مدیریت نظامی، جلد ۲۵، شماره ۹۷، صفحات ۱۷۱-۱۹۳

عنوان فارسی تحلیل جامعه شناختی ابعاد و مولفه های جنگ های آینده (با تاکید بر جنگ رسانه ای)
چکیده فارسی مقاله جنگ رسانه‌ای نوعی جنگ نرم و با رویکرد روانی است که در یک امر فرایندی و تدریجی از طریق دستکاری ذهنی افراد کشورِ هدف در جهت فروپاشی فرهنگی و اجتماعی آن‌ها برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌شود؛ پژوهش حاضر با رویکردی جامعه‌شناختی و با هدف شناسایی عرصه ها و مولفه های مواجهه با جنگ رسانه ای و با روش گراندد تئوری انجام‌شده است. به این منظور از طریق مصاحبه با 17 نفر از اساتید حوزه رسانه و ارتباطات و اعضای شورای عالی مجازی کشور، عرصه ها و مولفه های جنگ رسانه ای با رویکردی فرهنگی و اجتماعی مشخص شده است. نتایج حاصل گویای آن است جنگ رسانه ای در واقع یک نوع جنگ ترکیبی است که از تکینک های روانشناختی و جامعه شناختی در عرصه های فرهنگی و روانی افراد جامعه هدف بهره می گیرد و لذا در مواجهه با این جنگ نیز باید رویکردی فرهنگی و اجتماعی داشت و در چهار عرصه سیاست‌گذاری، سخت‌افزار و نرم‌افزار، فرهنگی و آگاه‌سازی و آموزش فعالانه عمل نمود. رویکردی که مخاطب محور بوده تا در جنگ رسانه ای دشمن امنیت مخاطبان در سطح فردی و امنیت جامعه در سطح ملی تامین نمایند. در نهایت پیشنهاد می گردد در مواجهه هوشمندانه با جنگ رسانه ای دشمن باید مشارکت فعالانه در این حوزه را جایگزین مشاهده منفعلانه نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جنگ رسانه ای،جنگ های آینده،شبکه های اجتماعی مجازی،گراندد تئوری،

عنوان انگلیسی Sociological analysis of dimensions and components of future wars (with emphasis on media war)
چکیده انگلیسی مقاله Media war is a kind of soft war with a psychological approach, which is planned and implemented in a process and gradually through the mental manipulation of the people of the target country in the direction of their cultural and social collapse; The current research was carried out with a sociological approach and with the aim of identifying the areas and components of facing the media war and with the grounded theory method. For this purpose, through interviews with 17 media and communication professors and members of the Supreme Virtual Council of the country, the areas and components of media war have been identified with a cultural and social approach. The results show that the media war is actually a type of hybrid war that uses psychological and sociological techniques in the cultural and psychological fields of the target society, and therefore, in facing this war, a cultural and social approach must be taken. He worked actively in four fields of policy, hardware and software, culture and awareness and education. An audience-centered approach to ensure the security of the audience at the individual level and the security of the society at the national level in the enemy's media war. Finally, it is suggested that in intelligently facing the enemy's media war, active participation in this field should be replaced by passive observation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جنگ رسانه ای,جنگ های آینده,شبکه های اجتماعی مجازی,گراندد تئوری

نویسندگان مقاله سجاد فرهنگ |
دکتری مدیریت رسانه، استادیار،گروه علوم اجتماعی، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران

علیرضا اکبرزاده |
دکتری جامعه شناسی،استادیار،گروه علوم اجتماعی، دانشکده فرماندهی و مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jmm.iranjournals.ir/article_724362_3b617f48ab74eb2d59ff57cf6c857833.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات