|
پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید، جلد ۱۲، شماره ۲۵، صفحات ۸۳-۹۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه مدل یکپارچه مسأله مکانیابی هاب با رویکرد زمانبندی انعطافپذیر در حملونقل هوایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
درحال حاضر باتوجه به شرایط تحریمیکشور، خطوط هوایی با محدودیت دسترسی به هواپیما مواجه هستند که این امر بر کارایی شبکه حملونقل هوایی کشور تأثیر گذاشته است. با اینحال با برنامهریزی و استفاده صحیح از هواپیماهای موجود و بهینهسازی مسیرها ازطریق مسأله مکانیابی هاب میتوان به بهرهوری بهتری در اینخصوص دست پیدا کرد و خسارات و هزینههای وارد شده ناشی از تحریمها را کاهش داد. در این پژوهش، یک مدل یکپارچه برای مکانیابی هاب با رویکرد زمانبندی انعطافپذیر در حملونقل هوایی ارائه شده است. این مدل علاوهبر تعیین مکان هابها، مسیر و زمانبندی حرکت هر هواپیما را نیز متناسب با مکان اولیه هریک از آنها بهصورت همزمان و در شرایط محدودیت تعداد هواپیما، بهینه میکند. در این پژوهش برخلاف دیگر پژوهشهای موجود در ادبیات موضوع، وجود وسیله نقلیه در گرهها و رسیدن مسافران هر وسیله نقلیه بهعنوان پیشنیاز قطعی در زمان جابهجایی مسافران درنظر گرفته شده است که شرایط مسأله را به دنیای واقعی نزدیکتر کرده است. این مدل با استفاده از نرمافزار گمز حل شده و نتایج آن بر روی دو مجموعه دادهی CAB و مسافران هوایی ایران در سال 1401 اعتبارسنجی شده است. نتایج نشان میدهند که باتوجه به فرضیات مدل، افزایش تعداد هابها، افزایش ظرفیت هواپیماها و توزیع هواپیماها در گرهها بهجای متمرکز شدن آنها در نقاط خاص میتواند به کاهش هزینهها منجر شود، اما پیچیدگی مدل را نیز افزایش میدهد. درنهایت، پیشنهادهایی برای بهبود مدل در مطالعات آتی پیشنهاد شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مسأله مکانیابی هاب،مسیریابی وسایل نقلیه،زمانبندی انعطافپذیر،برنامهریزی ناوگان،حملونقل هوایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Presenting an Integrated Hub Location Model with a Flexible Scheduling Approach in Air Transportation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Currently, due to the country's sanctions, airlines face restrictions on access to aircraft, which has affected the efficiency of the national air transportation network. However, with proper planning, optimal utilization of available aircraft, and route optimization through the hub location problem, it is possible to achieve better efficiency and mitigate the losses and costs caused by sanctions. In this paper, an integrated model for hub location with a flexible scheduling approach in air transportation is presented. This model not only determines the locations of hubs but also optimizes the routing and scheduling of each aircraft simultaneously, considering their initial locations and the constraint of a limited number of available aircraft. Unlike other studies in the literature, this research considers the presence of vehicles at nodes and the necessity of passenger arrival at each vehicle as a prerequisite for passenger transfers, making the problem more aligned with real-world conditions. The proposed model is solved using GAMS software, and its results are validated using two datasets: CAB and Iranian air passenger data for the year 2022. The findings indicate that, given the model's assumptions, increasing the number of hubs, expanding aircraft capacity, and distributing aircraft across nodes instead of concentrating them in specific locations can lead to cost reductions, although it also increases the model's complexity. Finally, recommendations for future research to improve the model are provided. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مسأله مکانیابی هاب,مسیریابی وسایل نقلیه,زمانبندی انعطافپذیر,برنامهریزی ناوگان,حملونقل هوایی |
|
نویسندگان مقاله |
محمد قدیمی | دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
غلامرضا اسماعیلیان | استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
مریم حامدی | استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ier.basu.ac.ir/article_6067_fdc2cc62c014f98e91f920ed8ea8d900.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|