|
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱۶، شماره ۴۰، صفحات ۵۱-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و توسعه «خانه کیفیت» صنعت سینما ؛ ابزاری برای مدیریت کیفیت تولید فیلم سینمایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
طراحی و توسعه «خانه کیفیت» (House Of Quality) یکی از ابزارهای «گسترش عملکرد کیفیت» QFD)) در حوزه مدیریت کیفیت است. این ابزار با ایجاد پیوند میان نیازهای مشتری و الزامات طراحی محصول، ویژگیهای مورد نیاز برای طراحی یک محصول را بر اساس نیازهای مشتریان اولویتبندی میکند تا محصول طراحیشده، نسبت بیشتر و دقیقتری با خواستههای مشتری داشته باشد. استفاده از خانه کیفیت در تولید محصولات صنعتی پررنگ است اما نمونههای استفاده از این ابزار در عرصه صنایع خلاق و فرهنگی چندان پرشمار نیستند؛ درحالیکه بهرهمندی از این ابزار میتواند به ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی نیز کمک کند. این پژوهش با استفاده از ابزار «خانه کیفیت» برای تولید یک «فیلم سینمایی» بهمثابه یک محصول در صنعت سینما، کوشیدهاست تا طراحی و توسعه فیلم سینمایی را بر اساس خواستههای مشتریان (تماشاگران فیلم در سالن سینما) جهتدهی کند. ابتدا بر اساس مرور پژوهشهای مشابه و نیز اولویتبندی بر اساس اقتضائات صنعت سینما، فهرستی از نیازهای مشتریان فیلم سینمایی به دست آمده است. این فهرست مشخصکنندهی ترجیحات تماشاگران فیلم سینمایی است و نشان میدهد چه عواملی میتواند رضایت مشتریان (مخاطبان) یک فیلم سینمایی را از تماشای آن بیشتر کند. در ادامه الزامات طراحی محصول مشخص میشود؛ این الزامات نشاندهندهی ویژگیها، عناصر و عواملی هستند که میتواند در برآوردهکردن نیازها و درخواستهای مشتریان تأثیر داشته باشد. سپس با بررسی و تعیین نسبت میان درخواستهای مشتریان و الزامات طراحی محصول، خانه کیفیت فیلم سینمایی توسعه مییابد. ابزار «خانه کیفیت» یکی از ابزارهای تخصصی در حوزه مدیریت کیفیت است که کاربرد آن در صنعت میتواند به طراحی محصول براساس نیازها و درخواستهای مشتریان منجر شود. این پژوهش با بهکارگیری این ابزار در حوزه صنایع خلاق و به طور خاص صنعت سینما، از این ابزار صنعتی برای ارتقای کیفیت یک محصول هنری (فیلم سینمایی) بهره میبرد. درنهایت این پژوهش نتیجه میگیرد که شش عامل اصلی در مقایسه با سایر عوامل بیشترین تأثیر را در مدیریت کیفیت یک فیلم سینمایی دارند. این نتیجه به این معناست که با مدیریت کیفیت این شش عامل، «تضمین کیفیت» تولید یک فیلم سینمایی تحققپذیر خواهدبود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت کیفیت،خانه کیفیت،گسترش عملکرد کیفیت،صنایع خلاق،صنعت سینما، |
|
عنوان انگلیسی |
Design and development of the cinema industry's "Quality House"; a tool for managing the quality of film production |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Designing and developing a "Quality House" is one of the "Quality Function Deployment" tools in the field of quality management. By creating a link between customer needs and product design requirements, this tool prioritizes the features required for designing a product based on customer needs so that the designed product has a greater and more accurate relationship with customer demands. The use of the Quality House is prominent in the production of industrial products, but examples of using this tool in the creative and cultural industries are not very numerous; while using this tool can also help improve the quality of cultural products. This research, using the "Quality House" tool to produce a "movie" as a product in the cinema industry, has tried to direct the design and development of a movie based on customer demands (movie viewers in the cinema). First, based on a review of similar research and prioritization based on the requirements of the cinema industry, a list of movie customer needs has been obtained. This list identifies the preferences of moviegoers and shows what factors can increase the satisfaction of customers of a movie. Next, the product design requirements are determined; these requirements indicate the features, elements, and factors that can affect the satisfaction of customers' needs and requests. Then, by examining and determining the ratio between customer requests and product design requirements, the movie quality house is developed. The "Quality House" tool is one of the specialized tools in the field of quality management, the use of which in the industry can lead to product design based on customer needs and requests. By applying this tool in the field of creative industries, and specifically the cinema industry, this research uses this industrial tool to improve the quality of an artistic product (movie). Finally, this research concludes that six main factors have the greatest impact on the quality management of a movie compared to other factors. This result means that by managing the quality of these six factors, "quality assurance" of the production of a motion picture will be achievable. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مدیریت کیفیت,خانه کیفیت,گسترش عملکرد کیفیت,صنایع خلاق,صنعت سینما |
|
نویسندگان مقاله |
محمدصالح سلطانی | دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
عبدالله آقایی | گروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://dam.journal.art.ac.ir/article_1404_277a671494af6aed1168737044d38ea6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|