در این تحقیق با استفاده از نظرات خبرگان 5 منطقه منتخب و مرزی و ستادی ابتدا شاخصهای اولیه با محوریت اهمیت حملونقل بار با روش غربالگری فازی انتخاب و سپس با استفاده از روش DEA پنجرهای ارزیابی شدهاند که بر این اساس رتبههای خروجی ارزیابی انجام شده بر اساس کارایی فنی و کارایی فنی خالص به ترتیب هرمزگان، جنوب شرق، شمال شرق 2، آذربایجان و خراسان بوده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزیابی عملکرد سازمانی،تحلیل پوششی دادها،راهآهن،بهبود کارایی،کارایی فنی،تحلیل کارایی پنجرهای، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation and Ranking of Iran’s Railway Regions Using Window Data Envelopment Analysis Approach Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, evaluating organizational unit performance plays a unique role in allocating organizational and financial resources. Achieving sustainable success for the organization in the group will increase efficiency and better use of resources due to increased competitiveness and stakeholders' expectations. The importance of improving efficiency in the state-owned railway company of the Islamic Republic of Iran, which uses crucial and limited infrastructure equipment (such as locomotives) and skilled operational personnel and other similar items, is much broader. The data envelopment analysis (DEA) window analysis approach is one of the best expressions to evaluate organizational units (railway regions of the country) with similar tasks and identical inputs and outputs. However, geographical location, the different nature of access to cargo and passenger transportation bases, and the difference in access to the infrastructure of lines and fleets complicate evaluating and comparing regions' performance. For this purpose, in this study, the DEA window analysis method has been used to design and compile a model to measure railway company regions' performance. The studied areas were ranked based on technical efficiency from 1395 to 1400 Solar Hijri. The results indicate the effect of different areas focusing on freight or passenger transportation and access to logistics centers and freight sources on their efficiency evaluation. In this research, using experts' opinions from 5 selected border regions and headquarters, first, the primary indicators focusing on the importance of cargo transportation were selected by the fuzzy screening method and then evaluated by the DEA window analysis method, depending on which the output ranks were evaluated. Based on technical and pure technical efficiency, Hormozgan, Southeast, Northeast 2, Azerbaijan, and Khorasan, respectively. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارزیابی عملکرد سازمانی,تحلیل پوششی دادها,راهآهن,بهبود کارایی,کارایی فنی,تحلیل کارایی پنجرهای |
|
نویسندگان مقاله |
سید ناصر زورمند باغدار | گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
علیرضا پویا | گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
مرتضی پاکدامن | استادیار، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، پژوهشکده اقلیمشناسی مشهد، ایران
امیر حاجی میرزاجان | گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://www.trijournal.ir/article_211662_4f258b6585b32ffa0a0af83213c337d9.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|