|
نقد ادبی، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۱۱۶-۱۵۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل و بررسی عنصر سواد عاطفی در شخصیت «جلال آریان» در شماری از داستانهای پلیسی اسماعیل فصیح براساس الگوی گلمن |
|
چکیده فارسی مقاله |
سواد عاطفی یا هوش هیجانی از نیازهای ضروری زندگی بشر برای بهبود روابط اجتماعی و دوری از برخی آسیبهای حیطۀ رفتار و کاهش زمینۀ جرم در جامعه است. سواد عاطفی، آگاهی از هیجانات و چگونگی اثرگذاری آن در مدیریت روابط فردی و اجتماعی است تا فرد به درستی بیندیشد، تشخیص دهد و به بهترین حالت، عواطف و احساسات را دریافت کند و انتقال دهد. هرچند این موضوع بیشتر مربوط به حوزههای روانشناسی و تربیتی است، اما میتوان نقش آن را در ادبیات پلیسی نیز بررسی کرد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا و بررسی مقایسهای و تطبیقی و استمداد از منابع کتابخانهای به بررسی عنصر سواد عاطفی در زندگی «جلال آریان» ـ شخصیت اول رمانهای اسماعیل فصیح ـ پرداخته شده و این شخصیت در پنج داستان فصیح ازجمله: «شراب خام»، «فرار فروهر»، «شهباز و جغدان»، «گردابی چنین هایل» و «درد سیاوش» تحلیل و بررسی شده است. براساس نتایج، جلال آریان بهدلیل داشتن پیوند قوی بین دو حلقۀ شناخت و عواطف هیجانی خود توانسته است از تمام عوامل پنجگانۀ سواد عاطفی (الگوی گلمن) برای گرهگشایی از معماهای جنایی فصیح بهره ببرد. دستاورد پژوهش آن است که فصیح از میان این عوامل، بیش از همه به یکدلی و مدیریت روابط، سپس مهارتهای اجتماعی،خودآگاهی، کنترل عاطفی و کمتر از سایرین به خودانگیختگی توجه داشته است. او با هنر سواد عاطفی نهتنها پیرنگ داستانهایش را تقویت کرده، بلکه آنها را جذابتر و دلپسندتر نیز کرده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد عاطفی، هوش هیجانی، نظریۀ گلمن، آثار اسماعیل فصیح، جلال آریان. |
|
عنوان انگلیسی |
Analysis and investigation of the element of emotional literacy in Ismail Fasih's police stories based on Goldman's theory (Relying on the character of "Jalal Arian" in the stories of Shahbaz and Jagdan, Raw Wine, Siavash's Pain, Forohar's Escape, Chanin Hail's Vortex) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
http://Emotional literacy is one of the essential needs of human life to improve social relations and avoid some harms in the field of behavior and reduce crime in society. Emotional literacy is the awareness of emotions and how they affect the management of personal and social relationships so that a person can think correctly, recognize and receive and transmit emotions and feelings in the best way. Although this issue is more related to the fields of psychology and education; But its role can also be examined in police literature. In this research, the element of emotional literacy in the life of "Jalal Arian" - the first character of Ismail Fasih's novels - has been investigated by using the method of content analysis and comparative and comparative analysis and using library sources. Based on the results, Jalal Arian has been able to use all the five factors of emotional literacy of Goldman's theory to unravel eloquent criminal mysteries due to having a strong connection between the two circles of cognition and his emotions. Fasih paid more attention to empathy and relationship management, then social skills, self-awareness, emotional control, and less than others to spontaneity, and with the seasoning of emotional literacy, he not only strengthened the plot of his stories, but also made them more attractive. has done |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional literacy,emotional intelligence,Goldman&apos,s theory,works of Ismail Fasih,Jalal Arian. |
|
نویسندگان مقاله |
الهام عربشاهی کاشی | elham arabshahi kashi A graduate of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, University of Kashan, Iran دانش آموخته گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان.ایران
رضا شجری | Reza Shajari Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign Languages, University of Kashan, Iran دانشیارگروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان های خارجی دانشگاه کاشان.ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25080-4&slc_lang=fa&sid=29 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|