پژوهشنامه حمل و نقل، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۴

عنوان فارسی یک مدل مدت زمان پیاده روی، موردپژوهی سفرهای غیرکاری بانوان شیراز
چکیده فارسی مقاله شیوه‌های حمل‌ونقل غیرموتوری و به‌طور خاص پیاده‌روی، همواره پاک‌ترین و سالم‌ترین روش‌ جابجایی بشر بوده است. با وجودی‌که شرایط پیاده‌روی برای بانوان متفاوت از آقایان است، تنها در سال‌های اخیر، برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهری کشورهای در حال توسعه به بررسی این تفاوت‌های جنسیتی پرداخته‌اند. با توجه به محدودیت مطالعات رفتارسفر پیاده بانوان در ایران، این پژوهش به بررسی عوامل موثر و میزان تاثیر آن‌ها بر مدت زمان پیاده‌روی برای مورد پژوهی سفرهای غیرکاری بانوان شهر شیراز می‌پردازد. پرسشنامه طراحی شده برای این پژوهش (شامل ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی و سفر افراد) در دوران همه‌گیری کرونا (سال 1400)، از طریق پرسشگری اینترنتی جمع‌آوری شده است. متغیر وابسته (مدت زمان پیاده‌روی)، در مقیاس پیوسته پرسش شده است که براساس نتایج تحلیل‌های آماری توصیفی، برای مدل‌سازی انتخاب گسسته آن، به‌صورت چهار گزینه‌ای با آستانه‌های 10، 20 و 40 دقیقه برای 308 مشاهده دسته‌بندی شده است. دلیل این دسته‌بندی، (بر اساس ادبیات و عقل سلیم) حساس بودن افراد به بازه‌های زمانی مشخص در برابر زمان به صورت پیوسته (در مقیاس دقیقه) است. نتایج پرداخت مدل لوجیت چندجمله‌ای نشان‌دهنده آن است که مدت زمان مطلوب پیاده‌روی با توجه به اهداف سفر متفاوت بوده که (براساس ضریب مثبت متغیر مجازی هدف سفر خرید و باشگاه در گزینه کمتر از 10 دقیقه)، مطلوبیت پیاده‌روی در این بازه زمانی بیشترین است. یعنی، کوتاه بودن فاصله‌ی مراکز خرید و باشگاه عاملی برای تشویق بانوان به پیاده‌روی برای این اهداف سفر است. نتایج همچنین نشان می‌دهد که برای بازه زمانی بیشتر از 40 دقیقه، داشتن تحصیلات دانشگاهی باعث افزایش مطلوبیت پیاده‌روی و مالکیت وسیله نقلیه شخصی خانوار باعث کاهش آن می‌شود. نتایج این پژوهش می‌تواند برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهری را در اتخاذ سیاست‌های مناسب جهت تشویق و افزایش پیاده‌روی بانوان یاری کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بانوان،سفر غیرکاری،لوجیت چندجمله‌ای،مدت زمان پیاده‌روی،

عنوان انگلیسی A Walk Duration Model a Case of Women’s Non-Work Trips in Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله Non-motorized modes of transportation, especially walking, have always been the cleanest and healthiest way of human movement. Despite the fact that walking conditions for women are different from men, only in recent years, urban planners and policy makers of developing countries have investigated these gender differences. Considering the limitations of women's walking behavior studies in Iran, this research examines the effective factors and their impact on the duration of walking for the case study of women's non-work trips in Shiraz city. The questionnaire designed for this research (including economic, social and travel characteristics of people) was collected during the Corona epidemic (year 1400) through internet questioning. The dependent variable (walk duration) has been asked on a continuous scale, which, based on the results of descriptive statistical analysis, has been categorized into four options with thresholds of 10, 20 and 40 minutes for 308 observations to model its discrete choice. The reason for this classification is (based on literature and common sense) that people are sensitive to specific time intervals against time continuously (on a minute scale). The payment results of the multinomial logit model show that the optimal duration of walking is different according to the purpose of the trip, and (according to the positive coefficient of the dummy variable of the purpose of the shopping and club trip in the option of less than 10 minutes), the desirability of walking is the highest in this time period. The results also show that for a time period of more than 40 minutes, having a university education increases the desirability of walking and owning a private household vehicle decreases it. The results of this research can help urban planners and policy makers in adopting appropriate policies to encourage and increase women's walking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بانوان,سفر غیرکاری,لوجیت چندجمله‌ای,مدت زمان پیاده‌روی

نویسندگان مقاله زهرا روستایی |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

امیر رضا ممدوحی |
دانشیار، گروه مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکدة مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران و استاد وابسته دانشکدة مهندسی عمران، زمین شناسی و معدن دانشگاه فنی مونترال کانادا


نشانی اینترنتی https://www.trijournal.ir/article_218299_7ececfb03440128d5522b31ac231a7db.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات