نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱۶، شماره ۴۰، صفحات ۹۷-۱۱۷

عنوان فارسی پیشران‌ها، عدم قطعیت‌ها و سناریوهای آینده موسیقی ایران در افق ۱۴۱۴
چکیده فارسی مقاله موسیقی فراتر از اینکه ابزاری برای سرگرم کردن انسان‌ها باشد، عنصری هویت‌بخش، معناآفرین، انسجام بخش و زبانی برای بیان عواطف، احساسات، انتقال پیام و برقراری رابطه است. در واقع موسیقی را می‌توان عاملی توان‌افزا، نقطه قوتی بی‌بدیل و مزیتی رقابتی برای فرهنگ‌ها در نظر گرفت که در جهان دارای ابهام، عدم قطعیت، نوسان و پیچیدگی می‌تواند؛ اثرگذاری فرهنگی را افزایش، هزینه برقراری ارتباط را کاهش و تحولات اجتماعی - سیاسی را مدیریت کند. شناخت موسیقی و ابعاد آن می‌تواند دولت‌ها و حتی بازیگران غیردولتی را در بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن تواناتر نماید. با توجه به گستره اثرگذاری و اثرپذیری موسیقی از سایر حوزه‌ها، عوامل و پیشران‌های بسیارزیادی بر تغییر و تحولات موسیقی در ایران و جهان موثر هستند. بسیاری از این پیشران‌ها در آینده قابل پیش‌بینی نیستند و دارای ابهام و عدم قطعیت‌ هستند. عدم قطعیت‌ها، سیاست‌گذاران و استراتژیست‌ها را با سناریوهای آینده روبرو می‌کنند. در این پژوهش از روش آمیخته در سناریونویسی برای یافتن سناریوهای محتمل آینده موسیقی در ایران در افق 1414 برای پاسخ به این پرسش که : «سناریوهای محتمل موسیقی در ایران کدام‌ها هستند؟» استفاده شده است. از روش 8 مرحله شوارتز برای شناسایی 5 پیشران و 12 عدم قطعیت راهبردی که در نهایت به 3 سناریو با عناوین ابوعطا و فیوژن ومدولاسیون رسیدیم استفاده شد. این سه سناریوبه عنوان سه تصویر بزرگ از آینده موسیقی در ایران نشان می‌دهند که موسیقی در افق مورد مطالعه به سمت شخصی‌سازی موسیقی، دگردیسی محتوی‌ها، تحول در تخصص سنتی در موسیقی، تعاملی شدن موسیقی، عمومی و همگانی شدن موسیقی و اثرپذیری گسترده فرهنگ، سیاست و اقتصاد از موسیقی خواهد شد. موسیقی به زبان گویای محیط زیست در 10 سال آینده تبدیل خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سناریوهای موسیقی،موسیقی ایران،نیروهای پیشران،آینده‌پژوهی در موسیقی،نرم‌افزار سناریو ویزارد،

عنوان انگلیسی Drivers, uncertainties and Scenarios for the Future of Iranian Music in the Horizon of 1414 (2035)
چکیده انگلیسی مقاله Music, beyond being merely a tool for human entertainment, serves as an identity-forming, meaning-creating, and cohesion-enhancing element, as well as a language for expressing emotions, conveying messages, and establishing connections. In fact, music can be considered an empowering factor, an unparalleled strength, and a competitive advantage for cultures. In a world characterized by ambiguity, uncertainty, volatility, and complexity, music can enhance cultural influence, reduce communication costs, and help manage socio-political transformations. Understanding music and its dimensions enables governments and even non-state actors to harness its potential more effectively. Given the vast scope of music’s influence and its susceptibility to other domains, numerous driving forces and factors impact musical transformations in Iran and globally. Many of these drivers remain unpredictable and are marked by ambiguity and uncertainty. These uncertainties confront policymakers and strategists with future scenarios. This study employs a mixed-method approach in scenario planning to identify plausible future scenarios for music in Iran by the horizon of 1414 (2035) in response to the central question: "What are the plausible future scenarios for music in Iran?" The eight-step Schwartz method was utilized to identify five key driving forces and twelve strategic uncertainties, ultimately leading to the formulation of three scenarios titled "Abu Ata," "Fusion," and "Modulation." These three scenarios, as comprehensive depictions of Iran's musical future, indicate that by the studied horizon, music will move toward personalization, content transformation, shifts in traditional expertise, increased interactivity, mass accessibility, and broader cultural, political, and economic influence. Furthermore, music is expected to become the vocal language of the environment over the next decade.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سناریوهای موسیقی,موسیقی ایران,نیروهای پیشران,آینده‌پژوهی در موسیقی,نرم‌افزار سناریو ویزارد

نویسندگان مقاله پویان آزاده |
استادیار دانشکده موسیقی دانشگاه هنر ایران، تهران، ایران

احد رضائیان |
عضو هئیت علمی گروه آینده پژوهی. دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران

احسان طهماسب |
دانشجوی کارشناسی ارشد آینده‌پژوهی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سجاد طاهرخانی |
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران غرب، تهران، ایران

امیر پوراول غفاری |
دانشجوی کارشناسی ارشد آینده‌پژوهی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

محمود فتح اللهی |
دانشجوی دکتری تئاتر دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://dam.journal.art.ac.ir/article_1407_fc1348e59611ad73caccb4aad0b3ff76.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات