|
پژوهشنامه بازرگانی، جلد ۲۹، شماره ۱۱۳، صفحات ۷۱-۱۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل مفهومی ظرفیتسازی نوآوری کسب وکارهای گردشگری متناسب با شرایط ناپایدار محیطی (مطالعه اربیل عراق) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش شناسایی عوامل و ارائه مدل مفهومی ظرفیتسازی نوآوری برای کسبوکارهای گردشگری اربیل عراق در شرایط ناپایدار و بحرانهای محیطی این کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تماتیک انتخاب شد. مشارکتکنندگان پژوهش شامل صاحبنظران علمی (اساتید و پژوهشگران دانشگاهی) و صاحبنظران اجرایی (مدیران، مشاوران و کارشناسان سازمانها و کسبوکارها) در زمینه موضوع پژوهش بودند. تعداد نمونه بر حسب حصول اشباع نظری 18 نفر انتخاب گردید. نمونهگیری نیز به روش نظری (قضاوتی) و بر مبنای تخصص، تجربه و مسئولیت صاحبنظران انجام شد. ابزار پژوهش مصاحبه اکتشافی نیمه هدایت شده بود. روایی ابزار و نتایج پژوهش براساس مطلوب بودن شایستگی علمی و اجرایی مصاحبهشوندگان، تأیید روایی محتوای چارچوب مصاحبه توسط پژوهشگران خبره و میزان توافق بین دو مصحح کدگذاری (72/0) ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی چهار مرحلهای با رویکرد تحلیل تماتیک استفاده شد. مضامین مستخرج شامل k[ مضمون کلی، 11 مضمون اصلی، 42 مضمون فرعی و 182 کد محوری بود و براساس آن شبکه مضامین ترسیم گردید. مضامین کلی شامل؛ چالشهای کارآفرینی و کسبوکار در گردشگری، کارآمدی مدیریت صنعت گردشگری برای شرایط ناپایدار، ظرفیت اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی گردشگری، توسعه ظرفیت نوآوری در کسبوکارهای گردشگری و کارکردهای ظرفیت نوآوری در صنعت گردشگری اربیل بود. براساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که ظرفیتسازی نوآوری متناسب با شرایط بحران در کسبوکارهای گردشگری یک فرآیند چندسطحی و چندبعدی است که از طریق زمینهیابی و همسوسازی همزمان بخشها و سازوکارهای ظرفیتسازی، نوآوری و مدیریت بحران در محیط صنعت گردشگری و سیستم کسبوکارهای آن حاصل میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ظرفیت کسبوکار / مدیریت بحران / نوآوری گردشگری / توریسم اربیل / گردشگری عراق، |
|
عنوان انگلیسی |
Conceptual Model of Capacity Building for Innovation in Tourism Businesses Under Unstable Environmental Conditions: A Study of Erbil, Iraq |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this research was to identify the factors and provide a conceptual model for innovation capacity building in the tourism businesses of Erbil, Iraq, amid the unstable conditions and environmental crises affecting the country. For this Purpose, the qualitative research method was chosen with a thematic approach. Research participants included scientific experts (university professors and researchers) and executive experts (managers, consultants, and organizational experts) who served as subjects in the study. The sample size was determined based on theoretical saturation, resulting in 18 participants. Sampling was conducted in a theoretical (judgmental) manner, relying on the experts’ qualifications, experience, and responsibilities. The research tool employed was a semi-structured exploratory interview. The validity of the research tools and results was assessed and confirmed based on the scientific and executive competence of the interviewees, the content validity of the interview framework as evaluated by expert researchers, and the agreement between two coders (0.72). To analyze the findings, a four-step conceptual coding method utilizing a thematic analysis approach was implemented. The extracted themes included 5 general themes, 11 main themes, 42 sub-themes, and 182 core codes, leading to the development of a thematic network. The general themes are as follows: the challenges of entrepreneurship and business in tourism, the efficiency of tourism industry management under unstable conditions, the capacity of the innovation ecosystem and tourism entrepreneurship, the development of innovation capacity in tourism businesses, and the functions of innovation capacity in the Erbil tourism industry. Based on the findings, it can be concluded that capacity building for innovation in response to crisis conditions in tourism businesses is a multi-level and multidimensional process. This process is achieved through the contextualization and simultaneous alignment of capacity building, innovation, and crisis management sectors and mechanisms within the tourism industry and its business ecosystem. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ظرفیت کسبوکار / مدیریت بحران / نوآوری گردشگری / توریسم اربیل / گردشگری عراق |
|
نویسندگان مقاله |
آرام عزالدین نجم الدین | دانشجوی دکتری بین الملل مدیریت بازرگانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
محسن اکبری | دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
محمد دوستار | دانشیار گروه مدیریت دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کیخسرو یاکیده | دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://pajooheshnameh.itsr.ir/article_721156_2eb4272debdec61a303b4d526b23e5c9.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|