|
مکانیک سازه ها و شاره ها، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۹۳-۱۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عددی اثرات اندازه ناحیه چرخشی بر عملکرد آیرودینامیکی روتور کارادونا ـ تانگ در شرایط پرواز ایستایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مطالعه به بررسی تاثیر اندازه ناحیه چرخشی در شبیهسازی دینامیک سیالات محاسباتی بر ضریب فشار و توزیع نیروی برآ بر روی پره-های روتور کارادونا ـ تانگ میپردازد. تحلیلها برای شرایط پرواز ایستایی (هاور) و با استفاده از یک مدل سهبعدی تراکمپذیر انجام شده و از نرمافزار فلوئنت و مدل توربولانسی کی اپسیلن برای شبیهسازی جریان استفاده گردیده است. روتور مورد بررسی دارای شعاع 114 سانتیمتر، وتر 19 سانتیمتر و ایرفویل NACA0012 بدون باریکشوندگی و پیچش است، که با زاویه گام کالکتیو 8 درجه و سرعت چرخش 1750 دور در دقیقه عمل میکند. هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی اثرات سه اندازه مختلف ناحیه چرخشی (5 ، 12 و 18 سانتی-متر) بر دقت بیشبینیهای آیرودینامیکی است. نتایج بدست آمده با دادههای تجربی مقایسه شد و نشان میدهند که نواحی چرخشی با ابعاد 12 و 18 سانتیمتر بهترین تطابق را با دادههای تجربی دارند، در حالی که اندازه 5 سانتیمتر دقت کمتری دارد. به ویژه، در مقاطع نزدیک به نوک پره (مقطع 0.96) شبیهسازیها افت نوک پره را نشان میدهند، حتی اگر دادههای تجربی آن را تایید نکنند. همچنین مشخص شد که فاصله ناحیه چرخشی از سطح بالایی روتور باید حداقل 8 درصد قطر روتور باشد تا نتایج قابل اعتمادی بدست آید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جریان تراکمپذیر لزج،روتور بالگرد،پرواز ایستا،دینامیک سیالات محاسباتی،دستگاه مختصات چرخان، |
|
عنوان انگلیسی |
Numerical Investigation of Rotational Domain Size on Aerodynamic Performance of the Caradonna-Tung Rotor in Hover Conditions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study investigates the impact of the rotational domain size on computational fluid dynamics (CFD) simulations on the pressure coefficient and lift force distribution on the Caradonna-Tung rotor blades. The analyses were conducted for hover flight conditions, utilizing a three-dimensional compressible model in ANSYS fluent with the k-ε turbulence model. The rotor, with a radius of 114 cm, a chord length of 19 cm, and a NACA 0012 airfoil, operates without taper and twist at a collective pitch angle of 8 degrees and a rotational speed of 1750 RPM. The primary objective of this research is to evaluate the effects of three different rotational domain sizes (5, 12, and 18 cm) on the accuracy of aerodynamic predictions. The results were compared with experimental data, demonstrating that the 12 cm and 18 cm rotational domain sizes show excellent agreement with the experimental results, while the 5 cm domain size underperforms. Notably, in sections close to the blade tip (at the 0.96 Span-wise location), the simulations indicate a tip vortex phenomenon, which is not observed in the experimental data. However, due to unavailability of experimental data beyond this point, the accuracy of this observation cannot be confirmed or refuted. Additionally, it was determined that the distance of the rotational domain from the upper surface of rotor should be at least 8% of the rotor diameter to ensure reliable results. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
جریان تراکمپذیر لزج,روتور بالگرد,پرواز ایستا,دینامیک سیالات محاسباتی,دستگاه مختصات چرخان |
|
نویسندگان مقاله |
سید علیرضا شجاعی | کارشناسی ارشد رشته مهندسی هوافضا، آیرودینامیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران، ایران
مصطفی منفرد مسقانی | استادیار، مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری هوادریا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_3487_11c422220add2504d3636d5d10726da1.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|