|
مکانیک سازه ها و شاره ها، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۹-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
آنالیز تطبیقی پیشران الکتروآیرودینامیک با موتورالکتریکی برای پهپاد Zephyr ۸ |
|
چکیده فارسی مقاله |
پیشران الکتروآیرودینامیک، یک فناوری در تولید نیروی پیشرانش میباشد، که در دهه اخیر بهشدت مورد توجه محققان قرار گرفته است. در این تحقیق، مزایا و معایب این سیستم پیشران همراه با چالشهای مرتبط با توسعه آن بیان گردیده و همچنین، به مقایسه عملکردی این سیستم پیشران با سیستم پیشران الکتریکی برای پهپاد Zephyr 8 پرداخته شده است. سپس، یک مدل ریاضی برای موتور الکتریکی ارائه شده و با استفاده از دادههای استخراجشده از هواپیمای Zephyr 8، نمودارهای عملکردی موتور الکتریکی این هواپیما ترسیم شدهاند. در گام بعدی، مدلسازی ریاضی موتور الکتروآیرودینامیک انجام و با استفاده از الگوریتم بهینهسازی ترکیبی GA-SQP، یک نمونه بهینه از این موتور طراحی گردید. این طراحی با هدف دستیابی به نیروی پیشران مشابه با موتور الکتریکی در ارتفاع 21,000 متر و سرعت پروازی 10 متر بر ثانیه انجام گردید. پس از طراحی، نمودارهای عملکردی این موتور نیز استخراج و تحلیل شدهاند. در نهایت، با مقایسه نمودارهای عملکردی موتورهای الکتریکی و الکتروآیرودینامیک، نتایج نشان میدهد که موتور الکتروآیرودینامیک میتواند بهعنوان جایگزینی مناسب برای موتور الکتریکی در هواپیمای Zephyr 8 مورد استفاده قرار گیرد. این نتیجهگیری بر پایه مزایای بالقوه موتور الکتروآیرودینامیک از نظر بهرهوری انرژی و قابلیت عملکرد در ارتفاعهای بالا است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آنالیز تطبیقی،پیشران الکتروآیرودینامیک،موتورالکتریکی،بهینهسازی،Zephyr 8، |
|
عنوان انگلیسی |
Comparative Analysis of Electro aerodynamic Propulsion and Electric Motors for the Zephyr 8 UAV |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Electroaerodynamic propulsion is a thrust-generation technology that has gained significant attention in recent years. This study explores the advantages, disadvantages, and challenges of developing this propulsion system. Additionally, it compares the performance of electroaerodynamic propulsion with an electric propulsion system for the Zephyr 8 UAV.A mathematical model for the electric motor is presented, and performance charts are generated using data from the Zephyr 8 aircraft. Subsequently, a mathematical model for the electroaerodynamic propulsion system is developed. Using a hybrid GA-SQP optimization algorithm, an optimized design for the electro aerodynamic motor is created to achieve thrust comparable to the electric motor at an altitude of 21,000 meters and a flight speed of 10 m/s. Performance charts for the electro aerodynamic motor are also generated and analyzed. A comparison of the two systems indicates that aerodynamic ion propulsion could serve as a viable alternative to electric motors for the Zephyr 8 UAV, offering potential benefits in energy efficiency and high-altitude performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آنالیز تطبیقی,پیشران الکتروآیرودینامیک,موتورالکتریکی,بهینهسازی,Zephyr 8 |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا احمدی | دانشجو کارشناسی ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
روح الله خوشخو | استادیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
مهران نصرت الهی | دانشیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_3482_2534a18e6c4c661549a663ebcbcbcb32.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|