|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۲۲۳-۲۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی اثر مهاربندهای کمانشتاب بر منحنیهای شکنندگی لرزهای سازهای و غیرسازهای قابهای ساختمانی فولادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
منحنیهای شکنندگی لرزهای ابزاری هستند که نشاندهنده رابطه بین اندازه زمینلرزه و خسارت ناشی از آن میباشند. این منحنیها در واقع احتمال فراگذشت یک یا چند شاخص خسارت را از مقادیر حدی آنها به صورت تابعی از شدتهای مختلف زلزله مشخص میسازند. از جمله پارامترهای پاسخ مهندسی که میتواند معیار و شاخصی برای خرابی و عملکرد اجزای سازهای و غیرسازهای و همچنین آسایش ساکنین باشد، بیشینه جابهجایی نسبی بین طبقهای و شتاب کل (مطلق) طبقات ساختمان است. هدف از این پژوهش، تهیه و ارزیابی منحنیهای شکنندگی براساس دو پارامتر پاسخ فوق در سطوح مختلف عملکردی اجزای سازهای و غیرسازهای حساس به جابجایی و شتاب قابهای ساختمانی فولادی مجهز به مهاربندهای کمانشتاب (BRB) میباشد. برای این منظور از تحلیل دینامیکی افزایشی (IDA) مدل اجزای محدود قاب ده طبقه در نرم افزار اپنسیس با مفسر پایتون تحت 44 رکورد زلزله حوزه دور FEMA-P695 استفاده شده است. مقایسه منحنیهای شکنندگی قاب بدون مهاربند و دارای مهاربند کمانشتاب نشان داد که در هرچهارسطح آسیب خفیف، ملایم، وسیع و کامل، افزودن مهاربند کمانشتاب همواره موجب کاهش قابل توجه احتمال آسیب اجزای سازهای و غیرسازهای حساس به جابجایی میشود؛ ولی در مورد اجزای غیرسازهای حساس به شتاب نه تنها افزودن مهاربند موجب کاهش احتمال آسیب نمیشود، بلکه در مواردی اندکی نیز احتمال خرابی افزوده میشود. براساس نتایج این تحقیق میتوان در مورد تاثیر مهاربند کمانشتاب بر احتمال آسیب اجزای سازهای و غیرسازهای ساختمانهای فولادی درسطوح مختلف عملکردی به صورت کمی قضاوت نمود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
منحنی شکنندگی،مهاربند کمانشتاب،زلزله،اجزای سازهای،اجزای غیرسازهای، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the effect of buckling-restrained braces on structural and nonstructural seismic fragility curves of steel building frames |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Seismic fragility curves serve as tools that relate earthquake damage to its intensity. These curves specify the probability of exceeding certain limit states associated with the considered damage measures as a function of the seismic intensity measure parameter. Among the engineering demand parameters that can be a measure of the damage of structural and nonstructural components as well as the comfort of the occupants, are the interstory drifts and the absolute floor accelerations. The aim of this paper is to derive and evaluate structural and nonstructural fragility curves of steel building frames equipped with buckling-restrained braces (BRBs) at different damage states based on the above two engineering demand parameters. For this purpose, incremental dynamic analysis (IDA) of the finite element model of a ten-story building frame under 44 FEMA-P695 far-field earthquake records has been used in OpenSees software with Python interpreter (OpenSeesPy). Comparing the fragility curves of the frame model without BRBs and with BRBs showed that the addition of buckling-restrained braces to steel building frames significantly reduces the probability of damage to structural and drift-sensitive nonstructural components in all four damage states (slight, moderate, extensive, and complete); but it does not have a positive effect on the seismic fragility of acceleration-sensitive nonstructural components. Based on the results of this study, it is possible to quantitatively evaluate the effect of buckling-restrained braces on the probability of damage of structural and nonstructural components of steel buildings at different damage states. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
منحنی شکنندگی,مهاربند کمانشتاب,زلزله,اجزای سازهای,اجزای غیرسازهای |
|
نویسندگان مقاله |
رضا سعدی اندیس | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سامان باقری | دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_5646_962228278b74db9f4c66765dfca63a3e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|